Ziarul de Duminică

Spectacolul din spatele scenei (II)/ de Antoaneta Dohotaru

Spectacolul din spatele scenei (II)/ de Antoaneta Dohotaru

Spectacolul din spatele scenei (II)/ de Antoaneta Dohotaru

Autor: Antoaneta Dohotaru

28.04.2011, 23:24 177

Desi Hollywood-ul este pentru el un loc familiar, Marcel Iuresprefera sa joace tot la el acasa. Intr-un teatru amenajat intr-unsubsol de pe Calea Victoriei. Paradoxal, celebritatea l-a facut sase simta si mai atasat de caldura publicului roman. Daca bugetariistau prost cu banii dar isi fac meseria cu brio vom vedea si ce seintampla in singurul teatru independent din Romania. In urma cu 12ani, pe Calea Victoriei, intr-un subsol candva al partiduluicomunist, Marcel Iures infiinta teatrul ACT. A vrut sa nu mai steala mila statului si a reusit. "Nu stiam nimic in materie de teatru,dovada ca s-a intamplat ca intr-o poveste, ne-am trezit cu ocomoara si nu stiam ce sa facem cu ea si am invatat pas cu pas cumsa punem lucrurile - spune Marcel Iures. Aici era un punctideologic in Bucuresti, era o pivnita, la nivelul primeibanchete."

Ai crede ca un teatru independent poate fi o afacereprofitabila, dat fiind ca salile sunt mereu pline. Cu ce sedeosebeste teatrul Act de celelalte? "Lipsa banilor. N-avem niciunban, toate teatrele sunt subventionate, noi nu suntemsubventionati, nu ne ajuta nimeni... Teatrul se hraneste din criza.Teatrul atunci cand e pe cale sa moara sau e pe cale de disparitie,e grav bolnav, intervine. E singurul fenomen care se hraneste cupropriul lui corp."

Acum 12 ani, Liviu Ciulei a intrat in subsol si-a descoperit ceintimitate si ce potential acustic poate sa aiba sala. A dat sisfaturi, a sugerat sa se traga niste striuri pe stalpi zidariei,pentru dispersarea ecoului.

Marcel Iures a jucat langa George Clooney, Brad Pitt si TomCruise cu sinceritatea, sensibilitatea si nobletea cu care joaca lael in subsol. Cand Gheorghe Dinica si Marin Moraru au fost invitatisa joace underground nu le-a venit sa creada ca scena este practicpodeaua. Dar Marcel Iures este multumit cand se uita in urma. Pe lael prin subsol au trecut multi actori la inceput de drum. A facutscoala. Si mai ales nu si-a dezamagit niciodata publicul.

Dedeparte insa, prosper si in voga este Teatrul Metropolis. Desibugetar, si-a castigat publicul prin cladirea impecabil renovata cubani de la primaria capitalei si mai ales prin repertoriulvariat.

Acum trei ani, dintr-o cladire in paragina, George Ivascu areusit sa faca o bijuterie. Ruina s-a tranformat peste noapteintr-un teatru nou, modern, elegant si perfect functional. Ivascu aconstruit un repertoriu variat si modern, a adus actori grei sacolaboreze, dar le ofera si celor tineri un loc in care sadovedeasca ce pot. "Am mers pe ideea de teatru hipermarket, insensul vorbei clientul nostru, stapanul nostru, el alege, dreptcare am in repertoriu de la comedii bulevardiere de buna calitate,cu texte premiate si pana la titluri mari."

Confort si intimitate, asta si-a dorit George Ivascu in spatiulnoului teatru. Repertoriul, distributia si mai ales spatiulcivilizat au facut ca toate spectacolele de la Metropolis sa sejoace cu casa inchisa.

Spectacol mare si la Teatrul National: Victor Rebengiuc in"Legenda marelui inchizitor", in regia lui Radu Penciulescu. Sejoaca numai cu casa inchisa. Dupa o cariera impresionanta, VictorRebengiuc inca nu se considera un mare actor. "Nu pot sa-mi permitsa spun ca sunt un mare actor, ar insemna sa ma distrug pe mineinsumi." Victor Rebengiuc sustine roluri mari in cele maiimportante teatre din Bucuresti si este platit ca un colaborator.De 20 de ani si-a dorit o lege a teatrelor, insa nimeni nu l-aauzit. Nu-i plac aplauzele la scena deschisa si nici cele faradiscernamant. Dar stie ca asa e publicul roman, politicos.

Darcum se aplauda pe vremuri? Si cum erau spectacolele? Un actor carea trait din plin gloria teatrului romanesc este Misu Fotino. La 80de ani traieste dintr-o pensie umila. Toata viata, sufletul lui afost teatrul. A debutat la varsta de sapte de ani, alaturi de tatalsau, actor la Teatrul din Brasov. In anul 1952, Misu Fotino a fostdescoperit de marele regizor Sica Alexandrescu, care l-a angajat laTeatrul National din Bucuresti. Au urmat zeci de piese care aufacut gloria teatrului romanesc. A avut parteneri uriasi, dar aramas modest toata viata. Desi a facut roluri irepetabile mai alesin comedii, Misu Fotino si-a incheiat cariera ca intr-o tragediegreaca. In spectacolul "Egoistul", alaturi de Radu Beligan, i s-afacut rau si a simtit cat este de bolnav. A fost pentru ultima datacand a urcat pe scena. Lumea celui care ne-a facut sa ridem timp de73 de ani este astazi una lipsita de sunet si de replica. Odata cuMisu Fotino, inca o legenda a generatiei de aur o sa dispara.Marele actor nu a pastrat in casa nici macar o inregistrare dinspectacolele sale exceptionale. Insa stie ca undeva in inimaoamenilor toata daruirea si flacara lui vor ramine. A meritat sa-sidea si sufletul pe scena. "Va iubesc si-mi pare rau ca nu pot safiu cu voi acum cind trebuie dar sufletul meu e cu voi, va iubesc,sa-mi dea Dumnezeu putere sa mai resist. Totul e sa ma intelegi, sama iubesti, sa ma asculti. Restul e tacere…"

"Generatia veche s-a si dus - adauga Victor Rebegiuc -, aproapeca am ramas prea putini care sa mai conteze ca generatie veche.Suntem decimati, distrusi, generatia noastra nu mai exista. Este unteatru extraordinar sus in ceruri, cu actori minunati si aici aumai ramas cativa amarati."

RodicaPopescu Bitanescu a jucat alaturi de cei mai mari actori si astazi,la varsta de 72 de ani, ii merge mai bine ca niciodata. Si-adescoperit un nou talent, in ultimii ani scrie piese de teatru sile regizeaza. Asta o ajuta sa traiasca onorabil. De opt anispectacolele ei de la Teatrul National se joaca mereu cu casainchisa. Si-a inceput cariera furind meserie de la cei batrani."Maestrul Beligan a spus ca degeaba ai talent daca n-ai noroc -spune actrita. E adevarat, trebuie sa muncesti, trebuie sa ai undram de umilinta, trebuie sa faci sacrificii. Trebuie sa ai noroculsa gasesti pe cineva sa te ajute, nu stiu, soarta, pe mine m-aajutat foarte mult televiziunea, am avut mare noroc sa fac foartemulta televiziune."

Pana la urma, vremurile se schimba si viitorul apartineactorilor tineri care vor sa joace cu orice pret. Dana Voicu aurmat traseul clasic. A terminat Institutul si a avut marea sansasa fie angajata prin concurs intr-un teatru din Bucuresti. Numai catrebuia sa astepte cu lunile ca sa fie distribuita. "Am spus: eu nustau in teatrul asta pentru salariu, pe mine nu ma intereseaza, euvreau sa joc ca de aia eu am intrat a sasea oara la facultate, eunu am incercat sapte cai profesionale in viata, am incercat unasingura." A plecat din teatru si a incercat sa se descurce pe contpropriu. Asa a luat fiinta, acum 11 ani, "Teatrul inexistent", ocompanie dispusa sa performeze in orice spatiu, in orice loc si peorice suma. "Pana la urma am zis: pai, n-avem sediu, nu suntemactori angajati, nu avem recuzita, deci practic nu existam siatunci am zis teatru inxistent." Spectacolul "Supermarket" in regialui Teo Herghelegiu a fost jucat in poduri, in subsoluri si baruri.Si a avut un succes urias, a prins mai ales la publicul tanar.

"Suntsigur ca cei care fac treaba asta vor fi cei care vor asiguramersul inainte al teatrului romanesc - spune Victor Rebengiuc -,pentru ca sunt vii, sunt dornici sa munceasca, sa arate, spredeosebire de cei din teatrul institutional, care se bazeaza pesalariu, salariile merg de la sine, esti pensionar de cand ai fostangajat."

"De stat, particular, clasic sau neconventional, teatrul numoare, teatrul se transforma - concluzioneaza Ducu Darie. Si nu arevarsta cat timp reuseste sa emotioneze si sa miste ceva insufletele noastre."

Reportaj difuzat de Protv in emisiunea "Romania, teiubesc!" din 27 martie 2011.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO