ZF Transilvania

Toate cablurile si conductorii electrici duc spre Bistrita

06.01.2006, 19:38 427

Dezvoltarea retelelor de telefonie, a industriei constructoare de masini si a celei de produse electrocasnice sunt principalele motoare de crestere pentru principalii producatori de cabluri si conductori electrici din tara. Piata in domeniu se cifreaza la aproximativ 140 de milioane de euro, iar companiile care activeaza pe aceasta piata investesc anual cateva milioane de euro pentru a fi competitive si pentru a acoperi cat mai mult din piata interna si externa. Cele mai importante companii producatoare sunt in judetul Bistrita, unde se realizeaza o treime din cablurile si conductorii electrici comercializati in Romania.

La fel ca majoritatea exportatorilor, producatorii de cabluri electrice din Bistrita au fost si ei afectati de aprecierea leului in raport cu euro. De asemenea, potrivit reprezentantilor principalilor jucatori pe piata, o alta problema vine din partea unor importatori care comercializeaza produse ieftine si de proasta calitate, facand astfel concurenta neloiala producatorilor autohtoni. In aceste conditii, unele companii care produc cabluri electrice se orienteaza inspre alte piete mai putin exploatate.

Un exemplu in acest sens este producatorul de conductori si cabluri electrice, Electroplast SA din Bistrita, care intentioneaza ca incepand de anul viitor sa patrunda pe piata cablurilor din aluminiu, iar investitia demarata in 2005 se va finaliza in ianuarie 2006, cand in noile linii de productie vor intra in functioneze. Electroplast a alocat peste 147.000 euro (530.000 RON) pentru acest proiect si pentru inceput doreste lansarea in productie a 100 de produse. "Pe piata romaneasca exista momentan, doar trei companii care produc cabluri electrice din aluminiu, iar cerintele sunt mult mai mari si sunt acoperite din importuri. Intentionam ca in primul an sa acoperim aproximativ 2% din piata, urmand ca pe viitor acest procent sa creasca anual", a declarat pentru ZF Transilvania Gavril Muresan director general Electroplast. Pana in prezent, compania a activat doar pe domeniul cablurilor electrice din cupru.

Investitiile companiei pe 2005 s-au cifrat la peste 600.000 de euro si au vizat dezvoltarea tehnologica. "Tinta Electroplast este de a deveni lider pe piata din domeniul producerii de cabluri si conductori electrici izolati din PVC si cauciuc si alte aplicatii ale acestora. Pentru a atinge aceasta tinta este necesara o dezvoltare a resurselor materiale si umane", a mai declarat Gavril Muresan. Potrivit conducerii, Electroplast ocupa in acest moment aproximativ 9% din piata interna de cabluri electrice. Piata interna nu este singura vizata de compania bistriteana, astfel ca incepand de anul acesta firma s-a orientat si catre piata externa. "Lansarea pe piata italiana a fost inlesnita de partenerul nostru italian, care a contribuit activ la dezvoltarea companiei. Momentan, exportul reprezinta 8% din cifra de afaceri, dar intentionam ca anul viitor exportul sa depaseasca 15% din totalul vanzarilor", a precizat Muresan. In 2001, actionarii societatii au hotarat sa accelereze procesul de dezvoltare a societatii, fapt care nu se putea realiza decat printr-o infuzie mare de capital. Cum varianta angajarii unor credite bancare nu a fost aprobata de AGA s-a decis majorarea capitalului social si vanzarea unui pachet de actiuni catre un partener strain. Astfel ca, la ora actuala, Italian Cable Company detine 40% din pachetul de actiuni al Electroplast.

In ultimii trei ani compania romano-italiana Electroplast a investit peste 4,5 milioane de euro in dezvoltarea capacitatilor de productie, compania preconizand folosirea unui fond de investitii in valoare de 11 milioane de euro, pana in 2007. Oficialii firmei au anuntat pe primele noua luni ale anului o cifra de afaceri de peste 9,3 milioane de euro in crestere cu 10% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Pe baza acestei evolutii conducerea estimeaza ca pana la sfarsitul anului valoarea cifrei de afaceri va depasi 13 milioane de euro. "Principalul motor de crestere este dezvoltarea pietei constructiilor, companiile care activeaza pe acest domeniu fiind principalii nostri clienti", a mai spus directorul general Electroplast. Alti clienti ai firmei sunt companii ce activeaza pe segmentul retelelor de telefonie, dar si cele din industria constructoare de masini si producatorii de electrocasnice.Compania Electroplast a fost infiintata in 1993 de catre sase persoane fizice din Bistrita. In 2001, actionarii firmei vand 40% din actiunile firmei catre Italian Cable Company, care activeaza tot pe domeniul cablurilor electrice. In prezent, numarul total de angajati este de 151 de oameni, iar compania comercializeaza 1.300 de tipuri de conductori din cupru.

Exista insa, producatori autohtoni care s-au lansat deja pe piata cablurilor din aluminiu, cum ar fi compania Iproeb din Bistrita, care a obtinut pe primele noua luni ale anului un profit net de 4,76 milioane de lei (1,3 milioane de euro), in crestere cu 8,6% fata de aceeasi perioada a anului trecut si cu 12,1% mai mult decat prevederile bugetului de venituri si cheltuieli.

Printre produsele realizate de Iproeb se mai numara cabluri, cordoane, conducte electrice izolate in PVC si cauciuc, cabluri cu izolatie din polietilena reticulara, conductoare neizolate pentru linii aeriene de energie electrica din aluminiu si otel-aluminiu, cabluri de otel pentru tractiune, materiale electroizolante, tablouri de automatizare. Cablurile electrice si conductorii detin o pondere de 80% in vanzarile totale ale societatii.

Printre cei mai importanti clienti interni ai companiei se numara societatea bistriteana Gomar, Arpechim Pitesti, Electromontaj Bucuresti si IMSAT Bucuresti. Conform propriilor estimari, Iproeb detine o cota de piata de aproximativ 25% in domeniul cablurilor electrice izolate. Desi cea mai mare parte a productiei este valorificata pe piata interna, in special la companiile care isi desfasoara activitatea in domeniul energetic, in primele luni ale acestui an au crescut cu 12% si exporturile Iproeb, valoarea acestora ajungand in septembrie la 331.000 euro. In prezent, ponderea exportului in totalul productiei este de 15%, nivel care a permis ca indicatorii financiari ai firmei sa nu fie afectati de aprecierea leului raportat la celelalte monede europene.

Capitalul social al Iproeb, in valoare totala de 10,9 milioane de lei, este 100% in posesia investitorilor minoritari cu detineri de sub 5% din actiunile societatii. In 2004 compania a inregistrat o cifra de afaceri de peste 21 de milioane de euro si avea un numar de 710 angajati.

O alta companie care a fost putin afectata de fluctuatia cursului valutar este producatorul de cabluri electrice RCB Electro din Bistrita, care anunta pe primele sase luni ale anului o cifra de afaceri de peste 4,4 milioane de euro in crestere cu 40% fata de aceeasi perioada a anului trecut. "Evolutia ar fi putut sa fie mai substantiala, daca piata romaneasca nu ar fi invadata de importuri ieftine fabricate pe piata asiatica", a declarat pentru ZF Transilvania Calin Onita, manager general RCB Electro. Potrivit acestuia, cifra de afaceri pe anul acesta va depasi valoarea de 8,3 milioane de euro. In 2004 valoarea acestui indicator financiar a fost de 5,8 milioane de euro.

Planurile de investitii ale companiei pe acest an vizeaza proiecte de retehnologizare si se cifreaza la aproximativ 200.000 de euro. "Pe domeniul in care activam apar anual tehnologii noi, iar pentru a fi competitivi pe o piata concurentiala suntem obligati sa investim continuu", a mai declarat Calin Onita. Compania investeste in fiecare an peste 200.000 de euro (1 milion RON) in retehnologizare. Proiectele de dezvoltare pentru urmatorii ani vizeaza patrunderea pe piata de cabluri optice, investitia in noile linii de productie cifrandu-se la aproximativ 400.000 de euro. "Pe domeniul cablurilor optice exista momentan, un singur producator roman, in capitala, restul produselor de acest gen fiind importate", a precizat managerul general RCB Electro.

Momentan, portofoliul de produse dezvoltat de companie include peste 340 de sortimente, toata productia fiind comercializata pe piata interna. "Nu ne propunem deocamdata sa ne extindem si pe piata externa deoarece cheltuielile de acreditare ar depasi veniturile obtinute", a mai spus Onita. Materia prima cu care compania lucreaza este achizitionata tot de pe piata interna, principalii furnizori fiind Elcom Zalau si Teraplast Bistrita.

Compania RCB Electro a fost infiintata in 1997 si are capital privat integral romanesc. Principalii actionari sunt oamenii de afaceri Calin Onita, Alexandru Oltean si Francisk Contra, iar numarul total de angajati cu care compania lucreaza este de 80 de oameni.

De cele mai multe ori producatorii de cabluri electrice nu lucreaza direct cu clientul final, de partea de distributie ocupandu-se alte companii. Firmele distribuitoare precum Gomar Lux din Bistrita au anticipat oportunitatile acestei piete, iar in prezent, inregistreaza cifre de afaceri chiar mai mari decat producatorii de la care se aprovizioneaza. "Am inceput aceasta activitate in anul 1991 cand in piata era haos total in acest domeniu. Clientii nu stiau atunci sa se aprovizioneze decat prin fostele B.J.A.T.M.-uri. Am vazut aceasta nisa si am inchiriat cateva camioane cu care duceam cablurile la client", a declarat pentru ZF Transilvania Gavril Gorea administrator Gomar Lux. In prezent, compania dispune de un parc auto si de un departament de vanzari."Acum in piata de distributie a cablurilor si conductorilor electrici este o concurenta foarte mare, se discuta pe proiecte , pe sisteme integrale de servicii in domeniu. Producatorii si-au format un nucleu de distribuitori pe zone, se fac intalniri, analize si instruiri in acest sens", a mai declarat Gavril Gorea.

Principalii furnizori cu care compania Gomar Lux colaboreaza sunt Iproeb Bistrita, cu un contract de peste 5,5 milioane euro anual, Romcab Targu-Mures, RCB Electro si Electroplast Bistrita. Cablurile electrice se comercializeaza in tara in 14 depozite: Bistrita, Arad, Alba-Iulia, Brasov, Bacau, Campina, Deva, Galati, Iasi, Onesti, Sibiu, Targoviste, Timisoara si Suceava. In 2006 compania intentioneaza sa deschida alte doua depozite, acesta fiind ritmul de extindere in teritoriu din ultimii cinci ani.

Potrivit conducerii firmei cifra de afaceri pe primele sase luni ale anului a fost de 5,8 milioane euro, fata de 3,5 milioane euro, valoare inregistrata pe primul semestru din 2004. Respectand aceasta evolutie managerul companiei estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de 12,7 milioane de euro. Comercializarea cablurilor reprezinta aproximativ 60% din cifra de afaceri, iar in 2006 se doreste ca acest departament sa asigure 75% din veniturile companiei. Restul veniturilor firmei vin din activitati de comercilalizare a carburantilor.

Incepand de anul acesta reprezentantii companiei Gomar Lux s-au orientat si catre domeniul imobiliar, demarand o investitie de 1 milion de euro in constructia unui hotel. "Complexul va cuprinde restaurant, hotel de trei stele, parcare de 3.000 de metri patrati, piscina si teren de tenis. Noua activitate reprezinta o modalitate de reinvestire a profitului si am ales acest domeniu deoarece este unul dinamic, cu o rata de crestere sigura", a mai spus Gavril Gorea. Pe segmentul de cabluri electrice investitiile companiei s-au cifrat la aproximativ 300.000 de euro si au fost orientate, mai ales, catre dezvoltarea bazei logistice.Gomar Lux a fost infiintata in anul 1992 cu 4 angajati si o masina Dacia. In prezent, numarul de angajati ai firmei a ajuns la 70 de persoane, iar principalii clienti cu care compania lucreaza pe segmentul de cabluri sunt IMSAT. TIAB, ELCO si Electrica.

Piata romaneasca de cabluri electrice pentru industria energetica este inca una disputata de producatori autohtoni, spre deosebire de cea de cablaje pentru industria auto care este aproape in totalitate acaparata de companii internationale de profil. Investitiile pe plan local in capacitati de productie destinate domeniului automotive se cifreaza la peste 500 de milioane de euro, iar valoarea este in crestere deoarece unele companii care au venit deja in Romania au in plan relocarea altor capacitati aflate in Spania sau Ungaria.

anca.rif@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO