Ziarul de Duminică

Atracţia bucureştenilor către muzica clasică – o dată la doi ani/ de Oltea Şerban Pârâu. GALERIE FOTO

Radu Lupu

GALERIE FOTO

Autor: Parau Oltea Serban

30.08.2013, 00:07 183

Pentru cei care cred că muzica clasică există în România doar la Festivalul „Enescu” – chiar dacă în 2013 li s-a oferit şi o versiune de o săptămână la fel de prestigioasă, sub numele de Festivalul Orchestrelor Radio, septembrie 2013 este luna unui regal al serilor în care nu stăm acasă.

Cei care au ştiut ce vor şi-au luat abonamente din timp, adică din primăvară, pentru că există destule concerte sold-out pentru care nu mai poţi găsi bilete, iar de data aceasta cei care sunt amatori doar de Maxim Vengerov, Murray Perahia, Evgheni Kissin, Radu Lupu... e posibil să le poată asculta doar la radio, în cazul lui Maxim Vengerov şi deloc în cazul pianiştilor celebri menţionaţi care nu permit înregistrarea şi transmisia radio sau TV. Mai mult ca oricând altcândva, biletele la numele celebre s-au epuizat într-un timp extrem de scurt, lăsând mulţi melomani în afara Ateneului, o sală mult prea mică pentru nume atât de mari.

Pentru cei care nu au mai găsit bilete, Radio România Cultural şi Radio România Muzical vor oferi un regal live on air şi on line pe www.radioromaniacultural.ro şi www.romania-muzical.ro, dacă nu vă veţi afla în sălile festivalului putând asculta astfel o lună întreagă muzică clasică în interpretarea lui Daniel Barenboim cu Staatskapelle Berlin, John Malkovich, Jordi Savall, Antonio Pappano, Christian Zacharias, Academia St Martin in The Fields, Orchestra Regală Concertgebouw, capodopere precum tetralogia wagneriană Inelul Nibelungului, Oedipe şi Otello, toate concertele pentru pian de Beethoven, muzică din Baroc sau secolul XXI şi nu numai. Sunt 28 de zile de  festival şi peste 100 de manifestări care vor fi transmise în direct într-o majoritate covârşitoare de Radio România.

Dar din seria „Mari Orchestre”, găzduită ca la fiecare ediţie de Sala Palatului, se pot selecta încă destule concerte la care se mai găsesc bilete şi pentru cei mai puţin prevăzători.

Aşadar, duminică 1 septembrie se dă startul Festivalul Internaţional „George Enescu”, prin atractivul concert ce poartă semnăturile Radu Lupu, Daniel Barenboim, Staatskapelle Berlin. Vor urma Pittsburgh Symphony Orchestra, Yuja Wang, Manfred Honeck, Sergey Dogadin, doar câteva din numele mari aflate pe afişul primelor zile ale Festivalului Internaţional „George Enescu”, care se va desfăşura la Bucureşti şi în ţară în perioada 1-28 septembrie 2013.

Chiar dacă pentru concertul de deschidere a Festivalului casa va fi închisă, mai sunt disponibile bilete la Cinema Digiplex, unde se va realiza o transmisie live. Tot în prima zi, un concert de orgă susţinut de faimosul şi originalul organist american Cameron Carpente, la Ateneul Român, la 22:30. Cel de-al treilea concert al zilei de 1 septembrie va avea loc la Timişoara, fiind susţinut de Filarmonica „Banatul”, dirijor Martin Yates, cu pianistul Matei Varga solist, laureat al Concursului International “George Enescu” - ediţia 2001.

În cea de a doua zi a Festivalului, de la 19:30, pianistul român Radu Lupu va susţine la Sala Palatului al doilea concert în cadrul Festivalului George Enescu, cântând Concertul pentru două piane de Mozart împreună cu Daniel Barenboim, acompaniaţi, evident, de Staatskapelle Berlin. Programul va avea în partea a doua „Quattro pezzi sacri” de Verdi. Şi în acest caz se recomandă concertul transmis live la Cinema Digiplex pentru că biletele s-au epuizat.

Radu Lupu revine în recital la Ateneul Român cu Sonatele pentru pian nr. 20 şi nr. 21 de Franz Schubert pe 4 septembrie, reprezentând, fără îndoială, capul de afiş al acesti prime săptămâni de festival, în care pe scena Sălii Palatului vor continua să se succeadă Pittsburgh Symphony Orchestra şi Filarmonica Naţională Ruse sau Orchestre de Paris.

Acestea ar fi, succint, primele recomandări, la care ar mai fi totuşi de adaugat încă una, foarte importantă.

Este vorba despre recomandarea, rugămintea personală chiar, de a ne păstra aplauzele doar pentru momentul când dirijorul se întoarce cu faţa către public, sau - în cazul recitalurilor - când solistul se înclină către noi, cei din sală. Alături de închiderea telefoanelor mobile, aceste două simple reguli de comportament dintr-o sală de concert fac diferenţa dintre evenimentele cu adevărat meritate de public şi cele care reprezintă doar un motiv de „mândrie” mai mult sau mai puţin locală.

 

Fotografii de Virgil Oprina

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO