Ziarul de Duminică

Fantezie cu domniţe şi ananas/ de Elisabeta Lăsconi

Fantezie cu domniţe şi ananas/ de Elisabeta Lăsconi

Autor: Elisabeta Lasconi

04.11.2010, 23:39 46

Iată cum începe un Decalog folositorfemeilor ca să cunoască mai bine bărbaţii:

"1. Bărbaţii sunt uşor de mulţumit, dar nu rămân multă vrememulţumiţi, căci le trebuie mereu ceva nou, care să-i încânte.
2. E uşor să trezeşti pasiunea unui bărbat, dar bărbaţii nu suntcapabili să-şi întreţină pasiunea.
3. Bărbaţii caută mereu femei slabe, dar viaţa lor e distrusă fărăfemei puternice."
Cele zece porunci pentru uzul femeilor ca să-şi poarte de grijă înrelaţiile cu bărbaţii le află eroina romanului "Sexul cireşilor" deJeanette Winterson, într-un bordel, căci poate fi o şcoală maiserioasă şi aplicată pentru a le înţelege firea decât un asemenealoc? Deşi Femeia cu Câini (aşa este numită eroina) trăieşte înzbuciumatul secol al XVII-lea englez, prin filosofia ei practicăanticipează alte revoluţii ce se vor înfăptui în secolul al XX-lea,de la feminism la revoluţie sexuală sau ecologism.
Femeia cu Câini are proporţii monstruoase, judecăţi de bun simţ înprivinţa celor din jur, reacţii prompte: adoptă un copil găsit,Jordan, intră în rolul matern, apăsată de intuiţia că Jordan are înel chemarea mării şi o va părăsi. Trece prin aventuri teribile:petrece câtva timp în grădina regală, asistă la regicid şi lainstalarea puritanilor la conducerea ţării, apoi îi vede pedepsiţipe cei care îl judecaseră pe rege, chiar şi pe cei morţi, precumCromwell, scoşi din morminte pentru a fi spânzuraţi, scapă neatinsăde ciuma care face ravagii şi de focul ce mistuie oraşul.
Vocea femeii alternează cu a lui Jordan povestindu-şi peripeţiile:ajunge într-un turn şi află astfel povestea celor douăsprezecedomniţe dansatoare, le cunoaşte pe unsprezece şi se îndrăgosteştede a douăsprezecea, Fortunata, care are o existenţă cel puţinmisterioasă dacă nu invizibilă, călătoreşte prin alte ţări şiinsule căutând neobişnuite specii vegetale ca să le aducă în Angliaşi să îmbogăţească astfel grădina regală.
Romanul seamănă mai curând cu o fantezie suprarealistă, având capretext interferenţa lumilor familiare cu altele imaginare şi atrecutului cu prezentul. Jordan şi mama lui par să reînvie însecolul al XX-lea, sub chipul lui Jack şi a pasionatei ecologistecare începe singură un protest împotriva infestării cu mercur arâurilor. Dincolo de exotismul pe care îl aduc fructe ca banana sauananasul în Londra din vremea domniei lui Charles I, se află altămiză, profundă.
Scriitoarea investighează prin personajele ei singulare, mamă şifiu adoptiv, complicatele relaţii dintre bărbaţi şi femei, dintreoamenii obişnuiţi şi cei neobişnuiţi prin talente sau pasiuni,dintre puritanism şi libertatea de gândire, dintre credinţele ce îisubjugă pe mulţi şi le deturnează existenţa şi detaşarea fericităce dă un anume echilibru. Locurile prin care ajung personajelecărţii sunt şi ele năstruşnice: bordelul şi Tamisa, grădina regalăplină de curiozităţi botanice, turnul straniu, oraşe ori locuriciudate care au scăpat legii gravitaţiei. Jocurile cu istoria şitimpul sunt concurate de o jerbă de artificii livreşti.

Cititorul avizat se va amuza găsind aici rescrisă în răspăr şi curamificaţii povestea celor douăsprezece domniţe dansatoare (careşi-au părăsit ori chiar ucis soţii), legenda zeiţei Artemis, douăpagini care comprimă câteva dintre marile poveşti de iubire alelumii. Jeanette Winterson îndrăzneşte să scrie un roman ce amestecăfeeria şi coşmarul într-o ficţiune hibridă, altoi ce rezultă dinîncrucişarea celor două viziuni despre lume enunţate ca dublu mottoal cărţii.
Ficţiunea caută răspuns la întrebările ce se nasc din două viziunidespre timp şi materie: ce ne spune despre timp faptul că limbajulsofisticat al tribului Hopi nu face deosebirea între trecut,prezent şi viitor? ce ne spune despre realitatea lumii constatareacă materia ce alcătuieşte obiecte şi corpuri nu este altceva decâtspaţiu gol şi puncte luminoase? După Virginia Woolf cu al său"Orlando", Jeanette Winterson deschide larg porţile romanului spretărâmul fanteziei, eliberându-l de lanţurile gravitaţieirealiste.


Jeanette Winterson, "Sexul cireşilor", traducere de Ana Chiriţoiu,Editura Humanitas fiction, 2009; 216 pagini

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO