Ziarul de Duminică

Textopolitanii/ de Daniel Nicolescu

Textopolitanii/ de Daniel Nicolescu

Autor: Daniel Nicolescu

05.04.2011, 23:31 37

Credeţi că aţi putea comunica fără să deschideţi gura? Dar şifără să daţi din mâini? Sau fără să scrieţi mesaje pe hârtie ori peecranul telefonului? Editura Casterman şi RATP (Reţeaua Autonomă deTransport Pariziană) s-au gândit la o soluţie simpatică pentruaceastă problemă. O soluţie care se bucură şi de beneficiiadiţionale.

În colecţia "Cause toujours" (o prescurtare a expresiei "Causetoujours, tu m'intéresses…" şi care înseamnă "Poţi să vorbeşti,oricum nu te ascult"), condusă de Claude Fay, au apărut "LesTextopolitains", nişte cărţi detaşabile cu un profil aparte, careau fost lansate cu ocazia Salonului de Carte de la Paris din acestan. Pornind de la ideea că transporturile în comun "sunt niştespaţii ale promiscuităţii, nişte spaţii relativ anonime", editoriiau imaginat nişte carnete cu 44 de cupoane ce pot fi smulse şiremise vecinului de metrou sau de autobuz, alături de un zâmbet saude o ocheadă complice. Sau, pur şi simplu, cu o mină albă, precumMarcel Marceau. De altfel, pe coperta cărţii stă scris elocvent:"Tot ce n-aţi îndrăznit încă să-i mărturisiţi vecinuluidumneavoastră de strapontină". Fiecare foaie conţine un mesaj carepoate fi înmânat în tăcere şi care îşi aşteaptă doar adecvarea la osituaţie de viaţă şi de transport în comun. Trebuie doar decupatdin carneţel, ca un cec. Iată câteva exemple: "Şi eu am cititcartea asta", "Îmi împrumtaţi şi mie căştile dumneavoastră?", "Goodluck in Paris". Sau (dar asta e pe riscul dumneavoastră) "Hei,sunteţi deschis la şliţ!"

Aceste impromptuuri hazoase şi care iau peste piciorincomunicabilitatea din societatea contemporană sunt datorateziaristei Anne Cazaubon, o persoană care cunoaşte excelent lumeatăcerii, câtă vreme a fost interpretă în limbajul semnelor. Dorindsă reinventeze comunicarea într-un spaţiu al înghesuielii, alvacarmului şi cacofoniei, de fapt, al singurătăţii colective, seriade mesaje textopolitane a început să intre în zona obiectelorinconturnabile pentru amatorii de şic şi de modernitate. Se găsescîn toate librăriile bune, au o înfăţişare atractivă (spre zona delux), se vând ca pâinea caldă (deşi preţul nu e tocmai mic - 5,95euro) şi sunt pe cale să devină un nou limbaj al cotidianului. Nutocmai nuanţat, dar amuzant, detensionant, şarmant. În plus, oeficientă metodă antifandacsie. Asta când nu e o minunată unealtăde agăţat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO