Ziarul de Duminică

Tristeţea care ucide sau măştile lui Zeng Fanzhi/ de Daniel Nicolescu

Tristeţea care ucide sau măştile lui Zeng Fanzhi/ de Daniel Nicolescu

Tristeţea care ucide sau măştile lui Zeng Fanzhi

Autor: Daniel Nicolescu

16.03.2011, 14:59 134

Zeng Fanzhi, un încă tânăr pictor chinez (n. 1964, în Wuhan,China), schimbă registrele tematice şi stilistice cu dificultateaanxioasă şi frecvenţa cu care Armata Populară îşi schimbă şosetele.Iar atunci când o face, în cicluri de 5-10 ani, după ce stoarcecomplet o temă, schimbarea atrage desprinderea unor fâşii dinepiderma personală. În ultima vreme, s-a focalizat asupradezastrelor ecologice, pare un apostol al comportamentului verde şipictează ample fresce (cu lăţimi de până la zece metri) caredescriu peisaje răvăşite de flăcări , scaieţi proliferanţi, tuşeîntunecate, aproape abstracte, de vegetaţii pe cale de dispariţieşi hiene sfârtecând ultimele cadavre disponibile pe Pământ.
Cu ani în urmă, în seria de "Spitale", când încerca să-şidefinească marca, practica un soi de expresionism extrem (în linia,dacă vreţi, lui Otto Dix sau Grosz), cu personaje dezolate,groteşti, marcate de crisparea aşteptării sau de prevestireamorţii, descrise cu linii la limita caricaturii. O caricaturăsumbră, cu eviscerări dureroase şi cu personaje diforme (mâiniuriaşe şi capete pe măsură), scăldate în sosuri roz, care au gustulsângelui.

Gloria pe piaţa de artă a cucerit-o cu seriile de "Măşti"(1994-2000), dezvoltate în mai multe ramuri de tratare plastică,dar care au ca numitor comun fixitatea privirilor, a anumearistocraţie a profilului, supradimensionarea membrelor şi prezenţaunor măşti albe pe chipuri. Măşti care par lipite de piele şi care,în cea mai comodă interpretare (cea, de altfel, pe care majoritateaexegeţilor i-au aplicat-o), ar putea sugera drama omului chinezmodern, sfâşiat între esenţă şi aparenţă, între interioritateacomplexă, dramatică, plină de nuanţe şi grimasa de convenienţă saurictusul obedient.
O pliere la codurile de comportament socialstenic-disciplinat impuse de lumea chineză post Tien-an men, darcare nu poate ascunde pe deplin fierberea interioară şi revolta. Lao privire mai atentă, însă, oamenii lui Zeng Fanzhi par că au fostucişi de tristeţe şi că prezenţa lor "în poză" este explicabilădoar sub presiunea propagandei, dispusă să aducă şi zombies, doarca populaţia să iasă la număr.

Anii de vârf ai carierei lui Zeng Fanzhi au fost 2008 şi 2009.Pe 24 mai 2008, în sala de licitaţii Christie's Hong Kong, pictorulatingea recordul de 5,4 milioane de euro, pentru "Mask Serie 1996No. 6", o pictură care adună opt personaje cu cravate şi zâmbetroşu. În 2010, veniturile generale rezultate din vânzări i-au fostreduse cu 71%, artistul chinez nereuşind să adune, în total, decât7,7 milioane de euro, pe o piaţă de artă, cea chineză, care adevenit a treia în lume, după ce a dizlocat, nonşalant, Franţa,încă din 2007.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO