ZF Esențial în business

ZF Esenţial în business. Alexandru Comănescu, KPMG: „Companiile din România cel mai afectate de Brexit vor fi din industria auto şi a textilelor“

Alexandru Comănescu: Simpla instituire a controalelor vamale generează nenumărate consecinţe, de la angajarea de personal suplimentar până la întârzieri semnificative care afectează întreg lanţul logistic atât din Uniune, cât şi din Regat

Alexandru Comănescu: Simpla instituire a controalelor vamale generează nenumărate consecinţe, de la angajarea de personal suplimentar până la întârzieri semnificative care afectează întreg lanţul logistic atât din Uniune, cât şi din Regat

Autor: Ioana Matei

02.09.2019, 07:30 241

„Brexitul va afecta orice companie care tranzacţionează cu parteneri din Marea Britanie, indiferent că este vorba de bu­nuri ori servicii“, a explicat Alexandru Comănescu, tax director în cadrul KPMG, în cea mai recentă ediţie a emisiunii ZF Esenţial în business, realizată de ZF în parteneriat cu KPMG.

Data la care Regatul Unit va ieşi din Uniune, cunoscută în prezent, este 31 octombrie 2019, indiferent dacă până la această dată se va ajunge sau nu la o înţelegere asupra acordului de ieşire.

Pentru România, Regatul Unit reprezintă al şaselea partener între statele membre ale UE în ceea ce priveşte comerţul total de bunuri, Marea Britanie fiind printre primele cinci pieţe de destinaţie a exporturilor româneşti, fluxurile comerciale fiind dominate de produsele cu înalt grad de prelucrare. Conform Ministerului pentru Mediul de Afaceri, citate de specialistul de la KPMG, exporturile din România către Regatul Unit au ajuns la 2,8 miliarde de euro în 2018, iar importurile au fost în valoare de aproximativ 1,7 miliarde de euro, comerţul cu Marea Britanie având în ultimii ani o traiectorie ascendentă.

„Încă avem multe necunoscute în privinţa Brexitului şi foarte puţin timp la dispoziţie pentru a putea înţelege amplitudinea efectelor sale, în special în contextul în care, aparent, nu vom avea parte de o perioadă de tranziţie. Cel mai afectate companii din România vor fi cele care cumpără sau vând bunuri, în special companiile din industria auto şi a textilelor“, a subliniat Alexandru Comănescu.

Potrivit acestuia, dacă Regatul Unit va părăsi UE fără un acord, acesta va avea statutul unui stat terţ şi i se vor aplica re­gu­lile de rigoare, atât în ceea ce priveşte taxele supli­men­tare, cât şi o povară administrativă mult mai mare. Spre exem­plu, companiile care cumpără bunuri din Regatul Unit vor fi nevoite să se înregistreze la autorităţile vamale, să întoc­mească declaraţii vamale şi să plătească taxe vamale, accize şi TVA.

În ceea ce îi priveşte pe cetăţenii europeni care locuiesc şi lucrează în Regatul Unit sau pe cetăţenii britanici stabiliţi în diverse state membre, aceştia nu vor mai avea aceleaşi drepturi ca şi până acum.

Activitatea din sistemul bancar şi de asigurări este de asemenea afectată de incertitudinea Brexitului, prestatorii de servicii financiare fiind nevoiţi să îşi ia toate măsurile de siguranţă astfel încât să îşi poată continua activitatea după ieşirea Regatului Unit din Uniune.

„Un alt subiect sensibil este înţelegerea financiară dintre cele două părţi, din ce în ce mai des invocată în presă şi în discursurile oficialilor britanici“, a subliniat Alexandru Comănescu.

Un Brexit fără acord şi implicit fără o perioadă de tranziţie va semnifica o presiune imensă pe autorităţile din Regatul Unit şi din statele membre ale Uniunii, mai ales pe cele de la graniţa cu Marea Britanie. „Simpla instituire a controalelor vamale generează nenumărate consecinţe, de la angajarea de personal suplimentar până la întârzieri semnificative care afectează întreg lanţul logistic atât din Uniune, cât şi din Regat“, a mai observat reprezentantul KPMG.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO