Ziarul de Duminică

O mare de paradoxuri (I)/ de Anca Nastasi, Rareş Năstase, Camelia Donţu, Diana Costache

O mare de paradoxuri (I)/ de Anca Nastasi, Rareş Năstase, Camelia Donţu, Diana Costache

Autor: Anca Nastasi, Rares Nastase, Camelia Dontu

30.11.2012, 00:04 318

Astăzi mergem la mare. Saint-Tropez în nord, tunelul timpului în sud! Litoralul românesc e azi împărţit în două Românii complet diferite. La doi paşi de zona de lux, hoteluri împietrite în trecutul comunist smulg profit bun din buzunarele turiştilor. Privatizarea fără viziune a dat staţiunile pe mâinile unor milionari pragmatici. Rapid, ei au transformat industria ospitalităţii în tun imobiliar şi batjocură la adresa românului.

2012. Cel mai bun an, pe litoral de la revolutie incoace. Vara asta, s-au inghesuit pe nisipul fierbinte aproape doua milioane de turisti. Oficial, pentru ca nimeni nu i-a putut numara pe romanii care s-au cazat la particulari. Tot oficial, patronii din turism au anuntat incasari de 270 de milioane de euro, din care doar 160 de milioane au si fost declarate, fiindca restul de 110 milioane de euro sunt estimarile incasarilor fara factura.

Un real boom economic, in plina criza! Adevaratul profit s-a concentrat in Mamaia, mai bine zis in nordul ei, unde cele cateva hoteluri de 4 si 5 stele au fost pline ochi, fiindca au stiut sa-si rasfete clientii. Cu seri exotice pe marginea piscinei, cu rauri de sampanie care au curs in cluburile de noapte si cu investitii masive in plaje si piscine, mai ceva ca-n Turcia sau Spania. Investitorii indrazneti au adus concepte noi, oferind tinerilor care fugeau la Ibiza sau Saint Tropez lux si desfatare. Iar oaspetii nu si-au dezamagit gazdele, fiindca au cheltuit bani grei pe alte servicii decat cazarea, care nu se regasesc in nicio statistica oficiala, si de multe ori, nici in contabilitati.

O masa rezervata, o sampanie pe acorduri de saxofon, sau un baldachin, bine plasat in briza marii au costat cat un sejur la 2 stele, si s-au vandut - semn ca romanii dau oricat doar sa fie tratati regeste.

Iar ospatarii povestesc ca recordul la nota de plata pe plaja a atins 1.500 de euro, pe o singura umbrela, intr-o singura zi.

Multi investitori din Mamaia ii sunt recunoscatori si primarului din Constanta care a pus osul la treaba in promovarea statiunii. De 2 ani incoace, omul a muncit pe branci, ca un adevarat one-man-show: a facut el singur animatie in cluburi si a condus petrecaretii pe strazile Mamaiei. Cu riscul de a cadea in ridicol, a fost, noapte de noapte, sufletul petrecerii. N-a existat week-end fara carnaval. Ba samurai, ba toreador, ba sultan, ba maharajah sau ţar rus. Ba chiar si-a facut aparitia la petreceri ca un James Bond, urmarit, spargand orice tipare functionaresti sau administrative. Si in timp ce unii l-au acuzat de grandomanie, regele petrecerii a strigat cat l-a tinut gura, ca sa auda toata Europa, ba chiar si Orientul Mijlociu, ca de acum Mamaia rivalizeaza cu cele mai cautate statiuni de la Mediterana.

N-a fost degeaba. Agentii straini de turism dau din nou tarcoale Mamaiei. Asa este, oricat de all inclusive si de curat ar fi turismul bulgaresc sau turcesc, nu poate oferi ce are Mamaia. Confirma grecii, italienii, finladezii si israelienii, nauciti de viata de noapte si pofta de distractie de aici. Promit sa-si aduca vara viitoare si prietenii.

Iar sansele de a atrage tot mai multi romani si straini care lasa sume importante de bani pe litoraluri straine, cresc cu fiecare sezon. Mai ales ca, anul acesta, Mamaia primeste recunoastere internationala tocmai la Monte Carlo: la festivalul clubbingului. A castigat premiul pentru cea mai dinamica statiune din regiune.

Intr-adevar, cele mai multe locuri de cazare de 4 si 5 stele de pe litoral s-au concentrat in Mamaia. Un hotel ridicat pe vremea lui Nea Marin Miliardar a fost cumparat de la stat cu 2,5 milioane de euro. Un chilipir, dar investitorii au mai cheltuit alte 14 milioane ca sa-l aduca la standarde internationale. L-au relansat in in plina criza. Luxul s-a vandut.

Alti intreprinzatori au reusit sa transforme esecul imobiliar in turism de succes: acest cartier de apartamente gandit initial pentru vanzare, a fost reprofilat pe sejururi all-inclusive.

Dar nu tot litoralul este asa, la doi pasi de zona de lux din nordul Mamaiei, intram in Tunelul Timpului. Fiindca pe masura ce inaintezi spre sud, descoperi litoralul celalalt, al Romaniei sarace, care nu stie sa ceara si a investitorilor lacomi, care nu vor sa ofere. N-au bagat un banut in hotelurile pe care au pus mana, dar le exploateaza fara pic de rusine sau remuscare.

Chiar si in Mamaia exista hoteluri de 2 stele, in care proprietarul interzice filmarea. O camera cu putin mai mare decat patul, in care fotoliile - mostenire comunista - nici n-au mai incaput. Camera concureaza cu garsonierele de nefamilisti pe care n-ai cum sa ceri o chirie mai mare de 100 de euro. Si totusi, proprietarul reuseste s-o inchirieze la un pret nesimtit de 1.200 de euro pe luna! Fiindca o singura noapte aici costa 40 de euro. Orice om care a fost in strainatate, chiar si cu buget de criza, isi da seama ca pretul e de-a dreptul nejustificat. In Corfu, de aceiasi 40 de euro, innoptai vara asta la vila cu piscina si vedere spre mare! Cum are 139 de camere, hotelul poate produce lejer, pe sezon 144 de mii de euro. Alaturi, hotel identic, alt proprietar cu profituri garantate. Cand intrebam de conditii, camera de luat vederi e invitata afara. Aici - facilitatile se impart frateste: cine are balcon n-are aer conditionat si invers.

Românul, fatalist de felul sau, nu protesteaza, ci e convins ca… asa a vrut Dumnezeu. Inghite si se lasa batjocorit, pe banii sai, convins ca nici nu merita mai mult.

SIF Transilvania - cel mai mare proprietar de hoteluri si restaurante din sud-estul Europei. Numai pe litoral detine 11 mii de locuri de cazare, din care vreo 4.000 stau in conservare. "Nu merita sa le modernizam - declara Mihai Fercală, preşedintele SIF Transilvania -, pentru ca oricati bani am baga in modernizare, el ramane tot un hotel amarat." Nici restaurantele nu merita modernizate.

La Marea Neagra, indolenta autoritatilor si pragmatismul milionarilor au lucrat mana-n mana. Pana si Neptunul, cea mai cautata si frumoasa statiune de pe vremea comunistilor, e azi taram al paradoxurilor, cu vile si complexuri elegante, intr-o mare de paragina si mizerie. Toate statiunile sunt azi la cheremul investitorilor. Care nu sunt interesati decat de profit. Cu orice pret.

Din biroul sau de presedinte, domnul Fercala trateaza hotelurile cu raceala, scopul lui e profitul celor 4,8 milioane de actionari care vor dividende. "Nu mai bagam bani in turism. Mai degraba investesc 1 mil de euro pe piata de capital si intr-un an de zile scot 1,5 milioane de euro; din turism nu pot sa scot asta." Fiindca randamentul e prea mic. Si activele modernizate, care cu toate incasarile la vedere, au adus profituri de 10-12%, le va inchiria, cui o vrea sa faca turism. "N-am obligatia sa fac nici protectie sociala, asta pot sa promita politicienii, eu trebuie sa fiu pragmatic, adica eu ma joc pe bani, si nu pe banii perssonali, ci pe banii actionarilor mei, asta e capitalismul, ne place sau nu ne place!"

Si mai pragmatici sunt cei care s-au lansat anul acesta in turismul de o singura stea! Categoria, cu totul disparuta din ofertele europene, e la noi raspandita.

De pildă, hoteluri patronate de o societate pe actiuni controlata de fratii Micula - celebri vanzatori de sucuri din Oradea. Angajatii din zona povestesc ca pe dinauntru hotelul e mizerabil. Toti se mira cum de a deschis. Dar clientul e multumit. La receptie suntem somati sa oprim filmarea. Asa ca ne interesam de o camera.

Fratii Micula au cumparat nu unul, ci peste 10 hoteluri pe litoral, detin aproape 2000 de locuri de cazare + restaurante. Mai toate arata exact cum le-au lasat comunistii. La Neptun, o cofetarie pastreaza inca reclama veche de acum 30 de ani.

Contactat telefonic, Viorel Micula refuza sa vorbeasca despre soarta investitiilor sale de aici, nu simte nicio vina.

Privatizarea la malul marii a avut un efect paradoxal. In loc sa se dezvolte constant, statiunile s-au fragmentat si ofera azi un turism complet polarizat. La privatizare a contat doar pretul cel mai bun.

Ce au facut autoritatile locale pentru statiuni? La fel ca si cele centrale, au scapat fraiele si au lasat investitorii privati sa faca ce i-a taiat capul. Apoi au constatat dezastrul. Îi pot constrange pe proprietari sa investeasca sau sa-si instraineze proprietatile, dar nu fac nimic.

La Neptun, de pilda, nimeni nu vrea sa investeasca. Posta e neschimbata. La fel si celebra sala de bowling si billiard. Ii tine departe pe curiosi cu un manechin pe post de paznic si niste catei sechestrati in ea. Pana si emblema statiunii: hotelul Neptun s-a transformat in fantoma. Pe vremuri cine-si facea vacanta aici era "smecher"! Hotelul, cu 80 de apartamente si 46 de camere, a fost gandit pentru turism de lux. La receptie…pustiu. Doar 2 etaje sunt locuibile, pline cu ospatari, cameriste si bucatari, in general, zilierii din statiune. Oficial hotelul e autorizat sa faca turism de o stea. Pe post de consierge, parcagiul.

Imobilul si terenurile sale apartin grupului Grand Plaza Hotel, care patroneaza resorturi de lux in Bucuresti. Ca sa-si recastige stelele are nevoie de vreo 30 de milioane de euro - iar un calcul rece a dovedit actionarilor ca asemenea investitie nu s-ar putea amortiza in 5 ani, fiindca vara e scurta.

Fost director comunist, Filip Dumitru, vicepresetintele patronatului Neptun-Olimp, are azi hotel de 3 stele. Cu alti colegi de breasla a fondat o asociatie a hotelierilor, in speranta ca vor putea convinge autoritatile si vecinii sa faca impreuna un proiect de dezvoltare a Neptunului. E convins ca litoralul romanesc nu trebuie sa fie la dispozitia li X sau Y. Trebuie sa se gaseasca o parghie ca sa se faca turism.

Dar cine s-o gaseasca? Ministerul Turismului, care nici macar nu stie cate hoteluri au fost anul acesta in conservare? Sau consiliul local, care n-a fost in stare nici macar sa amenajeze un loc de joaca public civilizat.

In desertul mizer si sarac, Neptunul are oazele sale de relaxare. Sunt vreo 14 hoteluri si complexuri private, unde te poti simti ca pe coasta Mediteranei. Cateva din fostele vile ale nomenclaturii comuniste, vandute, au fost in sfarsit puse de proprietari in circuitul turistic. Au vedere la mare si gradina ce da spre plaja aproape de zona prezidentiala. Insa alte vile nomenclaturiste, in ciuda privatizarii, au ajuns in paragina.

Reportaj edifuzat de Protv în emisiunea "România, te iubesc!" din 21 octombrie 2012

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO