ZF Transilvania

Pentru firmele mici de IT parteneriatul reprezinta o metoda eficienta de a atrage contracte externe

11.06.2004, 00:00 203



Dupa perioadele de ucenicie in marile firme, cei mai buni angajati se desprind pentru a demara afaceri proprii. Colaborarea devine cuvantul de baza pentru a pune pe picioare un business solid si pentru a reusi atragerea unor clienti importanti, ce ulterior devin cea mai buna carte de vizita pentru o firma aflata la inceput de drum.



Dupa terminarea studiilor universitare absolventii de calculatoare sau informatica sunt bine primiti astazi in firmele de IT. Primele promotii de absolventi din sectorul IT aveau posibilitati limitate de alegere a unei cariere in domeniu. In ultimii ani companiile locale ofera tot mai multe sanse tinerilor, firmele mari investind sume considerabile in training-ul si specializarea anagajatilor.



Pentru trei firme clujene de dezvoltare software, perioada de familiarizare cu cerintele pietei s-a consumat demult. Plecati din companiile renumite de IT din Cluj, actualii asociati ai firmelor Soft Design, Intercode si Mozaiq pot afisa portofolii remarcabile. Cu cifre de afaceri mai scazute decat ale consacratilor pietei de IT, firmele mici au castigat deja segmente valoroase din piata interna sau internationala prin dezvoltarea de aplicatii software extrem de cautate pe plan mondial. "Fiind firme de mici dimensiuni e mai greu sa putem lua proiectele mari, acesta reprezinta principalul motiv pentru care ne asociem cu alte firme din bransa, pentru ca piata e suficient de mare, iar pentru noi, colaborarile sunt benefice", este de parere Ioan Negrea, manager Mosaiq.





Recomandarea clientului



Semnarea primului contract reprezinta punctul cel mai dificil in evolutia unei firme de IT, pentru ca pe acest segment de piata, recomandarea unui client poate insemna castigarea unui nou contract. "Produsele dezvoltate, care ruleaza deja in companii nationale sau internationale spun mai multe despre capacitatile noastre decat orice alta strategie de marketing", este de parere Ioan Negrea, manager Mosaiq.



Cristian Osian, partener asociat la Soft Design, se raporteaza la experienta firmei pe care o conduce pentru a explica imperativul publicitatii realizate de catre client. "Dupa stabilirea primului contact este foarte importanta prezentarea de pe site-ul propriu. La inceput insa, este nevoie de o promovare agresiva. In Soft Design nu se pune inca problema unor strategii de marketing tintite, desfasurate pe internet. Noi avem clienti stabili care ne promoveaza produsele, pentru ca, in fond, toate soft-urile pe care le dezvoltam devin operative in office-urile lor. Practic, in urma parteneriatelor incheiate, responsabilitatile de marketing asupra produselor le revin firmelor partenere, noi dedicandu-ne dezvoltarii produsului", explica Cristian Osian.





Colaborare



Pentru Soft Design lucrurile au evoluat pozitiv dupa experienta elvetiana. "Am pornit o afacere cu o firma din Germania, Race, al caror client final era Siemens din Hamburg. Am dezvoltat un produs de management de proiect care permitea urmarirea derularii unor programe in cadrul unei companii mari", povesteste Marius Rarinca. Cel mai important client al clujenilor de la Soft Design este Abest Agencies, pentru care au dezvoltat un produs de management electronic de documente. "Ei ne-au recomandat unei firme de audit financiar pentru care am pornit programe de managementul proiectelor care au incluse componente financiare", spune Marius Rarinca.



Cel mai important produs din punct de vedere tehnic pentru Soft Design s-a nascut dintr-o colaborare cu Intercode. Picking Cart System a fost comandat de catre Triumf International in 2002. Partea de program care ruleaza pe terminalul mobil a fost realizata de firma clujeana Soft Design, iar Intercode a dezvoltat conceptul sistemului, partea de server, bazele de date si interfatarea acestora cu sistemul mare de gestiune al depozitului.



Intercode este dezvoltatorul si unicul distribuitor pentru Romania al produselor Active Modeler si Active Flow, ce urmeaza sa fie promovate si pe piata romaneasca. Ambele sunt destinate eficientizarii proceselor din intreprinderi si automatizarii fluxului de munca. "Companiile romanesti folosesc in continuare o serie de formulare tipizate, iar noi propunem prin Active Flow, automatizarea proceselor prin folosirea formularelor electronice. Vrem sa abordam piata interna cu aceste doua produse pentru ca noi le-am dezvoltat in proportie de 80% pentru Kaisha Tec, iar in prezent suntem distribuitori unici in Romania", declara Vlad Surducan. Active Modeler, cu o valoare de 3000 de USD s-a vandut in 40.000 de exemplare in Japonia sI Anglia, iar pentru Active Flow, al carui pret se ridica la 10.000 de euro, cererea a vizat aproximativ 2000 de pachete.



Mosaiq realizeaza aplicatii desktop, pagini web, web design, e-commerce, asigura configurare si intretinere retele si webhosting. "Alaturi de activitatile mici, care ne ofera suportul financiar in dezvoltarea soft-ului de management al firmei oferim si aplicatii la cheie: clientul ne prezinta necesitatile companiei sale si ne solicita un anume tip de aplicatie care nu exista pe piata sau care nu corespunde cu disponibilitatea lui financiara, iar noi elaboram intregul proiect", afirma Dan Filip, project manager Mosaiq.





Debut IT



Soft Design au abordat piata de IT din vest printr-o colaborare initiala cu compania elvetiana Zazoon AG. "Am produs in exclusivitate pentru ei page designer (un generator de pagini web). Aplicatia a fost dezvoltata timp de doi ani, iar dupa lansarea versiunii pe piata, firma din Elvetia a oprit dezvoltarea, axandu-se pe partea de vanzari", spune Marius Rarinca, partener asociat Soft Design.



Inainte de a porni propria afacere, Vlad Surducan si Sorin Pienaru, asociati la Intercode, au lucrat cateva luni in Australia, in cadrul companiei Kaisha Tec, unde au pus bazele primelor contacte cu firma respectiva. "Am hotarat sa infiintam propria afacere si la inceput faceam outsourcing in Romania in exclusivitate pentru Kaisha Tec", declara Vlad Surducan, manager asociat Intercode.



Strategia celor doi asociati de la Mosaiq, s-a bazat de la inceput pe dezvoltarea unui produs de amploare. "Nu ne-am propus sa alergam dupa proiecte, care odata terminate nu mai aduc nimic pentru o firma de IT. In momentul de fata dezvoltam un produs ERP (Enterprise Resource Planning), un soft de management al firmei care include mai multe module, pe domeniile de activitate ale intreprinderii: gestiunea productiei, gestiunea stocurilor, contabilitate, managementul clientilor, reprezinta trecerea activitatii firmei de la suportul traditional la formatul electronic", afirma Ioan Negrea, manager Mosaiq.





Piata



Marius Rarinca explica motivele pentru care nu a abordat inca piata intrena: "Este destul de greu pentru o companie romaneasca sa plateasca soft-ul la nivelul la care noi il putem vinde in Occident", considera asociatul Soft Design. Ioan Negrea completeaza: "La noi oamenii nu au o cultura IT si nu reusesc sa aprecieze termenele in care se dezvolta un produs. Pe masura ce iti dinamizezi afacerea poti sa educi clientul in sensul de a-l determina sa inteleaga ce inseamna termene realiste de dezvoltare si de cost", considera Ioan Negrea.



"Pe piata IT va exista in curand un boom. Majoritatea firmelor merg cu aplicatii "scoala", invechite, dezvoltate de oameni mai putin familiari cu caracteristicile mediului de afaceri dintr-o economie de piata. Tehnologiile folosite nu mai pot tine pasul cu inovatiile din domeniu. Exista o diferenta intre soft-urile institutiilor bugetare si cele din cadrul marilor companii. Un soft profesionist poate rezolva managementul ambelor tipuri de institutii, permitand trecerea la un sistem unic, mai apropiat de cel al societatilor comerciale", este de parere Dan Filip, project manager Mosaiq.



Soft Design s-a infiintat in 2000 la Cluj-Napoca, fiind o companie de dezvoltare software axata pe furnizarea de servicii catre clientii internationali, din SUA, Elvetia, Germania, Austria si Japonia. Peste 2000 de persoane folosesc produsele dezvoltate de firma clujeana. In 2003, Soft Design a inregistrat o cifra de afaceri de 1,2 miliarde de lei, estimarile celor doi actionari vizand dublarea ei pe anul 2004. Partenerii permanentI ai companiei sunt Zazoon AG (Elvetia), Race (Germania), Abest Agencies (SUA), Relevant Methods (SUA), Communitgate (Germania).



Intercode Romania este o companie de dezvoltare software, consultanta si servicii pentru industria IT. Infiintata in 1999 la Cluj-Napoca, firma a inregistrat in 2003 o cifra de afaceri de 100.000 de euro, iar pentru acest an conducerea mizeaza pe 150.000 de euro. Principalele investitii ale firmei clujene au vizat mutarea activitatii celor 5 anagajati intr-un nou sediu, realizarea unei conexiuni de internet imbunatatita si achizitionarea de calculatoare performante, pentru a oferi in permanenta servicii mai bune. Recomandarile cele mai importante de care beneficiaza in prezent Intercode Romania vin din partea firmelor Triumf International (Japonia) si Kaisha Tec.Co (Australia).



Mosaiq a aparut pe piata clujeana de IT in 2002, dar deruleaza programe doar de la sfarsitul lui 2003. Pana in luna mai a acestui an, firma a inregistrat o cifra de afaceri de 150 de milioane de lei. "Speram ca anul 2004 sa ne aduca 2,3 clienti noi si sa reusim o stabilizare a produsului de software la care lucram de cateva luni", declara Ioan Negrea, manager Mosaiq. Mosaiq dezvolta aplicatii software in proportie de 70% pentru piata interna, printre clientii firmei numarandu-se Transilvania Actiune, Green Life, NeoMed, CIM (Centrul de Initiativa pentru Mediu).
transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO