ZF 24

Reacţii la eşecul IPO-ului Agricover. Răzvan Raţ, director adjunct BRK Financial Group: Perioada aleasă nu a fost cea mai fericită, foarte multă lume aşteapta oferta de la Hidroelectrica. Compania a fost atractivă ca şi evaluare

Reacţii la eşecul IPO-ului Agricover. Răzvan Raţ,...

Autor: Liviu Popescu

17.05.2023, 21:04 344

“Cred că perioada aleasă pentru desfăşurarea ofertei publice nu a fost cea mai fericită, foarte multă lume aşteapta oferta de la Hidroelectrica şi din estimările apărute publice pare să fie destul de aproape. S-a văzut în ultima perioadă inclusiv în lichiditatea pieţei că interesul este destul de redus iar investitorii mai degrabă sunt reticenţi decât să îşi asume o decizie de investire momentan”, spune Răzvan Raţ, director general adjunct al BRK Financial Group.

Listarea Agricover Holding, într-o ofertă derulată din 4 mai şi până pe 16 mai 2023, s-a închis fără succes întrucât apetitul scăzut din partea investitorilor a determinat compania să oprească planurile de a merge mai departe la Bursa de Valori Bucureşti.

“Compania a fost atractivă ca şi evaluare, mai ales luând în calcul posibilitatea că preţul stabilit pe tranşa investitorilor instituţionali să fie mai mic, având şanse să fie evaluată în linie cu companiile listate sau chiar mai jos”, spune Răzvan Raţ, care este şi membru în CA BVB. 

Cu o evaluare de 1 mld. lei, adică de 12 ori faţă de profitul net din 2022 şi de 0,43 ori faţă de venituri, o marjă de profit de 3,6%, aproximativ 520 de angajaţi, active de 3,6 mld. lei şi datorii de 3 mld. lei, holdingul Agricover (simbol bursier AGV) a derulat până pe 16 mai o ofertă de vânzare de acţiuni prin care voia să atragă 416 mil. lei de la investitorii de la Bursa de Valori.

Pe baza evaluării de 1 mld. lei, Agricover Holding se pregătea să devină cea mai mare companie din agricultură de la BVB. Spre comparaţie, pe 5 mai 2023, ZF a scris că acţiunile Norofert se tranzacţionau la un PER de 9,5 ori profitul net, GrupŞerban de 8,9 ori, Agroland Business Systems, 35,7 ori.

Ieşirea înaintea mult aşteptatei listări a Hidroelectrica, scumpirile din economie, publicarea rapidă a prospectului de după aprobarea din partea Autorităţii de Supraveghere Financiară (aprobat seara pe 3 mai iar oferta a debutat pe 4 mai), şi probabil pentru unii chiar şi modelul de business complex al holding-ului, a adus primul eşec al unei listări din ultimii zece ani.

După două săptămâni de ofertă - încheiată cu o rată de subscriere pe segmentul de retail de doar 52% din cât aveau cei mici alocaţi (adică 22 mil. lei) - se pare că şi pe segmentul instituţionalilor interesul a fost unul scăzut.

În astfel de cazuri sindicatul de intermediere – în cazul Agricover fiind format din Wood&Company în calitate de coordonator global unic şi Tradeville ca agent de retail – discută cu investitorii şi compania pentru a decide o posibilă diminuare a ofertei de vânzare, implicit preţ şi evaluare, pentru ca oferta să se încheie cu succes.

Nu a fost cazul, iar oferta a eşuat. Este primul eşec al unui IPO la Bucureşti de la Adeplast din 2013 încoace.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO