Ziarul de Duminică

Pictura techno

Pictura techno
25.11.2008, 16:24 43

Aurel Tar a ajuns in cercetarile sale din ultimii ani la buna regizare a unui efect rece, techno, de montaj pictural dupa imagine fotografica urbana. Dupa mai recente excursii documentare pe cateva continente, iconografia i s-a imbogatit, iar atentia la multiculturalism a devenit o tema reala de observatie. "Proiectul pictural DOITSCH se refera, cu o usoara ironie, la procesul globalizarii. Este reflectia mea asupra interactiunii intre diferite popoare, traditii, epoci stilistice sau curente artistice, urmarind aceasta interesanta sincronizare a diversitatilor culturale", declara artistul.

Panzele recente, careuri de peste un metru, expuse la reprezentanta BMV, contin cate o sarada a decupajului imaginii cu trimiteri la cultura europeana a privirii: sectiunea de aur, proceduri ale verismului tehnicii in ulei, compozitia baroca si gros-plan, taietura afisista. Tot in ultimii ani, laboratorul pictorului este sedus de descompunerile de tip raster ale imaginii tiparite sau electronice. Acum figurativul sau fotografic este supus unui adaos laborios de puncte, seducator prin raceala jocului repetitiv. Panzele artistului sunt unitare in suflu si par, in mod admirabil, printate cerebral. In seria ingenios denumita DOITSCH, cate o pereche de repere-detalii ale imaginii - tratate integral in griuri metalice - sunt colorate in tonurile insemnelor germane, galben, rosu, negru. "DOITSCH este cu totul altceva decat pare sa fie. In demersul meu artistic apare un semn de intrebare legat de asimilarea unor valori din alte culturi vizitate sau care au patruns prin intermediul presei scrise, al televiziunii sau la internetului. Jocul de golf e un sport popular si larg raspandit; Vive la Republique mai are o semnificatie revolutionara vie, sau e doar decor mural?; desenul monedei euro prezerva identitatea nationala?; ce admiram mai mult la tenisul feminin?" sunt intrebarile picturale propuse de Aurel Tar.
Procedeul mental al analizei fragmentare si, implicit, al montajului metaforei vizuale scapa, la Aurel Tar, de riscul frecvent al aglomerarii retorice. Imaginile sunt raspicate ca niste sloganuri. Artistul se simte acum ca un graphic designer in fata motivului. Decupeaza cu precizie, traseaza simetrii oblice, iar detaliile "epidermice" le asterne meticulos, voit mecanic, dar pretuind, pe cat posibil, valoratia de griuri cu adancimi si transparente. Il subscriem pe Aurel Tar unei familii de ironisti clasicizanti asupra imaginii picturale din vasta aerogara a Internationalei Postmoderne.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO