Ziarul de Duminică

Dincolo şi dincoace de cortină/ de Ziarul de duminică

Dincolo şi dincoace de cortină/ de Ziarul de duminică

Autor: Ziarul de Duminica

27.07.2012, 00:02 57

George Banu

Cortina sau fisura lumii

Editura Humanitas

Traducere din franceză de Ileana Cantuniari.

George Banu meditează pe tema cortinei din perspectiva marii metafore theatrum mundi. În pictură, ca şi în teatru, cortina sparge unitatea. Ea lasă să se vadă tot atât pe cât camuflează. Ea împarte fiinţele în actori şi spectatori, protejează secretul şi întreţine aşteptarea unei dezvăluiri mereu posibile. Cortina are o morfologie, iar aceasta se precizează atât prin multiplele ei utilizări - cortina/draperie de apariţie, de prestigiu, de intimitate, de finitudine -, cât şi prin sistemele de fixare şi multiplele variabile, de greutate, de opacitate, de orientare. "Un filozof şi-ar putea petrece întreaga viaţă fie şi numai meditând asupra conceptului de cortină", spunea marele scriitor Thomas Bernhardt. Aceasta este şi intenţia cărţii de faţă.
Sub denumirea generică de "cortină" - rideau în franceză - se reunesc aici dispozitive de separaţie şi deschidere care, în română, dispun de denumiri distincte: perdea, tapiserie... dar funcţia lor e mereu aceeaşi. Ele marchează "fisuri" posibile, uverturi şi închideri, "cortine" reluate la infinit.

Un volum cu extraordinare reproduceri din marii pictori ai Renaşterii.

George Banu (n. în 1943, Bucureşti), reputat teatrolog, este stabilit la Paris din 1973. A publicat lucrări consacrate activităţii teatrale din secolul XX şi figurilor ei reprezentative: Brook, Kantor, Strehler, Vitez, Grüber. Printre cele mai cunoscute titluri ale sale se numără Mémoires du théâtre (1987)/ Teatrul memoriei (1993), Peter Brook. De Timon d'Athènes à Hamlet (1991)/ Peter Brook. Spre teatrul formelor simple (2005), Ultimul sfert de secol teatral (2003), Dincolo de rol sau Actorul nesupus (2008). Recent a apărut o sinteză a gândirii teatrale europene: Reformele teatrului în secolul reînnoirii (2011). El este de asemenea autorul unui "jurnal de spectator", Notre théâtre. La Cerisaie (1999)/Livada de vişini, teatrul nostru (2000), şi al antologiei comentate de texte shakespeariene despre teatru, Shakespeare, le Monde est une scène (2009)/ Shakespeare, lumea-i un teatru (2010). George Banu a consacrat lucrarea Le Rouge et or (1989)/ Roşu şi aur (1993) mitologiei sălilor în care s-a născut şi impus teatrul Occidentului, iar în La Scène surveillée (2006)/ Scena supravegheată (2007) a examinat marile momente ale "supravegherii" din istoria teatrului..
George Banu a semnat o trilogie plasată la întâlnirea dintre teatru şi pictură: Le Rideau ou la fêlure du monde (1997)/ Cortina sau fisura lumii (Humanitas, 2012), L'Homme de dos (2000)/ Spatele omului (2008) şi Nocturnes (2005). Editat de Flammarion şi Rizzoli, volumul dedicat cortinei a fost salutat de ziarele Le Monde, Libération, Le Figaro, Corriere della Sera pentru ineditul motivului abordat, originalitatea iconografiei şi rafinamentul stilului adoptat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO