Ziarul de Duminică

Standarde si premii literare

11.04.2008, 18:38 23

Lume nu foarte multa, dar buna pe 31 martie, la Teatrul Odeon, cu ocazia Galei premiilor literare acordate de revista Observator cultural pe 2007. Un spectacol colorat de vocile solistelor Maria Raducanu (jazz-cocktail) si Ada Milea (folk de zile mari).

Juriul alcatuit din Mircea Martin (presedinte), Stefan Borbely, Caius Dobrescu, Carmen Musat, Virgil Podoaba si subsemnatul a avut o misie dificila in incercarea sa de a stabili castigatorii la "poezie", "proza/memorialistica", "eseu/critica literara" si "debut". Votul a decurs in doua tururi de scrutin, primul incluzand voturile conducerii revistei si ale cronicarilor ei literari. In al doilea tur, juratii au votat primele cinci titluri care s-au calificat la categoriile amintite mai sus.
S-a ajuns si la balotaje, iar la "debut" nu s-a putut iesi din dilema decat printr-un ex aequo; au castigat Alex. Cistelecan, cu brianta eseistica filosofica & psihanalitica din Viata ca film porno. Protocoalele Lacan (Aula), si Angelo Mitchievici cu Mateiu I. Caragiale. Fizionomii decadente (Editura ICR), mixaj liber de comparatism asociativ si critica de identificare. Marele perdant a fost volumul in premiera al tinerei Alexandra Tomita despre protocronismul romanesc, celelalte doua opuri ce si-au disputat intaietatea fiind "futuristul" Corpul in imaginarul virtual de Lucia Simona Dinescu (Polirom) si Literatura traumei de Andrei Simut (Casa Cartii de Stiinta). Calitatea speculativa a primat insa in fata harniciei si a atuurilor tematice, iar faptul ca toate cele cinci volume finaliste au fost de critica si eseu spune ceva despre revirimentul genurilor cu pricina. Dar si despre debilizarea beletristicii debutante... La poezie, Nicolina Blues al polifonicului O. Nimigean (Cartea Romaneasca) a invins meritat volume oricand premiabile - Centura de castitate de Nichita Danilov (Cartea Romaneasca), Cartea psalmilor de Serban Foarta (Brumar), Cantece de adolescent de Emil Brumaru (Brumar) sau Submarinul iertat al duo-ului transatlantic Ruxandra Cesereanu si Andrei Codrescu (tot Brumar).
La proza, romanul "central-european" Asediul Vienei al lui Horia Ursu (Cartea Romaneasca) s-a impus prin complexitatea si rafinamentul constructiei simfonice. Meritorii au fost si perdantele: Cine adoarme ultimul de Bogdan Popescu (Polirom), Luminare de Ioan Lacusta (Polirom), Functionar la singuratati sau contabilul de imagini de Mihai Dragolea (Paralela 45) si Orbitor. Aripa dreapta de Mircea Cartarescu (Humanitas). Cel din urma a fost insa, potrivit multor critici seriosi, o deceptie.
La critica/eseu Istoria secreta a literaturii romane de Cornel Ungureanu (Aula) a depasit prin densitate problematica si portanta academica volume cu IQ ridicat: stimulativa Despre idei si blocaje de H.-R. Patapievici (Humanitas), M. Ivanescu. Poezia discretiei absolute de Radu Vancu (Vinea), un tanar universitar sibian pe cat de discret, pe atat de competent, explozivele Scrisori ale unui geniu balnear de Alexandru Musina (Aula) si Diacritice de Al Cistelecan (Curtea Veche). Dar daca Al. Cistelecan a pierdut, Alex. Cistelecan l-a razbunat...
S-a inregistrat si o absenta grea: volumul Razboaie culturale de Sorin Antohi, alaturi de alte titluri semnate de Madalina Diaconu, Dan Stanca, Antonio Patra... Nu poti multumi pe toata lumea.
Marele Premiu al revistei, purtand numele regretatului Gheorghe Craciun, a mers catre un mare discret: M. Ivanescu, admirabil poet si traducator inca netradus. Premiul redactiei a rasplatit nu atat o carte, cat "o atitudine", mergand catre Neculai Constantin Munteanu; iar premiul cititorilor a fost acordat celui mai votat volum de pe blogul Observatorului, categoria "poezie" si "proza": surprinzator, a castigat tot Asediul Vienei de Horia Ursu. Dupa cum se vede, nici un castigator nu reprezinta Bucurestiul...
Dincolo de regretele inevitabile privind absentele de pe liste, premiile nu pot fi acuzate de partizanate "de casa" si despre nicio carte premiata nu se poate spune, sus si tare, ca "n-a meritat sa castige". Ideea e ca valorizarile exigente si nonparohiale sunt standarde obligatorii, de care mediul nostru literar are o nevoie vitala.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO