Ziarul de Duminică

Şcoala de pictură de la Cluj/ de Radu Constantinescu

galerie foto

galerie foto

Autor: Radu Constantinescu

09.07.2015, 23:43 177

3000 – 3000 – 300

Ce cuvinte frumoase se spun la un bilanţ? Expoziţia absolvenţilor Universităţii de Artă şi Design din Cluj a ajuns la a XV-a ediţie, iar Gala Fashion Design la a XXI-a!!! Nu e mult dar nici puţin, oricum încurajator din perspectiva unei culturi unde, dacă ai idei, este uşor de pornit, dar este infinit mai greu să continui şi să rezişti. Pentru a realiza amploarea evenimentului pe care vi-l prezint, imaginaţi-vă un grandios pavilion de expoziţie în suprafaţă de 3000 mp, care a găzduit timp de o săptămână 3000 de lucrări de artă plastică, semnate de 300 tineri artişti.

La conferinţa de presă care a premers vernisajul, prof. univ. dr. Ioan Sbârciu, Preşedintele Senatului UAD, a apreciat că ne aflăm în faţa unuia dintre cele mai importante evenimente academice artistice naţionale, unic în România, în care tinerii absolvenţi fac dovada talentului, a educaţiei şi a experienţei profesionale pe care le-au dobândit. Cert este un lucru, şi citez din cele declarate de profesorul Sbârciu: „Binecunoscuta expresie la New York, Paris, Berlin se pictează á la Cluj are acoperire totală“. Expoziţia şi Gala Modei sunt argumente peremptorii în acest sens.

 

Expoziţia examen

În sălile Expo Transilvania din Cluj Napoca, au fost prezenţi cei mai tineri reprezentanţi ai „Şcolii de pictură de la Cluj”, aşa cum este ea cunoscută acum în lume. Reunirea lor aici este deja o tradiţie, căci de 15 ani, la absolvirea studiilor, licenţiaţii şi masteranzii au două hopuri de trecut: mai întâi, în mod firesc, îşi prezintă lucrările comisiilor de examen pentru a fi notate, apoi iau botezul artistic al focului dând un al doilea examen, mult mai pretenţios, în faţa publicului şi a specialiştilor care ar urma să îi angajeze.

În 2015, la confruntare au fost prezenţi absolvenţi ai tuturor disciplinelor instituţiei de învăţământ clujene: pictură, sculptură şi grafică, foto-video, procesare computerizată a imaginii, conservare-restaurare, artă decorativă – ceramică, sticlă, metal, pedagogia artelor plastice şi decorative, arte textile, design şi, nu în ultimul rând, modă – design vestimentar. Spaţiul de expunere a devenit, pentru o săptămână, un adevărat centru de artă contemporană, singurul de asemenea anvergură din România; iar fiecare din cei peste 300 de absolvenţi au beneficiat, astfel, de posibilitatea de a-şi crea propria expoziţie personală într-un cadru generos. Ei şi-au etalat aici fantezia şi creativitatea (Convoi siluete din nuiele, Exit omul puzzle, Ploaie – multiplicare în oglinzi a unor figurine ceramice), inventivitatea (Piese de şah neconvenţional din şaibe şi piuliţe), rafinamentul (Portret picturile cu obiecte încrustate în pânză), bunul gust (Natura în bijuterie) etc. etc.

Fotografiile care însoţesc acest reportaj oferă o palidă imagine despre originalitatea şi forţa creatoare a tinerilor artişti. Cu o generoasă deschidere spre noile tendinţe din arta contemporană, asimilate cu discernământ critic, pline de îndrăzneală artistică lucrările expuse vădesc o pregătire riguroasă şi tenace, sub semnul exigenţei impuse de renumele internaţional al artei plastice clujene.

Iată suficiente motive pentru a afirma că evenimentul de la Expo Transilvania se constituie într-o adevărată rampă de lansare pentru absolvenţii UAD, atât în domeniul artistic, cât şi în cel al inserţiei pe piaţa muncii. Mulţi dintre ei sunt deja angajaţi de importante companii private sau de firme de prestigiu din domenii precum publicitatea, mass-media, designul de ambient, designul interior sau de produs, industria textilă sau cinematografică. Este suficient să mai adaug că unii plasticieni au fost selectaţi încă din timpul anilor de studii de diferiţi curatori sau galerişti pentru a expune în galerii naţionale sau internaţionale. De altfel, aceştia nu au lipsit de la vernisaj, monitorizând cu discreţie evenimentul.

Ca noutate absolută a fost anunţat faptul că, începând din acest an, va fi lansată o platformă online a UAD, cu informaţii despre studenţi şi despre creaţia lor, bază exhaustivă de date, la îndemâna viitorilor angajatori, pentru a le facilita opţiunile.

 

Catifea şi muşama

Colecţiile anului 2015, din cadrul Galei Fashion Design, au fost extrem de ofertante din punct de vedere conceptual, atât ca forme cât şi ca tehnici şi materiale propuse, cu subtile raportări la tendinţele internaţionale din lumea modei. Ele s-au remarcat prin volumetrii atent studiate, croiuri inovatoare, suprafeţe textile inedite. Aş spune chiar că tinerii designeri vestimentari şi-au propus să demonstreze că niciun material nu mai este tabu în domeniul fashion. Catifea, mătase şi brocart alături de  nylon, cauciuc şi piele, dar şi broderie, borangic în combinaţii curajoase cu lână, in şi cânepă – iată soluţiile încercate, cel mai adesea, cu succes de creatori.

La rândul lor, accesoriile ţinutelor vestimentare au încercat şi ele să înlăture tabu-urile existente. Pe catwalk-ul da la Sala Polivalentă au defilat într-o democrată alăturare pantofi cu toc cui, cizme şi mocasini, împreună cu adidaşi (ce-i drept, acoperiţi cu sclipiciuri), cizme şi sandale. Iar genţile, curelele, cataramele, fermoarele, agrafele, ochelarii au completat o paradă a modei spectaculoasă, în cea mai bună tradiţie suprarealistă. Imaginile alăturate, semnate de Emil Costruţ, stau mărturie.

Colecţiile au fost realizate cu sprijinul unor importante firme româneşti de profil din toată ţara, din Bucureşti şi Cluj, din Iaşi, Focşani, Braşov, Satu Mare şi Oradea. De altfel, la Gală am văzut în sală numeroşi parteneri din industrie, care au premiat cele mai originale şi reuşite colecţii.

Au fost prezenţi la Gală 25 de tineri, licenţiaţi şi masteranzi, mulţi dintre ei finalişti sau câştigători ai unor concursuri naţionale şi internaţionale. Esenţial este faptul că niciunul dintre absolvenţii secţiei clujene de modă design vestimentar din ultimii ani nu a intrat în şomaj. Ei au reuşit pe piaţa muncii, fiind repede integraţi în atelierele de specialitate, de stat sau private. O dovadă în plus că şcoala clujeană de design vestimentar, care şi-a serbat 40 de ani de la înfiinţare, a fost acceptată în marea şi frumoasa lume a modei.

La Expo Transilvania reflectoarele s-au stins. Cei 300 de absolvenţi şi-au împachetat lucrările şi au pornit pe drumul vieţii. „Şcoala de pictură de la Cluj” merge mai departe...

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO