• Leu / EUR4.9366
  • Leu / GBP5.6319
  • Leu / USD4.9920
ZF 24

Şcoala nu le asigură elevilor cunoştinţe de antreprenoriat. Doar o firmă din zece este deţinută de tineri sub 30 de ani

Şcoala nu le asigură elevilor cunoştinţe de antreprenoriat. Doar o firmă din zece este deţinută de tineri sub 30 de ani

Autor: Razvan Muresan

27.01.2014, 18:34 333

Din cele peste 710.000 de firme active la finalul anului 2013, 130.000 erau înregistrate de persoane cu vârsta până la 30 de ani, reprezentând 11,5% din total, la jumătate faţă de antreprenorii cu vârsta între 50 şi 59 de ani, potrivit informaţiilor furnizate de Registrul Comerţului. Giurgiu este lider la capitolul afaceri deţinute de tineri, cu peste 15% din totalul firmelor din judeţ. La polul opus se află judeţul Harghita cu doar 7,2%.

Alex are 25 de ani şi a ales să încerce pe cont propriu după ce a renunţat la facultate şi a lucrat timp de doi ani într-o companie. Singurul model în antreprenoriat a fost tatăl lui, proprietar timp de 20 de ani al unui magazin alimentar undeva în judeţul Harghita. Din 2009, la presiunea băncilor creditoare, tatăl său a închis afacerea şi a devenit angajatul fiului. Alex a înfiinţat o firmă de livrare de butelii de aragaz la domiciliul clienţilor. Mizând pe faptul că buteliile sunt voluminoase şi necesită înlocuirea aproape lunar, tânărul s-a gândit să intre pe o piaţă în care nu avea concurenţă. „Am lucrat ca şofer de camion de butelii, dar patronul a avut probleme şi a trebuit să încep pe cont propriu“, spune Alex. Era ianuarie 2012 când s-a trezit şomer după ce grupul olandez SHV, lider mondial în distribuţia de gaz petrolier lichefiat, a decis să se retragă din piaţa locală după doar trei ani de la intrarea în România. Şi-a investit ultimul salariu într-o maşină Dacia Pick-Up veche de 15 ani şi a început să testeze modelul de business pe la porţile locuitorilor. „Acum câştig cam 2.500 de lei lunar, mai mult în lunile de vară şi mai puţin iarna pentru că lumea găteşte şi la sobă“, povesteşte Alex despre proiectul său. Pentru a porni cu motoarele turate, a încercat să obţină un credit de la bancă, însă încercarea nu a dat roade pentru că nu avea un plan de afaceri cu care să îi convingă pe ofiţerii de credite.

Apetitul tinerilor pentru antre­prenoriat este descurajat mai ales de lipsa de cunoştinţe de afaceri şi de ca­pitalul de pornire redus.

Consultantul Dragoş Pătroi clasifică trei cauze: materiale, educaţionale şi moti­va­ţionale. Pătroi observă că din punct de vedere material un tânăr de 29 de ani nu poate dispune de resursele financiare necesare demarării şi consolidării unei afaceri pe termen lung. în plus, accesul la finanţare nu este – cel puţin în etapa actuală – unul facil, ci dimpotrivă, unul birocratic şi destul de costisitor, sub aspectul costurilor pe care le implică, în special în cazul afacerilor de tip start-up. În multe dintre aceste situaţii putem vorbi doar despre nişte businessuri punctuale, de nişă, care ţin mai mult de abilităţile şi de capacităţile personale ale celui care de­marează o astfel de afacere.  

Antreprenorul Florin Talpeş, creatorul Bitdefender, produsul românesc care ajunge în prezent la peste 500 de milioane de clienţi de pe toate continentele, spune că principala lec­ţie pe care i-ar da-o unui absolvent de li­ceu sau de facultate care vrea să demareze un business este să înveţe o meserie. „Mai întâi să îşi educe autonomia şi gândirea cri­tică. Apoi să înveţe o meserie, un domeniu. Are deja o idee de afacere într-un domeniu în care a căpătat experienţă de un an sau doi, în care a văzut cât de cât ce înseamnă piaţa, ce greşeli se fac, care sunt nevoile pieţei, care sunt nemulţumirile clienţilor? Dacă da, să bată incubatoarele, acceleratoarele, care sunt din ce în ce mai multe în piaţă, să îşi confrunte ideile/pla­nu­rile cu prietenii sau cu cei care au ceva mai multă experienţă.“ Antreprenorul crede că dacă antreprenorii români nu sunt chemaţi în şcoli, societatea se privează de dascălii care sunt cei mai po­triviţi pentru a-i învăţa pe alţii antre­pre­no­ria­tul. Or calitatea dască­lilor în orice ma­te­rie, inclusiv aceea a antre­penoriatului e de­cisivă atât pentru atragerea cuiva spre acel domeniu, cât şi pentru cali­tatea învă­ţării. Iar impactul imediat se ve­de în numă­rul mic de întreprinzători sau rata de eşec mare.“

 

Cum arată lecţia de antreprenoriat predată elevilor din clasa a zecea?

Din 2004 elevii învaţă obligatoriu la clasa a zecea educaţie antreprenorială dintr-un manual rigid şi încărcat de formule, unde singura poveste de succes a unui întreprinzător este cea a lui Bill Gates, prezentat cu titlul „Portretul unui manager străin de succes“ şi nu al unui antreprenor. În schimb, elevilor li se cere să ştie formula fondului de timp efectiv necesar în capacitatea de producţie, calculat ca Fef â (Ftc - Ftn) x Ns x Ds x(1-p). Elevii mai învaţă în clasa a zecea la disciplina predată, cel mai adesea, de profesorii de logică, psihologie, economie sau filosofie, cum să lanseze pe piaţă o masă pentru tenis şi cum să promoveze un astfel de produs.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 28.01.2014

AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - ieri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9366
Diferență: -0,1072
Ieri: 4.9419
Azi: 4.9920
Diferență: 0,2309
Ieri: 4.9805
Azi: 5.6319
Diferență: -0,6755
Ieri: 5.6702
Azi: 5.0780
Diferență: 0,4014
Ieri: 5.0577