La mai puţin de o săptămână de când EuroNCAP, organizaţia independentă de testare a siguranţei automobilelor la nivel european a criticat direct marca Dacia din cauza faptului că nu încearcă să depăşească pragul de trei stele din cinci, Automotive News, una dintre cele mai prestigioase publicaţii de profil, a dedicat prima pagină a suplimentului Global Monthly unei analize asupra mărcii autohtone. Dacia este considerată aici ca o adevărată maşinărie de făcut profit, pe o piaţă unde mărcile "de volum" au profituri tot mai mici sau chiar pierderi de sute de milioane de euro anual.
"Atunci când lucram la cover-story-ul din iunie cu privire la industria franceză, am descoperit nivelul de profitabilitate al Dacia care ne-a determinat să facem acest material. Logan era un automobil cu o atractivitate limitată în Europa de Vest. După lansarea modelului Sandero Stepway şi în special a lui Duster, potenţialul şi vânzările mărcii au crescut considerabil", a declarat pentru ZF Luca Ciferri, redactorul şef al Automotive News Europe.
Radiografia Dacia la Mioveni în era Logan: 4,6 milioane de maşini în 7 ani şi livrări de piese cât două Case ale Poporului
În ceea ce priveşte potenţialul mărcii autohtone în Europa, Luca Cifferi, unul dintre cei mai cunoscuţi analişi auto la nivel european, este de părere că Dacia ar putea creşte chiar şi la 2,5-3% cotă din piaţa europeană "dacă va continua să lanseze modele din ce în ce mai bune la preţuri rezonabile". Astfel, de la 1,8% cotă de piaţă în prezent şi circa 240.000 ñ 250.000 de maşini vândute anual în Europa, Dacia ar putea creşte la peste 360.000 de maşini.
Considerat la început a fi un pariu riscant, Dacia a devenit în câţiva ani o maşinărie de făcut profit, scrie Automotive News Europe.
Pe piaţa europeană automobilele Dacia sunt percepute ca fiind ieftine, cu o echipare de bază şi care concurează cu maşinile la mâna a doua, dar acestea nu sunt vândute doar pe Bătrânul Continent, ci la nivel mondial. Mai mult, cele mai multe dintre acestea sunt vândute sub emblema Renault la un preţ mai mare ca în Europa şi cu un profit frumos.
Cel mai cunoscut brand românesc în afara graniţelor: Peste 90% din maşinile Dacia iau în prezent drumul pieţelor străine
Dacia, mina de aur a Renault
În acest an Renault estimează că va vinde între 950.000 şi un million de maşini care să aibă la bază platforma low-cost M0, faţă de 813.000 în 2011. Dintre acestea, două treimi vor fi vândute sub emblema constructorului francez, iar restul sub marca Dacia.
"Dacia este "vaca noastră de muls" pentru Renault", a declarat pentru Automotive Newa Europe Carlos Tavares, directorul operaţional al grupului francez.
Renault nu raportează rezultate financiare pentru fiecare brand în parte, dar analiştii de la Morgan Stanley estimează că Dacia are o marjă operaţională de aproximativ 9%, valoare întâlnită de obicei la mărcile premium. Iar acest lucru este o veste bună pentru Renault deoarece constructorul francez are o marjă operaţională de doar 0,4%.
Spre comparaţie, la nivelul anului trecut cifra de afaceri a Automobile Dacia, compania care admnistrează uzina de la Mioveni, a crescut cu 15,5%, de la 2,7 la 3,1 miliarde de euro şi un profit net de aproape 65 de milioane de euro, în creştere cu 8% faţă de anul anterior. Astfel, marja de profit net a fost anul trecut de aproximativ 2%.
Dacia Lodgy a primit trei stele din cinci la testele de siguranţă. Ce recomandă oficialii EuroNCAP şi ce i-a dezamăgit cel mai mult - VIDEO
"Se pare că există în piaţă ideea că preţurile de vânzare pentru marca Dacia sunt de aproximativ 8.000 de euro. Dar acest lucru nu este adevărat în totalitate. Maşinile vândute sub brandul Renault sunt cu cel puţin 20% mai scumpe decât cele vândute sub marca Dacia", a spus Laura Lembke, analist financiar în cadrul Morgan Stanley la Londra.
Citiţi articolul integral pe ZF Corporate
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels