Ziarul de Duminică

Decolarea unui mit

Decolarea unui mit
08.05.2004, 00:00 16

Cu exceptia Concorde-ului, nici un avion nu a fost asteptat cu atatea sperante precum viitorul Airbus 380. Zvonuri dintre cele mai indraznete circula in legatura cu amenajarile interioare pe care ar putea sa le propuna noul gigant al cerului.




Producatorul francez de aeronave Airbus va lansa pe piata, in 2006, cel mai modern avion de pasageri din lume, Airbus A380. Desi se vorbeste atat de mult despre el, A380 nu exista, deocamdata, decat pe hartie. Este proiectat sa devina succesorul actualului rege al cerului, Boeing 747. Viitorul vas-amiral al companiei europene Airbus va deveni cel mai mare avion comercial construit vreodata, va avea doua etaje si o capacitate maxima de 800 de pasageri. Totodata, va fi mai economic decat concurentii sai directi, cu un consum de kerosen mai mic cu 13%, dar si mai silentios, pentru ca respecta deja normele zilei de maine, inainte ca acestea sa fi intrat in vigoare.
Noul Airbus A380 va incapea intr-o "cutie" de 80 x 80 m, putand decola si ateriza pe pistele deja existente. Pentru a reduce greutatea aeronavei, Airbus a folosit un material special, numit Glare, fabricat din fibra de sticla si aliaje de aluminiu. Constructia lui A380 a inceput la mijlocul lunii decembrie a anului 2002, in Marea Britanie, unde i-au fost fabricate aripile. Asamblarea finala va avea loc la Toulouse, in Franta.
Amenajari revolutionare
Despre cel mai performant avion al tuturor timpurilor, compania declara, la originea proiectului, ca va avea amenajari interioare revolutionare. Se vorbea despre sali de odihna, magazine duty-free, baruri, o sala de sport, o cresa pentru copii, o capela si chiar un cazinou! Factorii de decizie in aplicarea acestor amenajari vor fi, desigur, companiile aeriene care deja au comandat achizitionarea aparatului (Air France, Lufthansa, Emirates, Virgin Atlantic, Singapore Airlines). In aceste timpuri ale "realismului economic", este posibil, insa, ca toate aceste frumoase intentii, faraonice de altfel, sa ramana doar niste fantasme.
Sigur este ca A380, dispunand de un spatiu util suplimentar fata de Boeing de 45%, va ingadui largirea culoarelor si a dimensiunilor scaunului la clasa economica, indepartand simtitor spectrul sindromului trombo-embolitic al pasagerului care sta in sezut un timp indelungat.
Tot la fel de sigur este si faptul ca distantele mari vor putea fi acoperite fara escala si ca, la clasele intai si business, multe dintre elementele de confort preconizate vor fi puse in practica (sa nu uitam ca doar aceste doua clase, singure, pot asigura rentabilizarea oricarui zbor!). Astfel, e foarte probabil ca mesele sa fie servite pentru pasagerii acestor clase intr-o sala speciala, scaunele sa devina scaune-pat si, chiar, sa existe minicabine pentru fiecare pasager. Chiar daca business-center-ul va fi construit doar pentru anumite companii cliente (cele care doresc sa transforme zborul in croaziera), e cert ca vor exista media-center-uri, accesibile direct de la scaunul pasagerului. Tot asa, cabinele de toaleta vor fi imbunatatite, existand chiar posibilitatea sa fie introduse sali de dus. Desigur, daca sultanul din Brunei va cumpara un astfel de avion, va putea sa-l prevada, la parter, cu un confortabil teren de tenis.
Airbus tinteste sa castige in urmatorii 20 de ani o piata de aproximativ 1.300 de clienti pentru modelul A380. 97 de aeronave au fost comandate deja de diverse companii.




Airbus A380
Capacitate: 800 de locuri
Autonomie de zbor: 14.200 km
Etaje: 2
Clase: 3
Cost proiect: 10,6 miliarde USD

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO