Analiză

Business-ul de placi ceramice creste spre 200 mil. euro, producatorii in cadere libera

07.02.2006, 20:03 44

Piata de faianta si gresie ar putea sparge in acest an bariera vanzarilor de 200 mil. euro, in crestere cu circa 15% fata de anul anterior, estimeaza unii jucatori din sector.

In ultimii patru ani, business-ul ceramicelor s-a dublat, motorul pietei devenind importurile. Gresia si faianta de provenienta din Italia si Spania a cucerit treptat si sigur terenul, importurile acoperind, incepand cu 2001, peste jumatate din cererea interna.

Segmentul placilor ceramice a inregistrat un ritm de crestere anual peste media pietei constructiilor in ansamblu.

ãImporturile, care au crescut anul trecut cu 30% fata de 2004, vor continua sa creasca si anul acesta datorita limitarii capacitatii de productie. Din 2004, productia a stagnat si a ramas la un total de 12 milioane de metri patrati", spune Simona Bonea, directorul de comunicare al Delta Distribution, companie distribuitoare de placi ceramice.

Intrarea puternicului grup austriac Lasselsberger, care controleaza afaceri de peste 700 de milioane de euro, nu a adus schimbari in ceea ce priveste marirea capacitatilor de productie care au ramas la nivelul celor din 2004.

In cazul in care productia actuala nu se va majora, importurile vor continua sa creasca anul acesta cu circa 20%, afirma surse de pe piata.

Pe piata, cel mai puternic jucator este grupul austriac Lasselsberger, care a preluat in 2004 principalii producatori de placi ceramice Sanex si Cesarom Bucuresti, precum si activitatile de productie de placi ceramice ale Mondial Lugoj.

Consumul de placi ceramice a crescut de aproape trei ori incepand cu anul 2000, inlocuind alte produse care se foloseau la inceputul anilor ''90. Ca produse de substitutie pe piata materialelor pentru pardoseli, placile ceramice sunt concurente cu dalele mozaicale, linoleum, placi ornamentale sau parchet.

Cresterea masiva a consumul este datorata si de nevoia de reabilitare a cladirilor vechi, precum si de lucrarile de reamenajare interioara.

Tendinta de crestere a importurilor este sustinuta de preturile relativ comparabile cu cele produse in Romania, care sunt mai ieftine cu 5-10%, potrivit datelor prezentate de importatori.

Pe langa placile ceramice din Spania si din Italia, in ultimii ani au aparut si placi ceramice aduse din China si Turcia, care sunt mai slabe calitativ. ãPreturile sunt similare pentru acelasi tip de placi, existand atat placi scumpe cat si ieftine de import Spania si de productie interna, insa putem vorbi de o diferenta de pret in momentul in care ne referim la designul placilor, la formate diferite. Formatele placilor de productie interna sunt limitate in comparatie cu cele de import aduse din Spania, acestea avand o mare varietate de formate, si in plus elemente de design net superioare, ceea ce duce la un pret evident mai ridicat", explica Bonea.

Spania si Italia sunt doi dintre cei mai mari producatori de placi ceramice din lume si au stocuri excedentare, ceea ce le-a permis sa intre pe alte piete din Europa, cum este cazul si al Romaniei, cu produse la preturi scazute.

Presiunea importurilor de provenienta spaniola si italiana a crescut continuu in ultimii ani, in detrimentul producatorilor.

Ani la rand, chiar si producatorii au recurs la importuri pentru a-si consolida pozitiile pe piata interna. Vanzarile de placi ceramice, estimate la 70 mil. euro in 2000, aproape ca se vor tripla in acest an, conform estimarilor jucatorilor de pe piata.

Pentru 2005, business-ul local cu placi ceramice era estimat in jurul valorii de 170 de milioane de euro.

Pe primele noua luni ale anului trecut, productia locala se situa la nivelul a 44,6 milioane de euro, potrivit datelor prezentate de catre statistica. Importurile depaseau la aceeasi data de peste doua ori valoarea productiei, ajungand pana la 104,8 milioane de euro.

Daca in perioada 2000 - 2004, productia de placi ceramice a avansat de la 39,8 milioane de euro la 47 de milioane de euro, importurile au facut un salt de la 32,5 milioane de euro la 94,2 milioane de euro.

Exporturile companiilor locale din sectorul placilor ceramice a ramas la cote modeste din 2000 incoace, situandu-se la valori de 2,1 - 2,3 milioane de euro.

Cresterea pietei se vede astfel in rezultatele importatorilor de faianta si gresie.

Delta Distribution, unul dintre cei mai importanti distribuitori si importatori de placi ceramice, estima o crestere de 30% a cifrei de afaceri pentru anul trecut, pana la 23 de milioane de euro.

In 2005, compania a lansat un nou brand, Delta Design, prin care a extins reteaua de magazine si a inaugurat un showroom la Bucuresti.

Intrarea pe piata a Lasselsberger a avut un efect puternic nu numai in sectorul productiei de faianta si gresie, ci al intregii piete.

Imediat dupa achizitia producatorilor de profil, Lasselsberger a trecut la o impartire practic a pozitiilor pe pietele de placi ceramice si obiecte sanitare cu germanii de la Villeroy & Boch.

Ambele afaceri de familie, de talie internationala, au acum o pozitie foarte puternica in Romania: Lasselsberger detine cei mai mari producatori de placi ceramice, iar Villeroy & Boch pe cel mai mare producator de articole sanitare - Mondial Lugoj.

Lasselsberger a cedat activitatile de obiecte sanitare de la Sanex catre germani, care au oferit in schimb sectia de productie de placi ceramice de la Mondial Lugoj.

ãSchimbul" a facut parte dintr-o tranzactie la nivel regional, care a inclus si alte piete.

Placile ceramice, impreuna cu adezivii si chiturile necesare montajului au o pondere de 80% din totalul cifrei de afaceri a companiei Delta Distribution, care mai importa obiecte sanitare, mobilier de baie sau sisteme de piscine.

Delta Distribution detine circa 30% din piata de import, conform datelor prezentate de companie.

O data cu dezvoltarea importurilor au crescut si vanzarile de placi ceramice de lux, distribuite atat de retele la nivel national, precum Delta Distribution, dar si de firme la nivel regional Tiger Amira, Girom, Piastrele, Sawa sau SSAB.

Lanturile de distributie regionale si nationale de placi ceramice au resimtit si ele cresterea cererii de profil, pe fondul lucrarilor angajate fie pe proiecte mici derulate de particulari, fie pe proiecte de anvergura mai mare dezvoltate pe piata imobiliara.

De asemenea, ca tendinta, pe piata se consolideaza tot mai clar un segment de placi ceramice premium.

Cererea de produse de lux creste cu circa 10%-20% pe an, potrivit estimarilor reprezentantilor companiei SSAB.

Interesul romanilor pentru produse premium de amenajare a locuintei care sa poarte marca colectiilor Valentino sau sa fie pigmentate cu cristale Swarovski a majorat vanzarile SSAB, compania importatoare de placi ceramice si obiecte sanitare din Bacau, care mizeaza anul acesta pe o cifra de afaceri de 6,5 mil. euro, in crestere cu 20% fata de anul trecut.

Pretul unor astfel de produse premium este de circa 400-500 de lei (100-150 de euro) pe metrul patrat, in conditiile in care placile ceramice obisnuite costa doar 20-25 de lei, potrivit datelor prezentate de companie.

Romanii prefera culorile tari: rosu, galben, verde, dar mai nou exista un trend catre imitatiile de lemn sau piatra. Placile ceramice de lux au marginile perfect drepte si nu mai necesita alipirea pieselor cu ajutorul chitului.

Anul acesta numarul placilor ceramice importate a crescut cu 25%, valoarea acestora ajungand la 3,5 mil. euro, potrivit reprezentantilor SSAB.

catalin.lupoaie@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24