Analiză

Laptele este din ce in ce mai scump, spre nefericirea unora si entuziasmul altora

09.08.2007, 20:37 48

Globalizarea isi pune amprenta si asupra pietei europene a lactatelor, determinand o crestere a preturilor la produsele din lapte, in conditiile in care cererea este si ea in crestere, scrie Spiegel. Multi agricultori profita de acest fapt, insa nu in totalitate, mai ales ca Uniunea Europeana ezita in a continua cu reformele din agricultura.
In fiecare an, reprezentantii celor mai mari retaileri de produse alimentare din Germania se intrunesc cu principalii producatori de lactate din tara, pentru a negocia noile contracte cu privire la produsele din lapte.
In cadrul acestor intalniri, retailerii au fost cei care au dominat de cele mai multe ori negocierile cu agricultorii, si de aceea nu au intampinat nici un obstacol in reducerea preturilor la lapte in trecut. In ultimii cinci ani acestia au scazut pretul cu pana la 15%, in conditiile in care exista o supraoferta de lapte. Fermierii nu au avut o alta alternativa decat sa ofere laptele la un pret redus.
Asa au functionat lucrurile timp de ani de zile pana la intrunirea din aceasta primavara. Brusc, balanta puterii s-a schimbat. Cei mai mari producatori de lactate din Germania - Nordmilch, Campina, Muller, si altii - s-au prezentat ca un grup unitar si sigur, din moment ce au cerut sapte pana la zece centi pe litrul de lapte incepand cu luna iulie. Si, spre surprinderea celor mai multi, marii retaileri au acceptat acest lucru fara sa riposteze.
Pentru prima data, producatorii de lapte au amenintat ca vor vinde produsele lor pe orice alta piata, din moment ce exista o cerere ridicata pe piata internationala pentru laptele german, si un interes din ce in ce mai mare pentru zer. Preturile la zer s-au dublat in doar un an. Oamenii vor sa consume din ce in ce mai mult lapte. Insa adevarul este ca rezervele europene de lapte scad pe zi ce trece. In acest context, Comisia Europeana ia in considerare continuarea politicilor publice din domeniul agriculturii.
Mariann Fischer Boel, comisarul european pentru agricultura, sustine deciziile luate de ministrii europeni cu privire la inlaturarea sistemului complicat de cote care reglementeaza productia europeana de lapte. Insa aceste cote nu vor putea fi complet eliminate pana in 2015.
Frank Jager, presedintele asociatiei producatorilor de lactate din districtul german Hesse, este surprins de toate aceste schimbari : "Fortele existente pe piata sunt cele care domina", a spus el. Insa ceea ce ii multumeste pe agricultori nu-i multumeste neaparat si pe consumatori. Preturile la lapte si alte produse din lapte au inregistrat o crestere brusca in ultimul timp in Germania. Smantana, branza, laptele batut, untul si inghetata sunt cu pana la 50% mai scumpe.
Politicienii germani au reactionat imediat. Ministrul german al agriculturii, conservatorul Horst Seehofer, a numit aceste cresteri "nejustificate", iar parlamentarul social-democrat Ulrich Kelber a acuzat producatorii de "exagerare masiva". Presedintele comisiei parlamentare germane pentru agricultura, Ulrike Hofken, a solicitat consumatorilor sa nu accepte un "asemenea jaf". In acelasi timp, preturile la celelalte produse alimentare sunt si ele in crestere. Paine, carne, bere - globalizarea are efecte de scumpire asupra tuturor. Dar cresterea costului unui pahar de lapte - cunoscut pentru calitatile sale nutritive importante pentru orice familie - este cea care a adus cele mai multe contrareactii.
Pentru mullti oameni, accesul copiilor la un pahar de lapte este considerat aproape un drept constitutional. "Laptele nu este un bun de lux si nici nu trebuie sa devina unul", a mai declarat un alt parlamentar german, Thea Duckert. Dincolo de agitatia din Germania, concluzia este ca exista o competitie in crestere pentru produsele alimentare la nivel global.
Pretul contractelor futures cu lapte a crescut la bursa din Chicago cu aproape 70% in ultimele 12 luni. Compania chineza de lactate Mengniu Dairy Company nu a vandut niciodata atat de mult lapte asa cum vinde acum. Chiar si producatorii din tarile mai mici, precum Grecia, au inregistrat cresteri ale profitului. Pretul unei actiuni a companiei grecesti producatoare de lapte Kri-Kri a crescut cu 120% numai in acest an. Aproape toate alimentele s-au scumpit in ultimul timp: grau, cafea, cacao. Speculatorii sunt convinsi ca acest trend va continua. Preturile la fertilizatori, seminte si pesticide cresc de asemenea. Pretul de piata la produsele agricole sunt in medie cu 40% mai mari decat la inceputul lui 2006. Pentru unii este o experienta absolut noua.
De zeci de ani, in lumea industrializata in care traim, mancarea e din ce in ce mai ieftina, datorita, in mare parte, preturilor mici practicate in tarile sarace. Dar situatia pare sa fi ajuns la un punct de cotitura.
Consumatorii germani inca isi permit sa manance pentru sume mici de bani, comparativ cu anii anteriori. O familie germana obisnuita cheltuieste in prezent in medie 12% din venituri pe mancare, iar cu 50 de ani in urma cheltuia aproximativ 50%. In prezent, laptele si iaurtul au devenit produse ieftine, asa cum sunt carnea de porc si de pui. Situatia Germaniei este chiar mai buna decat a altor tari europene din vecinatatea lor.
Conform celor declarate de reprezentantii unei asociatii a comertului prin retail, preturile in Germania sunt cu aproape 15% mai mici decat preturile medii din cele mai vechi tari membre ale UE din vestul Europei.
"In Germania avem cea mai scumpa bucatarie, dar cele mai ieftine produse alimentare", a declarat Josef Jacobi, presedintele Uplander, companie de lactate, in incercarea de a-si consola in vreun fel consumatorii. Insa, pentru cat timp isi va permite toata lumea sa cumpere alimente? "Consumatorii va trebui sa se obisnuiasca cu mancarea mai scumpa", a spus Gerd Sonnleitner, presedintele Asociatiei Agricultorilor Germani.
Pretul panii este si el in crestere, carnea este deja mai scumpa, si chiar si margarina costa cu 20% mai mult decat anul trecut. Cererea globala de alimente de calitate creste.
La nivelul Chinei, cererea celor 1,3 miliarde de chinezi pentru produsele lactate a inregistrat cresteri alarmante. Supermarket-urile din Beijing si Shangai isi extind in mod constant sectiunile cu produse lactate refrigerate: lapte, unt, branza si iaurt.
Anul trecut, chinezii au consumat in medie 20 de kilograme de produse lactate. Nu este o cantitate mare comparativ cu germanii, insa este dublu fata de cantitatea consumata in 2000.
Productia bruta de lapte din China nu poate sa tina pasul cu apetitul in crestere al populatiei pentru lactate. Desi numarul de ferme producatoare de lapte s-a dublat in ultimii cinci ani - plasand China pe cea de-a treia pozitie in clasamentul producatorilor de lactate mondiali, dupa India si Statele Unite - importurile au crescut anul trecut pana la o rata de doua cifre. Furnizorul traditional de lactate al Chinei, Australia, a exportat din ce in ce mai putin in ultimii ani din cauza secetei, fortand chinezii sa-si indrepte privirea asupra tarilor europene pentru a-si satisface cererea de lapte.
Acesta este unul dintre motivele pentru care cererea globala de lapte creste cu 2,5, pana la 3 procente in fiecare an. Cu toate acestea, productia totala la nivel mondial creste cu doar 1% anual.
Mai exista o cauza pentru scumpirea alimentelor: in conditiile in care preocuparile legate de schimbarile climatice sunt din ce in ce mai mari, creste si utilizarea de biogaz pentru combaterea fenomenului de incalzire globala, iar fermierii cultiva mai mult porumb si rapita decat produse alimentare de baza.
Inundatiile si secetele frecvente din ultimii ani au diminuat recoltele semnificativ, si toate acestea au dus la cresterea cererii si scaderea proviziilor - determinand cresterea preturilor pe parcurs.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO