Ziarul de Duminică

O vedetă reînvie o fantomă / de Elisabeta Lăsconi

O vedetă reînvie o fantomă / de Elisabeta Lăsconi

Autor: Elisabeta Lasconi

16.03.2012, 00:05 288

Femeia în negru", carte şi film, amintesc de butada celebră a doamnei Deffand. Întrebată dacă ea crede în fantome, a răspuns: "Nu, dar mă tem de ele!". Filmul regizat de James Watkins are ca actor în rolul principal pe Daniel Radcliffe, consacrat ca interpret al lui Harry Potter. Într-un interviu recent, Susan Hill, autoarea cărţii, pare încântată: film formidabil, imagini superbe, atmosfera bine prinsă, iar actorul principal prodigios. Poate filmul şi actorul vor catapulta şi cartea în prim-plan, căci a apărut în 2009, la Editura Leda, tradusă din engleză de Andrei Oprea, şi nu s-a bucurat de atenţia pe care o merita.

Citiţi romanul înainte să vedeţi filmul, ca să fiţi pregătiţi pentru libertăţile pe care şi le ia scenarista Jane Goldman, care îl apropie de horror. Susan Hill a publicat cartea în 1983, a fost adaptată pentru teatru şi televiziune. "Femeia în negru", deja clasicizată, a anticipat cu două decenii moda romanului neogotic (case ori conace bântuite de fantasme, secrete ruşinoase ce distrug familii, moşteniri apăsate de blesteme, locul rău şi primejdios) scris astăzi de Kate Morton sau Diane Setterfield.

Susan Hill este cunoscută publicului nostru, s-a aventurat la o continuare a romanului "Rebecca" de Daphne du Maurier - "Lady Winter" (traducere de Tania Şiperco, Editura Olimp, 1993). "Femeia în negru" este o proză fantastică impecabilă, pe care o văd ca pe o replică la altă carte, "Femeia în alb", de Wilkie Collins, dar mai densă, mizând nu atât pe răsturnări de situaţie, cât pe tensiunea psihologică.

"Femeia în negru" cuprinde rememorarea întâmplărilor trăite de un tânăr avocat, Arthur Kipps, în cursul unei misiuni aparent banale: preluarea documentelor rămase la moartea unei cliente, Alice Dabrow, bătrână doamnă care trăia într-o casă izolată, între mlaştini, în preajma unui sat de care o lega doar un dig, iar accesul era determinat de flux şi reflux.

Arthur Kipps pătrunde într-un loc cu multe mistere ale trecutului, despre care toţi pe care-i întâlneşte evită să vorbească explicit (călătorul din tren, hangiul, agentul imobiliar), toţi îi sugerează să renunţe la drumul şi şederea în casa din mlaştină. Asistă la înmormântarea bătrânei doamne şi zăreşte în cimitir o stranie femeie în negru. De aici se naşte tensiunea difuză ce se amplifică în crescendo.

Tânărul se încăpăţânează să ajungă la casa din mlaştină şi are parte de experienţe tot mai înfricoşătoare: o zăreşte iar pe femeia în negru, se rătăceşte în ceaţă şi aude tropotul unui ponei, ţipetele unui copil când trăsurica se afundă în mlaştină. Revine în oraş, ca să se pregătească mai bine şi se întoarce în casă, însoţit de căţeluşa dată de proprietarul înstărit al locului.

Aşa că are parte de alte descoperiri tot mai înspăimântătoare: camera de copil şi leagănul ce se mişcă singur, fluieratul dinspre mare ce ademeneşte căţeluşa în mlaştină, femeia în negru care îl priveşte de la fereastra casei după ce a reuşit să salveze căţeluşa. Persistă o atmosferă sumbră, tot mai apăsătoare, până ce atinge o teroare insuportabilă. Ea pare să exercite o inexplicabilă fascinaţie asupra lui Arthur Kipps.

Treptat, tânărul înţelege şi acceptă că femeia în negru este o fantomă, că zgomotele pe care le aude repetă momentele aceleiaşi tragedii petrecute în mlaştină, că răul petrecut în trecut generează fenomenele din prezent. Scrisorile găsite în casă, mărturia proprietarului bogat îl ajută să dezlege misterul, dar nu-şi găseşte liniştea. De altfel, cititorul are parte şi de o surpriză finală care explică şi forma de confesiune adoptată în construcţia cărţii.

Filmul şi cartea recurg la aceeaşi schemă: intrusul inocent pătrunde în tărâmul încărcat de mister, iar aventura trăită îi schimbă viaţa pentru întotdeauna, poate pentru că s-a aflat în zona tulbure dintre lumea de aici şi lumea de dincolo. Cititorul se identifică inevitabil cu personajul interpretat de tânărul actor Daniel Radcliffe. Şi va descoperi că există cărţi ce îţi dau fiori şi îţi trezesc plăcerea jocului cu frica…

Susan Hill, Femeia în negru, traducere din limba engleză de Andrei Oprea, Editura Leda, 2009, 176 pag.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO