ZF News

Cum nu se construieşte o autostradă, în trei paşi

Cum nu se construieşte o autostradă, în trei paşi

Autor: Andreea Neferu

21.02.2015, 09:00 1272

Prima încercare: 2003-2004

În 2003-2004 guvernul României a avut prima tentativă de construire a autostrăzii de pe Valea Prahovei cu ajutorul investitorilor privaţi. Această procedură s-a dorit a fi una în sistem de parteneriat public-privat, astfel că în 2004 statul semna cu francezii de la Vinci contractul în această formulă pentru construirea celor 36 de kilometri dintre Comarnic şi Predeal, potrivit Mediafax. Ulterior, nici Ministerul Finanţelor pe partea financiară şi nici Ministerul Justiţiei pe partea procedurală de achiziţie nu au avizat încheierea acestui contract.

A doua încercare: 2010

În 2010, statul român a semnat un contract de concesiune pentru tronsonul Comarnic-Braşov cu francezii de la Vinci şi grecii de la Aktor. Contractul pentru realizarea în concesiune a acestei autostrăzi a fost însă denunţat unilateral de consorţiul Vinci-Aktor la doar trei luni de la semnarea acestuia, fără a plăti nicio penalizare către statul român. Motivele care au condus la rezilierea contractului au fost neclare din cauza modului opac de comunicare pe care l-au avut părţile implicate în acest proiect pentru a explica cauzele acestui eşec, potrivit informaţiilor ZF.

Statul mai încearcă şi a treia oară: 2013-2015

În prezent, statul îşi încearcă norocul pentru construirea autostrăzii Comarnic - Braşov pentru a treia oară. Guvernul a anunţat de mai bine de un an cei trei investitori privaţi care ar trebui să construiască această şosea - francezii de la Vinci, austriecii de la Strabag şi grecii de la Aktor. În total, autostrada va scoate din buzunarul statului român circa 8,5 mld. euro în perioada de 30 de ani de concesiune, în varianta actuală a modelului financiar.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO