Ziarul de Duminică

Itinerar plastic/ de Ziarul de duminică

Galerie foto

Galerie foto

Autor: Ziarul de Duminica

15.10.2015, 23:40 45

„Vindecări Miraculoase”, cu lucrări de Ion Ţuculescu, la Palatul Suţu

Muzeul Municipiului Bucureşti prezintă o nouă expoziţie în seria „Vindecărilor Miraculoase”, cu lucrări ale pictorului Ion Ţuculescu (foto 1), care va putea fi vizitată până pe 30 noiembrie, la Palatul Suţu. Pentru Ion Ţuculescu, apropierea de pictură s-a produs la Craiova, în anii liceului când, alături de fratele său Şerban şi pictorul local A. D. Hagiu, a deschis o expoziţie în Palatul Prefecturii din oraş. În 1926, a participat cu peisaje şi naturi moarte la „Expoziţia Cercului artistic oltean”. În anii următori, Ţuculescu s-a consacrat cu temeinicie ştiinţei. Revine asupra îndeletnicirilor sale artistice în anii '30 inspirat fiind şi de vedutele mediteraneene pe care le descoperă cu prilejul unor călătorii în Turcia, Palestina, Egipt şi, mai ales, în Grecia. Începând cu 1938, data primei sale expoziţii personale, încurajat fiind şi de aprecierile elogioase ale unor personalităţi marcante, precum Marius Bunescu, Petru Comarnescu, Nicolae Iorga şi George Oprescu, depăşeşte definitiv complexul „autodidactului” şi se dedică cu înflăcărare picturii, afirmându-se printre novatorii generaţiei sale. Timp de un deceniu, Ţuculescu deschide şapte expoziţii personale – ultima, în 1947 – şi participă la numeroase expoziţii tematice sau de grup din ţară şi străinătate.

Odată instaurat realismul socialist, pictura lui Ţuculescu va fi repudiată şi, în ciuda unor concesii de ordin tematic, pe care artistul le admite circumstanţial, el nu va mai expune până în 1957 în cadru oficial.

Ultimii ani, când în sfârşit i s-a permis să expună, i-au fost admise lucrări la expoziţii de grup în 1957, 1959, 1960 şi 1962. În 1962, Ion Ţuculescu a murit şi a fost îngropat la Cernica, în cavoul familiei Galaction.

 

„Mate-Realitatea”, de Ana Dinescu, la Institutul Cultural Român din Bucureşti

Expoziţia „Mate-Realitatea”, de Ana Dinescu (foto 2), „o organigramă a sufletului prin materie sau mate-realitate”, vernisată la începutul acestei săptămâni, la Institutul Cultural Român din Bucureşti, va mai putea fi vizitată până pe 18 octombrie.

„Merg pe o construcţie în care culorile se generează una din alta în mod firesc. O încercare de a sintetiza spiritul sau sufletul naturii într-o formă organizată de texturi. Forma explodează şi rămâne doar labirintul de culori care sparge conturul şi formează texturi imaginare. Tablourile mele sunt ca un nucleu de natură (şi  natură umană) contorsionată. Întotdeauna am dorit să unific forma pură matematică şi conceptul realului observabil, abstractul cu concretul, partiţionarea pe forme şi linii cu absolutul culorilor libere, desenul suprapus pe culoare. Vrând să redau mişcarea intricată a sufletului, sau macar o hartă, o organigramă a lui, am descoperit, paradoxal, dansul organizat al materiei, ce-l conţine şi-l poartă – de aceea o organigramă a sufletului prin materie”, spune Ana Dinescu.

Ana Dinescu a absolvit în 2007 Universitatea Naţională de Arte Plastice „Nicolae  Grigorescu” din Bucureşti şi a studiat, în paralel, în atelierul artistului Andrei Chintilă. Are în palmares 13 expoziţii, majoritatea personale, în ţară şi în străinătate. După absolvire, a urmat studii de pictură şi arte digitale la Berlin şi la Londra, revenind în România în 2010.

 

Armonie de Daniel Turliu

Între 10 octombrie şi 10 noiembrie 2015, la DanaArt Gallery are loc expoziţia „Armonie” semnată de Daniel Turliu (foto 3). Istoricul de artă Bogdan Panţu îl prezintă:  „Daniel Turliu face parte din familia coloriştilor. Dincolo de mode, dincolo de reţete de succes de ultimă oră, tânarul pictor preferă să lucreze în faţa motivului ca şi maeştrii de odinioară. Ideea că simţul armoniei culorilor este unul care ţine de instinct îi este străină pictorului nostru. Aidoma clasicilor, el are tendinţa de a-şi controla instinctele, tinzând către o armonie interioară între instinct şi raţiune. (...) Daniel Turliu simte nevoia de a-şi controla reacţiile în faţa naturii urmărind, de fiecare dată, echilibrul, simetria forţelor. Sunt elemente aproape sinonime, de altfel, termenului atât muzical, cât şi pictural de «armonie» în jurul căruia işi organizează actuala expoziţie.”

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO