Ziarul de Duminică

Taifas de taina

Taifas de taina
09.02.2007, 18:51 71

In ultima vreme, arta, pentru a fi digerata, se expune in spatii de socializare si taifas, ori stat la taina la o cafea sau un ceai, timp in care poti sa te lasi cucerit incet de tablourile de pe pereti, sau poti sa rasfoiesti o carte, o revista. Este ceea ce se intampla si la cafeneaua galerie "Atelier Cafe", de pe strada Gabroveni nr. 24, unde sunt expuse lucrarile unor reputati artisti romani, Marin Gherasim si Ion Salisteanu. Fata in fata, tablourile ofera doua viziuni plastice, pe de o parte cultivarea nervului pictural intr-un tasism viguros, pe de alta o arta cerebrala, sintetica, spirituala. Doua stiluri si totodata doua deschideri catre cunoastere prin arta, lumea fenomenelor sau lumea mintii, spatiul incalzit la focul pasiunii rationale si senzuale, forma care se construieste subtil, in ritmurile traditiei sau in valtoarea intuitiei. La Marin Gherasim temele de meditatie picturala, asa cum marturisea intr-un interviu, sunt: "geometria si energia gestului alert, legea si accidentul, aspiratia spre permanent, spre durabil si lucrarea timpului cu urmele ce le lasa in toate, rationalitatea si calmul edificarii, dar si entropia universala". Asadar constructie, deconstructie, reconstructie si mai ales memorie, durata a arhetipurilor. Marin Gherasim este un intelectual rafinat, cu o vasta cultura plastica. Titlurile lucrarilor sugereaza atractia pe care artistul o are pentru arta scrisului, si totodata elanul spiritual al tablourilor. Zapis, Stihar, dar si Vestitor, Fantana jertfelor, alaturi de Tron, Armura, Scut, ca un efort de aparare a unor valori ce se regasesc in absidele bisericilor, embleme ale permanentei, fragile insa in fata timpului, oamenilor, politicilor. "Arheul constructiv al Absidei si agresiunea asupra ei" reprezinta o constanta in arta pictorului, care se foloseste de geometrie, dand pasiune formelor prin culoare, saturata, densa, plastica. O senzualitate a materiei practica si Ion Salisteanu, care se foloseste de acrilice pe panza pentru a da prospetime ductului. Titluri precum Gradini interstelare sau Purpura cosmica sugereaza respiratia ampla a viziunii, aspiratia catre inalt prezenta si in: Ascensiune verde, Aripi de lumina sau Germinatii, asa cum interesul pentru culoare se manifesta in toate lucrarile cu rafinament si judicioasa dispunere, in verva cromatica sau trairi delicate. Artistul pare ca se joaca cu tonurile ce se intrepatrund sau vibreaza, se impun cu fermitate ori se reculeg cu sfiosenie, diafane sau puternice, ca intr-o compozitie muzicala. Datorita acrilicelor, panzele imprumuta ceva din spontaneitatea unor acuarele.
Dialogul intre cei doi artisti este fertil in intrebari si raspunsuri; desi diferiti, amandoi nutresc nostalgia Inaltului, respectul pentru autoritatea valorii, interesul pentru temporal si atemporal, virtuti cromatice. Daca Marin Gherasim manuieste un abstract concret, dens de sensuri, o traditie palpabila, Ion Salisteanu prefera concretul ce se abstractizeaza in elanul demersului pictural, natura, tangibilul, fiind filtrate de transparente cosmice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO