Ziarul de Duminică

Braşoveanul care a cântat în amintirea naufragiaţilor de pe Titanic

Braşoveanul care a cântat în amintirea naufragiaţilor de pe Titanic

Autor: Ziarul de Duminica

16.03.2011, 13:26 46

Marţi, 15 martie 2011, se împlinesc 150 de ani de la naştereaorganistului şi compozitorului braşovean Rudolf Lassel(1861-1918). Cine a fost Rudolf Lassel spune pe larg SteffenSchlandt în teza de doctorat "Muzica de orgă în bisericileevanghelice din Braşov şi Ţara Bârsei. Instrumente, personalităţimuzicale, manuscrise", Braşov, 2011. (Am primit textul de mai josde la colaboratorul nostru brasovean Beniamin Ghegoiu.)
Rudolf Lassel s-a născut într-o familie care a preţuit foarte multcultura şi avea să-l determine de mic să se ocupe de învăţareapianului şi apoi a teoriei muzicale. Printre profesorii săi îiputem aminti mai întâi pe bunicul său, Franz Lassel, pe JohannHedwig (fiul compozitorului Johann Lucas Hedwig), pe FriedrichLurtz (cantorul Bisericii Negre) şi pe Ottomar Neubner (regenschori al bisericii Catolice din Braşov).
La gimnaziul evanghelic (azi Liceul Johannes Honterus) pe care l-aabsolvit în anul 1880, Rudolf Lassel a scris deja primelecompoziţii prin anii 1876-1877. După bacalaureat, a plecat laLeipzig pentru a studia teologia şi psihologia. După un an însă arenunţat la aceste materii şi s-a înscris, pe 22 aprilie 1881, laConservatorul de Muzică. Acest conservator a atras studenţi dinîntreaga Europă datorită calităţii profesorilor săi. Printrestudenţii prezenţi la Leipzig odată cu Lassel îi putem găsi şi pebraşovenii Gheorghe Dima şi Iacob Mureşianu. Rudolf Lassel a fostelevul lui Salomon Jadassohn (compoziţie şi teorie), JohannesWeidenbach (pian), Heinrich Klesse (canto), Carl Piutti şi RobertPapperitz (orgă). Aprecierile profesorilor la adresa lui RudolfLassel sunt consemnate în foaia şcolară de absolvire şi nu selimitează doar la un calificativ, ci evidenţiază explicitcalităţile şi competenţele sale. La examenele de absolvire din 19mai 1882 şi 28 aprilie 1882 desfăşurate la Biserica Sf. Nicolai dinLeipzig, Rudolf Lassel a interpretat Preludiul şi Fuga în la majorde J.S. Bach, plus propriul Preludiu şi Fuga în do minor.Întoarcerea în Transilvania s-a produs după 7 iulie 1883, dată lacare a primit diploma de absolvire.

Până să obţină postul de organist la Biserica Neagră, Lassel a fostprofesor la gimnaziul evanghelic din Bistriţa unde a reuşit săridice nivelul muzical, mai ales în domeniul vocal, în cei 2 ani deactivitate. Postul de la Braşov a devenit liber, datorită faptuluică Hermann Geifrig (predecesorul lui Lassel) a fost internat la unospiciu de psihiatrie şi a trebuit să renunţe la post. Dintreprimele măsuri care au îmbunătăţit calitatea muzicii de orgăconsemnăm adoptarea unui repertoriu mult mai vast axat pe doi poliimportanţi: muzica lui J.S. Bach şi muzica romantică (atuncicontemporană). Calităţile de organist ale lui Lassel au fostimediat remarcate şi astfel instrumentul din Biserica Neagră aputut din nou să răsune la posibilităţile sale reale. Postludiuldupă slujbă a primit o însemnătate mult mai mare, fiind anunţat cucâteva zile în avans în paginile ziarului "KronstädterZeitung".

Interesant ne pare astăzi faptul că muzica de orgă al lui Mendelssohn, pe care Lassel a cunoscut-o la Leipzig, nu apare înrepertoriul adoptat. Orga Buchholz din Braşov este azi recunoscutăca un instrument de referinţă pentru această muzică. Spre deosebirede programele de astăzi, concertele de orgă din acea vreme auinclus deseori doar părţi dintr-o compoziţie. Transcripţiilediferitelor teme din alte genuri muzicale s-au bucurat de o marepopularitate. Calitatea de bun improvizator la orgă a lui RudolfLassel este astăzi principalul handicap pentru a-l cunoaşte maibine pe planul compoziţilor de orgă. Din păcate sunt păstrate doarcele două compoziţii mari pentru orgă solo: PRELUDIUL ŞI FUGA ÎN DOMINOR şi FANTAZIA pe coralul "EIN FESTE BURG IST UNSER GOTT"(Ocetate puternică este Dumnezeul nostru). Un preludiu de coral petema TE DEUM (Grosser Gott wir loben dich / Dumnezeule mare Telăudăm) şi 121 de preludii mici de coral sunt incluse în cartea decorale publicată în anul 1900 la Sibiu.

Orga a fost folosită şi în două compoziţii importante ca instrumentprincipal: "Die Leidensgeschichte unseres Herrn" (Patimile dupăMatei) şi "Busslied" (Cântecul căinţei).
În iulie 1912 Lassel a cântat un concert în care a improvizat petema coralului "Mai aproape de Tine, Doamne/ Closer to you, o Lord"- în amintirea victimelor naufragiului de pe Titanic din aprilie1912 şi un exemplu elocvent pentru arta improvizaţiei. Au maiexistat şi alte ocazii în care Lassel a putut să uimească publiculcu imaginaţia sa bogată şi arta registraţiei.

Contactele sale cu Casa Regală de la Bucureşti au început odată cuconcertele de pian şi orgă din Castelul Peleş, unde a cântat pentruregina Elisabeta. Două dintre poeziile ei au fost transpuse pemuzică de Lassel. Construcţia orgii Rieger din castelul Peleş estede asemenea legată de numele lui Rudolf Lassel.
Aportul lui Rudolf Lassel la dezvoltarea muzicii de orgă din Braşoveste dat mai ales de concertele sale de orgă, în care a generat înrândul publicului interesul pentru acest gen, care nu fusese foartepopular. Includerea în postludiul slujbei religioase a unei piesereprezentative şi cererea presbiteriului de a cânta înainte deslujbă un preludiu pentru "înălţarea sufletelor" justificăinteresul crescut pentru muzica de orgă. Totodată instrumentul dinBraşov era în acea vreme (din 1839 până în anul 1914) cel mai maredin Transilvania şi oferea posibilităţi de interpretare practicnelimitate. Cererea lui R. Lassel formulată după 1914 de a modificaorga înspre sistemul pneumatic (referindu-se la nou-construita orgăpneumatică din Sibiu) a rămas din fericire nerezolvată. Dorinţa dea modifica tribuna orgii, pentru a permite corului şi orchestrei săcânte din faţa orgii, nu a putut fi îndeplinită decât în anul 1923,la 5 ani de la moartea lui Lassel.

Întreaga sa activitate muzicală a gravitat în jurul BisericiiNegre. Corul de elevi înfiinţat de el în anul 1894(Schülerkirchenchor) după modelul corului de la Biserica Sf. Tomadin Leipzig (Thomaner) a participat la îmbogăţirea slujbelorreligioase şi i-au permis lui Lassel să abordeze un repertoriubogat şi valoros. Prima cantată de Bach care s-a cântat la Braşovîn anul 1907 (Wachet auf ruft uns die Stimme BWV 140) a fostinterpretată de către acest cor de tineri. Apariţiile lui ladiferitele ocazii din Braşov şi Ţara Bârsei au fost un impuls şipentru alte comunităţi de a crea astfel de coruri. La reuniuneabărbătească de cântări (Männergesangsverein), a fost primul dirijorîntre anii 1889-1902.

Cu acest cor şi împreună cu corul de tineret a reuşit să cânte laBraşov oratoriile "Elias" de Mendelssohn şi "Creaţiunea" de J.Haydn. Activitatea sa pedagogică a cuprins orele de muzică lagimnaziu (pentru care a redactat un manual în 5 volume cu cântecepopulare şi religioase) şi ore particulare de muzică la materiilepian, canto şi orgă.
Prin Rudolf Lassel repertoriul abordat la Biserica Neagră s-aîmbogăţit cu lucrările pentru orgă de J.S. Bach şi în domeniulvocal cu şcoala romantică, în special cea germană. Înfiinţareacorului de tineret şi colaborarea acestuia cu corul bărbătesc auconstituit premisele viitorului cor Bach, care avea să se formezeîn anul 1933.
Elevul cel mai cunoscut al lui Rudolf Lassel a fost Paul Richter,care i-a urmat calea şi a studiat la Leipzig, unde Rudolf Lasselîncepuse în anul 1881.



Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO