Ziarul de Duminică

Don Juan a la roumaine

28.03.2008, 18:38 368

Don Juan, alaturi de Faust, este considerat un personaj tipic pentru imaginarul european. Seducator, mereu nesatisfacut, el se afla mereu in cautare si nu ramane nicicand in asteptare. Faust este mai interesant, caci isi doreste o gama mai larga de experiente, dincolo de cea erotica, dar Don Juan este mai impresionant, pentru ca reuseste singur, fara ajutorul diavolului. Un servitor istet - Sganarelle, la Moliere, Leporello, la Mozart - ii este de ajuns.
Apropriindu-si modelul spaniol, fiecare cultura si-a creat un Don Juan autohton. Moliere l-a transformat in Dom Juan, Shaw, in John Tanner, Mozart, in Don Giovanni. Byron a facut din el un ironic pasiv, victima inocenta a femeilor. Puskin, el insusi un seducator, a fost mai interesat de pedepsitor decat de blasfemiator, prezentandu-ni-l explicit in Oaspetele de piatra, dar si, implicit, in Calaretul de arama. Noi il avem pe Rogulski, eroul romanului Don Juan al lui Nicolae Breban. Acesta este irezistibil, dar isi foloseste mai mult farmecul literar decat pe cel carnal; nu este nici macar fizic atragator, desi are un anumit magnetism. Isi fascineaza victimele indeosebi prin discursuri, pentru a le corupe mintea mai degraba decat trupul. Puterea il ispiteste mai mult decat seductia. Aceasta din urma ramane, pentru el, un mijloc de folosit in scop ideologic. Radu Stanca a propus o varianta feminina a eroului, in piesa Dona Juana.
Nu doar literatura, ci si regia regandeste personajul. Pe scenele romanesti, se reprezinta indeobste varianta Moliere. Stefan Iordache si Virgil Ogasanu au stralucit la egalitate, intr-un spectacol de televiziune, in Don Juan, respectiv Sganarelle. In viziunea lui Victor Ioan Frunza, dintr-un spectacol mai vechi de la Galati, Don Juan era manipulat de Sganarelle, care actiona asupra stapanului sau ca si cum ar fi reglat mecanismul unui ceasornic. Andrei Serban a ales versiunea americana a unui Don Juan DJ, cu Sganarelle multiplicat. Laszlo Bocsardi a propus, la randul sau, o varianta surprinzatoare, la Teatrul "Toma Caragiu" din Ploiesti. Trebuie spus ca la Moliere, ca si la Breban, Don Juan este mai curand un libertin ideologic decat unul sexual. Termenul insusi, in vremea lui Moliere, desemna pe liber-cugetator, nu pe destrabalat. De altfel, succesul lui Don Juan la femei este, la Moliere, precar. Pe Charlotte si pe Mathurine le ameteste cu promisiuni de casatorie avantajoasa, nu cu farmecul sau masculin. Pentru aceste femei simple, fericirea este parvenirea sociala, nu placerea sexuala. Cheia piesei sta in disputa dintre Don Juan si Sganarelle, in care primul afirma ca nu crede decat in faptul ca doi si cu doi fac patru. Demn in consecventa lui, Don Juan se ridica la inaltimea imprejurarilor, fara sa-si caute scuze sau circumstante atenuante, si cand isi infrunta adversarii mundani, si cand sfideaza puterile supranaturale. Noutatea viziunii lui Laszlo Bocsardi sta in faptul ca mormantul comandorului nu ascunde altceva decat un alter-ego al lui Don Juan insusi. Don Juan si dublul sau dispar impreuna in peisaj, precum Heathcliff cu Catherine in La rascruce de vanturi, urmariti de un Sganarelle descurajat ca nu-i poate ajunge. Tema dublului este una romantica, ea sugerand diviziunea psihica, scindarea sufletului in parti aflate in opozitie. De aceea, titlurile multor poeme romantice sunt formate din perechi contrastante, indisolubil sudate: Inger si demon, Imparat si proletar, Venere si madona. Translarea lui Don Juan din zona pre-iluminista, in care-l fixeaza Moliere, in cea a romantismului inalt spune ceva interesant despre ambianta culturala romaneasca. Noi nu avem, in toata literatura noastra, eroi perfect amorali, poate cu exceptia personajului din Duduca Mamuca a lui Hasdeu. Senzualitatea dezlantuita este doar o cale de acces catre zone in care predomina ambitiile "nobile": reflectia ideologica (la Breban), sau sfidarea romantica (la Bacsardi). De aceea, nu exista la noi nici pornografie scrisa cu talent, ca in alte literaturi. Cele doua faimoase nuvele ale lui Creanga nu constituie nici macar exceptia care sa infirme regula, caci si acolo subiectul mustos este decent acoperit de virtutile stilistice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO