Născut la Durham, în Marea Britanie, în 1965, şi recunoscut de majoritatea covârşitoare a celor din generaţia sa ca fiind unul dintre cei mai înzestraţi critici literari din spaţiul cultural de limbă engleză ai prezentului, James Wood s-a impus rapid şi în conştiinţa publicului cititor larg printr-o calitate mai rar întâlnită la reprezentanţii republicii literelor contemporane, şi anume tratarea criticii - chiar şi a criticii de întâmpinare - cu seriozitatea de care beneficiază, în general, doar marea literatură. Fiind, ani în şir, titularul paginii de cronică literară la prestigiosul The Guardian, iar ulterior devenind senior editor la The New Republic, Wood se dovedeşte a fi, în ciuda severităţii unora dintre verdictele sale şi în pofida respingerii hotărâte a unor titluri bine primite de numeroşi dintre contemporanii săi (mai ales de către cei americani, iar aici merită amintită reacţia negativă pe care el a avut-o faţă de unele dintre textele recente ale lui Paul Auster, căruia îi apreciază, totuşi, inventivitatea narativă şi stilul!), un spirit echidistant, înrudit structural, oricât de paradoxală ar putea să pară această afirmaţie, tocmai cu Virginia Woolf. Căci, la fel ca şi în cazul acesteia, activitatea lui James Wood este însufleţită de profunda - şi extrem de serioasa - sa preocupare pentru cele mai complicate sau delicate probleme ale literaturii. Şi, la fel cum Woolf vedea o nouă cale deschisă în faţa literaturii începutului de secol XX odată cu afirmarea mişcării moderniste, Wood evaluează atent şi întotdeauna responsabil efectele pe care (post)modernismul (ca şi numeroase dintre orientările estetice determinate de acesta) le-a avut sau le are în contextul lumii literare contemporane. În plus, demersul lui Wood este întotdeauna caracterizat de o pasiune uluitoare a discursului critic, de o vioiciune a spiritului mai rar întâlnită şi de o iubire necondiţionată pentru textul scris, dublată de o profundă înţelegere faţă de tot ce înseamnă fenomen cultural al zilelor noastre.
Istoria şi relaţia fiiţei umane cu devenirea istorică trebuie, deci, să fie şi ele altfel receptate şi, fără îndoială, puse în legătură şi cu schimbarea de paradigmă reprezentată de noul raport stabilit, în contemporaneitate, între domeniul religios şi cel literar. La o analiză atentă a operei câtorva scriitori reprezentativi ai secolului XX, de la T. S. Eliot sau Thomas Mann la Thomas Pynchon, John Updike ori Toni Morrison, va deveni evident faptul că, în aceste cazuri, discursul literar se opune preocupării religioase, deoarece domeniul religios reclamă acceptarea unei realităţi date fără a pune nimic în discuţie, în vreme ce literatura, de la marele modernism încoace, se axează tocmai pe preocuparea constantă de a interoga chiar şi acele aspecte considerate, anterior, tabu sau foarte clar predeterminate. Demonstraţiile lui Wood sunt întotdeauna sclipitoare şi cuceresc chiar şi atunci când ideile discutate sunt extrem de polemice. Dovadă, dacă mai era nevoie, că până şi în perioada contemporană critica literară poate fi făcută cu pasiune - pentru a putea fi citită (şi) cu plăcere.
James Wood, The Broken Estate. Essays on Literature and Belief,The Modern Library, New York, 2008
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels