Ziarul de Duminică

Nostalgia dupa Welles

08.07.2005, 18:14 15

Uitati optimismul Intalnirilor de gradul III si duiosia lui E.T.! Spielberg nu mai priveste spre cer cu speranta si zambet, ci cu spaima, iar tripozii care devasteaza New Jersey si pe care ii aduce din celebra War of the Worlds a lui H.G. Wells iti ingheata intr-adevar sangele in vine. Cu toate acestea, cu tot bugetul de 128.000.000 $ si cu masiva campanie de marketing, cu toata imaginea excelenta semnata de unul dintre cei mai mari directori de imagine ai lumii - Janusz Kaminski (cu care Spielberg a colaborat la noua productii) -, filmul nu este ce ne asteptam. Nu de la Spielberg.

Sigur ca, departe de a fi un esec jenant marca Independence Day, Razboiul lumilor are secventele lui frisonante, sigur ca numai Spielberg putea suprapune o piesa a lui Frank Sinatra si imaginea unui chei in care o multime ravasita de groaza asteapta, livida, sa plece cu feribotul inainte de un nou atac nimicitor, sigur ca efectele speciale si coloana sonora sunt impresionante (compozitorul John Williams, care a lucrat cu Spielberg la 21 de filme, isi face treaba in mod stralucit). Insa ceea ce schioapata serios este scenariul semnat de Josh Friedman si David Koepp, care reusesc sa faca din povestea teribila a lui Wells (pe care Orson Welles o transforma, in uluitorul sau spectacol radiofonic, din 1938, intr-un fenomen de masa care a provocat panica si chiar sinucideri) o schema bine cunoscuta a filmelor-catastrofa, plata si lipsita de emotie. Si aici avem eternele personaje principale (aici, trei, si toate enervante!), carora le cunoastem problemele de familie, pentru a le urmari apoi, un film intreg, cum se lupta, mai mult sau mai putin verosimil, pentru supravietuire. Ray Ferrier este un muncitor din New Jersey divortat si cu probleme serioase de autoritate in fata celor doi copii, pe care nevasta, fosta nevasta, ii lasa la el in weekend. Faptul ca Spielberg il distribuie pe Cruise in rolul principal nu e de ajuns ca filmul sa reediteze splendoarea vizuala si suspansul din Minority Report, iar Cruise, cu toate ca are alura potrivita (barbat mic si inimos, alergand innebunit sa-si salveze copiii), nu face nimic pentru a salva ineptia multor situatii. Lung si obositor, filmul exceleaza la capitolul efecte speciale (atacurile tripozilor uriasi amintesc simultan de Alien, Godzilla si Semne), dar pierde puncte pe teritoriul povestii, al eroilor si al emotiei. Cruise este agitat si incruntat, Dakota Fanning este pusa sa urle permanent, pentru ca personajul ei sufera de claustrofobie si panica, iar adolescentul Robbie (Justin Chatwin) este pur si simplu enervant cu accesele lui prost plasate de Rambo, care vrea sa se lupte cu mainile goale cu masinile uriase. Finalul (fidel fata de carte) este expediat dezamagitor pentru un film in care tensiunea trebuia dezamorsata spectaculos, iar reunirea senina a familiei pe strazile devastate frizeaza ridicolul in materie de cliseu.

Unul dintre putinele momente impresionante il reprezinta replicile celor doi copii cand vor sa afle din partea cui vine teribilul atac: "Sunt teroristii? E ceva venit din Europa?", fapt ce tradeaza starea de teroare a unei natiuni post 11 septembrie, pe care Spielberg o schiteaza perfect si zguduitor din cateva accente. Dar aceasta e o alta discutie, pe care filmul de fata, desi o sugereaza, nu are vana pentru a reprezenta un nou succes al marelui Spielberg. Ramanem, pana la urma, tot cu nostalgia lui Orson Welles...

Razboiul lumilor/War of the Worlds Productie SUA, 2005. Regia: Steven Spielberg. Cu: Tom Cruise, Dakota Fanning, Tim Robbins, Miranda Otto, Justin Chatwin. Premiera: 29 iunie. Distribuit de Ro Image 2000

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO