Ziarul de Duminică

INTERVIU / George Ivascu: "Vreau ca Teatrul Metropolis sa arate ca un OZN in centrul orasului"

INTERVIU / George Ivascu: "Vreau ca Teatrul Metropolis sa arate ca un OZN in centrul orasului"
28.05.2009, 14:47 123

 

 

 

- Se implinesc aproape doi ani de cand ati inaugurat, cu eforturi imense, Teatrul Metropolis. Sunteti multumit?

- Sunt multumit ca, intr-o perioada destul de framantata, intr-o realitate care nu prea pune pret pe cultura, s-a putut infiinta dupa revolutie un teatru. Sunt multumit, in primul rand ca actor, ca mai exista in Capitala un teatru. Ceea ce ma multumeste cu adevarat este multumirea publicului, care vine in numar din ce in ce mai mare la Teatrul Metropolis, astfel incat ne-a obligat sa jucam de luni pana duminica si sa inventam programul "Nopti in Teatru", prin care oferim doua spectacole in aceeasi seara. Mai sunt multumit si pentru ca am avut un numar mare de premiere, in jur de 16, in care joaca peste 100 de actori.
 

- Metropolis a fost prezentat de la bun inceput drept un "teatru al mileniului trei". Ce sa intelegem prin aceasta sintagma?

- In primul rand, este un teatru infiintat in mileniul trei. Toate cautarile noastre in acest teatru, incepand de la conditii si ajungand la subiectele spectacolelor, care sunt contemporane cu toate ca texte ca Visul unei nopti de vara, Azilul de noapte, Hamlet, A murit Tarelkin sunt clasice. Din punctul de vedere al repertoriului, dar si al conditiilor in care spectatorul este primit la Teatrul Metropolis, acesta este un teatru al mileniului trei.
 

- Care au fost cele mai mari succese?

- Cel mai mare succes este ca un loc unde, acum doi ani de zile, nu stia nimeni sa ajunga acum este un lacas de cultura in care se joaca spectacole cu casa inchisa. In doi ani de zile a devenit un spatiu extrem de vizitat si de iubit, iar acesta este un mare succes.
 

 

- Stagiunea 2007-2008 a fost a dramaturgiei contemporane; 2008-2009 este a textelor clasice in viziune moderna. Va propuneti o anume directie in fiecare stagiune?

- O directie ar prezenta riscuri de plafonare, iar noi suntem atat de tineri, incat inca avem curiozitatea si ochii deschisi ai copilului. Riscul acesta este putin atenuat in momentul in care ai de-a face cu un teatru de proiecte in care exista mereu noutate, exista diversitate, spre deosebire de un teatru care merge intr-o singura directie. Am mai vorbit despre teatrul-hypermarket. Este un teatru in care poti sa gasesti orice si din care poti sa-ti alegi spectacolele, in care alterneaza texte de mare valoare istorica si texte contemporane. Aceasta alternare modern/clasic, exact cum este si cladirea, te face sa existi intr-un echilibru intre trecut si viitor, lucru care iti da concretetea prezentului.
 

- E un teatru deschis in cladirea unei vechi case de cultura. O cunosc de vreo patru decenii. Ati reusit s-o schimbati radical, pe dinafara si pe dinauntru, a devenit o cladire moderna si frumoasa. Cine v-a ajutat?

- M-a ajutat dorinta de frumos. Am spus ca vreau un OZN in centrul orasului. Cand am spus asta, m-am referit la acel miraj, miracol pe care ti-l poate oferi ceva ce nu prea se vede. In cautarea asta de frumos, de nou, ne-am oprit asupra unui stil Gaudi-Hundterwasser, capabil sa personalizeze aceasta cladire care, si conceptual vorbind, este facuta din bucati. In tot acest mozaic, fiecare artist, fiecare om care isi dedica viata scenei reprezinta o piesa in tot acest puzzle numit teatru.
 

- Pe site va prezentati drept "singurul teatru de proiecte din tara". Adica?

- Teatrul de proiecte este un teatru unde regizorul isi depune proiectul, respectiv piesa de teatru cu distributia ideala, cu actori din toate celelalte teatre, reuniti in spectacolul respectiv.
 

- Cum atrageti actorii altor teatre sa joace aici?

- Nu ii atrag eu, ci regizorii. Ei fac distributia si isi aleg actorii pentru spectacol. Alt beneficiu al teatrelor de proiecte este acela de a crea locuri de munca, in sensul ca esti platit pe durata determinata, ceea ce inseamna bani in plus, in afara salariului oferit de teatrul la care actorul este angajat.
 

 

- Ce anume faceti ca sa atrageti cat mai multi spectatori spre teatrul dumneavoastra?

- Nu fac decat un singur lucru: teatru. Sunt un actor care are grija de un teatru si de publicul acestuia. Ratiunea unui spectacol inseamna publicul. Publicul Teatrului Metropolis vrea sa evadeze dintr-o realitate care-i displace intr-o realitate virtuala contemporana lui, care mai are nevoie de povesti, de speranta, de sentimente, de comuniune, de eleganta.
In imagini: 1-2. Portret de actor si de regizor; 3. Cu Delia Nartea in spectacolul "Galy Gay", regia Lucian Ghiurchescu, Teatrul de Comedie; 4. George Ivascu, Sandu Pop, Florin Dobrovici, Marius Drogeanu, in "Galy Gay"; 5. G. Ivascu si Vlad Logigan in spectacolul "Doi tineri din Verona", regia Felix Alexa, Teatrul de Comedie


 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO