Ziarul de Duminică

Shakespeare adaugit

03.06.2003, 00:00 12



Premiul Oscar pentru cel mai bun scenariu original (scris de Pedro Almodovar) si "Globul de Aur" pentru cel mai bun film strain castigate de "Vorbeste cu ea" sunt, fara indoiala, doua dintre superlativele lumii cinematografice in materie de premii. Numai ca ele spun foarte putin despre cea mai noua pelicula a marelui cineast nascut acum 52 de ani in La Mancha, care ar fi meritat premii la toate categoriile existente. Chiar si pentru vechii admiratori ai regizorului, familiarizati cu inventivitatea sa inepuizabila, cu tandretea sa fata de marginalizatii, excentricii si nebunii universului si cu indemanarea lui singulara de a trece lejer de la comedia irezistibila la cea mai sfasietoare drama (niciodata cu prefixul "melo") filmul este surprinzator. "Vorbeste cu ea" este mai profund decat "Sange fierbinte", mai cerebral decat "Totul despre mama mea", mai sofisticat decat "Femei in pragul unei crize de nervi" si are volute narative mai surprinzatoare decat "Ce-am facut sa merit asta?" (ca sa amintim doar cateva dintre varfurile filmografiei lui Almodovar), dinamitand toate ierarhiile afective alcatuite pana acum de fanii lui si instalandu-se imperativ in fruntea clasamentului. Aici, el porneste de la un subiect naucitor prin limpezimea si ingeniozitatea lui: doi barbati (un jurnalist care scrie ghiduri de calatorie si un asistent medical) se imprietenesc intr-un spital, in timp ce stau la capataiul iubitelor lor aflate in coma. Insa simplitatea se opreste aici. Tot filmul este o dantelarie de stari complicate si de situatii-limita la care se reactioneaza firesc si uman, de gesturi nebunesti impregnate de emotie. Cele patru personaje exista, alternativ, prin amintirile cu care ii emotioneaza pe ceilalti chiar si in absenta replicii lor concrete (in cazul femeilor) si prin daruirea pana la identificare cu care spera ca iubirea poate invinge moartea (in ceea ce-i priveste pe barbati). De fapt, prin imaginea emotionanta, de o delicatete stranie, a celor doua femei aflate in coma, Almodovar recicleaza tema amorului curtean medieval si a menestrelilor care cantau imnuri de iubire doamnelor inaccesibile, tacute si misterioase care le apareau la fereastra turnului si tema romantica a iubirii care transcende moartea, ca in "Tristan si Isolda" ori "Romeo si Julieta". Numai ca regizorul spaniol nu se poate abtine sa rescrie tragedia shakespeariana intr-o nota foarte personala, presarand-o cu umor suculent, replici absurde ori secvente de un impact vizual neobisnuit, precum bijuteria suprarealista - totodata omagiu la adresa filmului mut - intitulata "Amantul pitic". In plus, Almodovar practica si aici combinatia sa irezistibila de elogiu la adresa Spaniei si a celor mai intense simboluri ale sale - corrida, muzica, patima, caldura, culoarea, dansul si sangele - cu drama universala, repetabila, eterna, care ne face pe fiecare dintre noi sa zabovim indelung si nostalgic asupra povestilor lui. Un film in care, ca de obicei, cineastul transforma in capodopera un subiect care in mana oricui altcuiva ar deveni telenovela si se misca lejer printre simboluri culturale, jongland subtil cu secvente semnate Pina Bausch si acorduri clasice, trimiteri la istoria cinematografului si la folclorul Spaniei si utilizand metaforic teorii psihanalitice. Si cu acest nou film, Almodovar ne ofera o certitudine de care avem mare nevoie: ca in epoca "Matrix" si "Terminator" magia, sensibilitatea, umanismul si autenticitatea artei cinematografice n-au disparut si nici nu si-au pierdut forta. Muchas grazias, domnule Almodovar!



* "Vorbeste cu ea" / "Hable con ella" Productie: Spania, 2002. Regia: Pedro Almodovar. Cu: Javier Camara, Dario Grandinetti, Leonor Watling, Rosario Flores, Geraldine Chaplin. Distribuit de New Films International. Premiera: 16 mai



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO