ZF Transilvania

Primăria Oradea în parteneriat cu CJ Bihor au în plan o investiţie de 235 mil. euro pentru dezvoltarea transportului metropolitan

Primăria Oradea în parteneriat cu CJ Bihor au în plan...

Autor: Laurentiu Cotu

09.11.2023, 17:05 198

Consiliul Local Oradea a aprobat studiile de fezabilitatea şi indicatorii tehnico-economici pentru dezvoltarea mobilităţii metropolitane pentru zona de aeroport, pentru legătura Borş-Iris, legătura Oradea-Toboliu şi pentru interconectarea infrastructurii la reţeaua de cale ferată pe tronsonul Oradea Est - Oradea - Oradea Vest. Totodată, a fost aprobat studiul de fezabilitate pentru conectarea străzii Alexandru Cazaban cu drumul Oradea -Sântandrei şi desfiinţarea trecerii de calea ferată din zona străzii Corneliu Baba, potrivit unui comunicat de presă transmis de primăria Oradea.

Proiectul pregătit de primăria Oradea în parteneriat cu CJ Bihor va da posibilitatea celor aproximativ 30.000 de de oameni care vin la muncă spre Oradea din zona metropolitană să folosească tram-trenurile (tramvaiele-tren), o soluţie de transport mult mai economică şi mai puţin poluantă decât  transportul rutier, investiţia totală ridicându-se la 235 mil. euro, TVA inclus.

’’Este un proiect important pentru Oradea, judeţul Bihor şi zona metropolitană. Acest proiect s-a născut în urma parteneriatului dintre Consiliul Judeţean Bihor şi primăria Oradea. Conectivitatea oraşului Oradea şi a judeţului Bihor este foarte importantă pentru ca municipiul nostru şi judeţul să se dezvolte în continuare.’’, a declarat Florin Birta, primarul municipiului Oradea, într-un comunicat de presă.

Prin ’’tren metropolitan’’ se înţelege un serviciu de interes economic general în domeniul transportului public de călători care deserveşte, de regulă, teritoriul administrativ al unui municipiu şi zona sa urbană funcţională, utilizând linii de cale ferată convenţională, linii de cale ferată dedicată, o combinaţie a acestora sau o combinaţie între linii de cale ferată şi cele destinate vehiculelor de tramvai sau metrou. Viteza maximă de circulaţie proiectată va fi de 70 km/h în afara localităţilor şi 30 km/h în localităţi. Liniile vor fi electrificate, pe zona CFR alimentarea urmând să fie cu 27.000 V, iar pe calea de rulare a tramvaielor cu 600 V. Cele 13 tram-trenuri vor fi integrate într-o reţea de linii feroviare electrificate şi linii de tramvai extinse.

’’Ne confruntăm în ultimii ani cu două realităţi, fenomenul migraţiei populaţiei către Oradea şi zona metropolitană şi fenomenul de suburbanizare, comunele din jurul oraşului dublându-şi populaţia. Oradea a ajuns în ultimii 15 ani să aibă 100.000 de angajaţi, iar zona metropolitană peste 20.000. Pentru nevoile acestor oameni trebuie să găsim soluţii de mobilitate. Acest proiect urmăreşte realizarea unui sistem integrat de transport, obiectivul fiind transferul  călătorilor dinspre rutier spre feroviar.’’, a declarat Ilie Bolojan, preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, într-un comunicat de presă.

În cadrul proiectului vor fi achiziţionale 8 vehicule feroviare tip tram-train cu sistem hibrid de alimentare (baterii şi reţea de alimentare electrică 600 V c.c., capacitate - 40 de locuri pe scaun şi 160 de locuri în picioare, autonomie de minim 3 km) şi 5 vehicule feroviare tip tram-train electrice (cu încărcare prin pantograf de la reţeaua electrică 25.000 V c.c. şi reţeaua electrică 600 c.c., capacitate: 90 de locuri pe scaun şi 150 de locuri în picioare. Valoarea totală material rulant - 13 tram-train-uri este de 110 mil. euro, TVA inclus.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO