Ziarul de Duminică

Girl power, argou, plus capa si spada

16.07.2003, 00:00 29



"Cred, pur si simplu, ca exista o lipsa acuta de eroine in cinema la ora actuala", spunea intr-un interviu Bernie Bonvoisin, regizorul filmului "Blanche", care imbina intr-un mod cat se poate de indraznet aventura cu thriller-ul si intriga politista, aducand pe ecran faptele de arme ale unui Zorro feminin. Situata (cel putin teoretic) in secolul al XVII-lea, actiunea se petrece intr-o Franta dominata de crima si coruptie, unde un Mazarin venal face trafic de droguri si de influenta sau comert cu copii la curtea unui caricatural si cabotin Ludovic al XIV-lea, in timp ce Anna de Austria, transformata intr-o femeie capricioasa, cu obiceiuri sexuale bizare, incearca sa stapaneasca toate dedesubturile intrigilor de la curte. O pelicula aflata sub semnul aventurii, care (in traditia filmelor si romanelor de gen) isi urmareste eroina din copilarie, in momentul cand nobila ei familie, de Péronne, este masacrata sub ochii ei. Blanche creste razvratita si salbatica sub protectia unui mercenar care a salvat-o dintr-un ultim dram de mila, transformandu-se intr-o luptatoare neinfricata ce strabate tara eliberand napastuitii si cautandu-l pe ucigasul familiei sale. Cam aceasta ar fi linia narativa de la care porneste regizorul-scenarist Bernie Bonvoisin, in intentia sa de a construi "o poveste care sa nu semene cu nimic". Facand uz de toate artificiile posibile, de la imagine, montaj, limbaj si costume la salturi ale actiunii in timp si spatiu, peste secole si continente, el ne prezinta o poveste in care D'Artagnan (jucat de Gérard Depardieu) se poate intalni cu un pistolar din Vestul Salbatic inspirat de Liberty Valance, Mazarin poate sta fata in fata cu liderul cartelului de droguri din Columbia, iar Blanche, o femeie dezinhibata care apartine mai curand curentului "girl power", de la acest inceput de secol XXI, strange in jurul ei o gasca ce aminteste mai curand de "Easy Rider" decat de filmele cu muschetari. Daca adaugam faptul ca toate personajele vorbesc in argou si se strapung cu spadele in dueluri, facand sa curga in valuri hectolitri de sange, pentru ca dupa aceea sa-si traga sufletul pe acordurile unor piese muzicale moderne, veti intelege ce fel de poveste va propune regizorul francez. Slalomul sau printre epoci si locatii, pentru a reda universalitatea coruptiei, lacomiei si dorintei de putere este reflectat foarte exact in costume, asa ca sa nu va mirati daca veti vedea alaturate hlamida si peruca lui Ludovic cu chimonoul de gheisa al reginei, costumul de spadasin al lui Blanche cu jachetele de piele sau vestimentatia de pistolari ale prietenilor ei, lenjeria si accesoriile sado-maso ale reginei in momentul in care topaie in pat in fata lui Mazarin (care va parasi si el, spre final, mantia de cardinal, pentru a imbraca un costum excentric ce ii subliniaza latura diabolica) ori glugile negre - inspirate de Ku Klux Klan - ale "escadroanelor mortii" ce constituie garda cardinalului. Un film in care nimic nu e ceea ce pare, in care atacurile, luptele, intrigile, desfraul si coruptia de la curte, opuse cavalerismului... unei femei, constituie fermentul unor intamplari cu ajutorul carora, iata, chiar un regizor francez are ideea de a reinterpreta (dintr-un unghi foarte personal), prin prisma unei istorii despre care se poate spune orice, dar nu ca e plicticoasa, istoria contemporana...



* "Blanche" Productie: Franta, 2002. Regia: Bernie Bonvoisin. Cu: Lou Doillon, Roschdy Zem, Antoine de Caunes, Jean Rochefort, Carole Bouquet, José Garcia, Antoine Basler, Gérard Depardieu. Distribuit de: MediaPro Pictures. Premiera: 18 iulie



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO