ZF 24

Tot mai productive. Fabricile de haine, textile şi încălţăminte şi-au majorat vânzările cu 34% faţă de 2008, dar au pierdut 90.000 de angajaţi

Tot mai productive. Fabricile de haine, textile şi încălţăminte şi-au majorat vânzările cu 34% faţă de 2008, dar au pierdut 90.000 de angajaţi

Textilele reprezintă în continuare un important sector economic şi o industrie unde lucrează peste 200.000 de oameni.

Autor: Cristina Roşca

29.01.2018, 16:20 1186

România a produs haine, textile şi încălţăminte în valoare de 21,8 mld. lei în 2016 (ultimul an pentru care exis date publice), în urcare cu 4% comparativ cu anul anterior şi cu peste 34% mai mult decât în 2008. Astfel, cifra de afaceri a companiilor din aceste industrii a continuat să crească deşi în aceeaşi perioadă, 2008-2016, numărul de companii active în domeniu a scăzut. Mai exact, în 2008, ultimul an de boom economic, existau 11.100 de firme, faţă de nici 9.500 în 2016, confom datelor de la Registrul Comerţului.

Pentru această analiză au fost luate în calcul firmele care şi-au depus bilanţul contabil în fiecare din anii respectivi. Mai mult, au fost analizate companiile care şi-au declarat unul dintre CAEN-urile specifice (13, 14, 15 cu toate subdiviziunile).

Datele de la Registrul Comerţului mai arată că nu doar numărul de firme a scăzut, ci şi numărul de salariaţi. Mai exact, circa 90.000 de oameni s-au reprofilat sau au plecat din ţară în perioada 2008-2016, în industriile textile, de îmbrăcăminte şi încălţăminte activând aproape 230.000 de angajaţi. Salariile mici, de multe ori minimul pe economie, precum şi ascensiunea continuă a pieţelor din Asia au dus la dispariţia de locuri de muncă din industriile de profil.

Datele de la Registrul Comerţului arată astfel că croitoresele şi cusătoresele românce au devenit mai productive pentru a face faţă unei competiţii tot mai acerbe.

România a fost încă dinainte de anii ‘90 una dintre cele mai importante destinaţii de producţie pentru marile branduri, atât mass market, cât şi de lux. În ultimii 15 ani însă, pieţele din Asia au crescut puternic mizând pe salarii ce scad până la sub 100 de euro pe lună. În acest context România a pierdut teren. Totuşi, avantajele României rămân forţa de muncă bine calificată şi apropierea de pieţele vestice unde au sediul marile branduri. Mai mult, salariul unei croitorese din România este în continuare de 5-6 ori mai mic decât al uneia din Occident. În acest context, România reuşeşte încă să atragă marile branduri.

H & M colaborează local cu circa 30 de fabrici, cu peste 11.000 de salariaţi. Gigantul spaniol Inditex, proprietarul Zara, anunţa anterior că produce în România 1% din hainele grupului. Cele două nume nu sunt însă singurele, România fiind pe radarele atât ale brandurilor de masă, cât şi pe ale celor de lux. Forţa de muncă bine pregătită a făcut ca nume precum Dolce & Gabbana sau Max Mara să aibă pe etichetă “made in Romania.”

De altfel, textilele, confecţiile, pielăria şi încălţămintea sunt printre principalele motoare la export, arată datele INS. În primele nouă luni din 2017, aceste companii contribuiau cu aproape 10% la exporturile totale ale ţării ce pot fi estimate la peste 60 mld. euro. Astfel, fabricile româneşti trimit peste graniţă rochii, fuste şi pantofi de circa 6 mld. euro (27 mld. lei). Sunt luate în calcul toate exporturile, chiar şi ale firmelor care au alt CAEN decât cel specific.

În anii ’90, aceste produse erau principalul motor al exporturilor, fiind înlocuite treptat cu maşini şi componente auto, produse cu o valoare adăugată mai mare. Anul trecut şi produsele agroalimentare ajunseseră să depăşească uşor textilele ca pondere în total export. De altfel, produsele agroalimentare au cea mai mare valoare adăugată dintre cele menţionate anterior.

Totuşi, textilele reprezintă în continuare un important sector economic şi o industrie unde lucrează peste 200.000 de oameni.

 
 
 
 
AFACERI DE LA ZERO