Ziarul de Duminică

Gellu Naum şi Jules Perahim în premieră naţională la Cluj/ de Radu Constantinescu

Gellu Naum şi Jules Perahim în premieră naţională la Cluj/ de Radu Constantinescu

Gellu Naum şi Jules Perahim în premieră naţională la Cluj/ de Radu Constantinescu

Autor: Radu Constantinescu

01.07.2011, 00:05 233

Ultima premieră a acestei stagiuni a fost prezentatăsâmbătă, 25 iunie, pe scena Teatrului Naţional din Cluj Napoca. Opremieră cu totul specială, aducând în faţa publicului un text carevede pentru prima dată lumina rampei. Este vorba de piesaFlorenţa sunt eu, scrisă "la patru mâini" de doi buniprieteni, ambii reprezentanţi de seamă ai suprarealismuluiromânesc: Gellu Naum şi Jules Perahim. Primele replici au fostaşternute pe hârtie în 1956, pe când cei doi se aflau laCostineşti, textul fiind continuat şi terminat doi ani mai târziu,la Sighişoara. Piesa a rămas în sertar până în 2004 când a fostpublicată în Athanor (Caietele Fundaţiei Gellu Naum).Cronologic, Florenţa sunt eu este cel de al doilea textdramatic al lui Gellu Naum, după Exact în acelaşi timp,scris între 1942 şi 1945.

Piesa e construită pe permanentul jocdintre realitate şi ficţiune, dintre prezent şi trecutul care-linvadează cu fantasme. Personajele îşi schimbă mereu numele, sededublează, voiajează cu nonşalanţă între aici şi acolo,aflându-se într-o continuă şi permanentă mişcare browniană prinspaţii dramatice multiplicate caleidoscopic. Personajele lui GelluNaum, fascinante în complicata pânză de dincolo de real pe care oţes în jur, se comportă ca nişte mecanisme absurde, trecând"dintr-o viaţă în alta, dintr-o identitate în alta".

Să povesteşti o piesă de Naum este ultimul lucru la care trebuiesă te gândeşti. De aceea vom adăuga doar că regizorul AlexandruDabija, alături de scenograful Dragoş Buhagiar, au conceput unspectacol debordând de fantezie, culoare şi inventivitate scenică.Iar muzica Adei Milea potenţează şi ritmează întreaga avalanşă degaguri, interpretate cu vervă de o distribuţie inspirată, întrecare îi amintesc pe Ionuţ Caras, Cătălin Herlo, Anca Hanu, RominaMerei, Adrian Cucu, Ramona Dumitrean.

"E limpede că cei doi suprarealişti, un poet şi un plastician -comentează criticul Ion Pop -, ambii de mare format, se joacă mult,cu degajare şi plăcere, propunând, în fond, o viziune destinsă, unspectaol cu deschideri multiple, invitând, în ultimă analiză, la omeditaţie sui generis asupra complicatei maşinării, atât de lesnede dereglat, care este existenţa umană".

Spectacolul este realizat în cadrul Programului "Prioritate:România" al Naţionalului clujean.

AFACERI DE LA ZERO