Ziarul de Duminică

Sensoria / The Anatomy of Experience/ de Ziarul de duminică

Galerie foto

Galerie foto

Autor: Ziarul de Duminica

14.05.2015, 23:35 31

„Sensoria : The Anatomy of Experience”, a treia temă din cadrul proiectului No. 88, prezintă în luna mai, la Galeria Art Yourself  artiştii: Gabriel Bodnariu (pictură), Raluca Ilaria Demetrescu (tehnică mixtă), Alexandru Gelehrter (tehnică mixtă), Cristiana Negoescu (instalaţie), Ileana Oancea (sculptură), Florin Pantilimon (grafică), Dragoş Pătraşcu (grafică), Radu Răileanu (pictură), Cristina Russu (ceramică), Adrian Sandu (pictură), Bogdan Teodorescu (fotografie).

„I am all that I see, I am an intersubjective field, not despite my body and historical situation, but, on the contrary, by being this body and this situation, and through them, all the rest.”

 

Preocuparea semiotică a secolului XX a însemnat plasarea cerebralului deasupra fizicului în discursurile teoretice asupra artei. Începând cu Erwin Panofsky, ale cărui teze în domeniul iconografiei au transformat istoria artei, criticii de artă au căutat să explice sensurile unei lucrări, având scopul de a o decodifica, de a-i înţelege simbolurile şi de a le plasa într-un context politic, social şi cultural.

În teoriile semiotice, simţul vederii nu numai că domină în analiza unei opere de artă (până la urmă vorbim de arte vizuale), dar este şi separat de celelalte simţuri- este cel ce duce către raţionalitate, în timp ce celelalte simţuri ţin de sfera corporală. Din interiorul acestei paradigme, istoria artei s-a bazat pe ideea că o persoană raţională - reprezentată cel mai clar de figura criticului de artă - poate cunoaşte o operă de artă prin actul de a se uita la aceasta şi a analiza-o, nu de a o simţi.

Însă, odata cu Dadaismul şi dezvoltarea mişcării Bauhaus, artiştii au provocat istoria artei la o schimbare a paradigmei în care doar vederea şi raţionalismul contează, căutând să lărgească câmpul de percepţie al unei lucrări, să schimbe întrebarea pe care şi-o pune privitorul de la “ce înseamnă lucrarea” către “cum simt lucrarea”?

De aici, simţul vederii a început să fie perceput ca o poartă către celelalte simţuri, inseparabil de aceastea, iar arta contemporană a integrat elemente multimedia pentru a se exprima pe un plan multi-senzorial. Desigur, această schimbare nu ar trebui sa fie o scuză pentru o artă lipsită de idei, de viziune şi de claritate. Din contră, aceasta poate deschide porţile către o artă care ar ajuta privitorul să perceapă lumea din jurul său prin opera respectivă, prin lumea artistului şi să simtă arta aşa cum îşi simte viaţa.

Arta ca experienţă ce ne acaparează cu totul înseamnă plăcere şi alinare, nu doar o obligaţie socio-culturală. 

 

No. 88 este un proiect iniţiat de Art Yourself  pentru anul 2015 care va prezenta  88 de artişti contemporani ce vor derula, pe tot parcursul acestui an, o proiecţie personală, riguroasă, senzorială, reflexivă şi sublimă, asupra viziunii lor artistice. Întregul proiect este structurat în 8 expozitii pe 8 teme diferite, care vor deschide porţile publicului în fiecare lunaă cu câte 11 artişti diferiţi. Întregul concept al proiectului gravitează în jurul cifrei opt:

88  artişti contemporani

8 expoziţii

8 ale fiecărei luni

440 lucrări de artă contemporană

Anul 2015 este 2+1+5 = 8

Proiectul No. 88 va reuni viziuni, abordări, exprimări şi sensuri diferite despre viaţă, artă şi gândire creativă ale artiştilor contemporani consacraţi şi tineri.

 

*

*     *

 

În paralel cu proiectul No. 88, galeria Art Yourself lansează şi un concept artistic urban creat şi realizat de sculptorul Cătălin Oancea în exclusivitate pentru Art Yourself – The Things.

The Things sunt o lume imaginară de forme colorate ce contrastează cu griul şi monotonia oraşului, ce aduc un nou tip de viaţă, de locuire, ce parazitează şi revitalizează imaginea sterilă a ominiprezentului oraş. Formele derivă din microcosmosul biologic având ca punct de plecare structuri microcelulare redimensionate. Ele sunt o poartă ce te transpune în altă lume, una a culorilor şi a formelor neregulate, a jocului.

Work in progress, lucrările nu vor fi expuse toate deodată, ci vor naşte una din cealaltă, vor popula treptat spaţiul, la început stinghere, singulare, ca mai apoi sa domine, să cucerească.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO