Analiză

Vanzarile la medicamentele pentru inima si boli de plamani au crescut cel mai rapid in primul semestru

Vanzarile la medicamentele pentru inima si boli de plamani au crescut cel mai rapid in primul semestru

Click pentru imaginea marita

13.08.2007, 19:55 33

Astfel in cel de-al doilea trimestru al anului, vanzarile de medicamente au atins 1,48 mld. lei (452, 66 mil. euro), cu aproape 13% mai mult comparativ cu perioada similara a anului trecut, potrivit datelor firmei de cercetare de piata Cegedim Romania.
"Cresterea pietei totale in jurul valorii de 20% cumulata cu aprecierea leului fac in continuare din piata romaneasca o piata de interes regional. Totusi, intensificarea concurentei, cresterea riscului derapajelor fiscale, ca si masurile preconizate de reducere a preturilor si/sau adaosurilor ne indeamna sa ne temperam optimismul pe termen mediu", se arata in raportul firmei de cercetare Cegedim.
Cresterea de aproape 20% este privita cu rezerve de catre jucatorii din piata.
"O crestere de 20% este un nivel minim pe care Romania ar trebui sa il aiba in perioada urmatoare. Avansul acesta nu mi se pare important. Ar trebui mai degraba urmarita evolutia luna de luna a vanzarilor de medicamente. Astfel in ultimele sase luni se observa ca ne-am aplatizat cresterea, iar evolutia din trimestrul doi la trimestrul unu este chiar ingrijoratoare", a spus Marius Savu, directorul general al Eli Lilly Romania.
Raportat la canalele de distributie, piata de retail si-a mentinut trendul ascendent, inregistrand in perioada iulie 2006 - iunie 2007 un avans de 27,2%, la 4,88 miliarde lei, in timp ce segmentul de spital a scazut cu 4,3%, la un miliard de lei. Vanzarile de produse cu prescriptie medicala au consemnat o majorare de 27,9%, la 3,87 mld. lei, iar cele fara prescriptie medicala au avut un avans de 24,7%, la un miliard de lei.
"Pentru trimestrul trei estimez o evolutie usor descrescatoare, pentru ca abia in ultimul trimestru sa ne revenim. La nivel anului 2007 cred ca ne vom situa la un grad de crestere de 15% fata de 2006", a mai spus Marius Savu.
In ceea ce priveste evolutia pietei in 2008, Marius Savu crede ca nu va fi una spectaculoasa, desi 2008 este an electoral, cand, in mod traditional in Romania cresc fondurile alocate medicamentelor.
"Medicamentele au iesit putin din sfera de preocupare a autoritatilor. In Cehia, de exemplu, intr-un an electoral cheltuielile cu medicamentele s-au prabusit, in timp ce in Romania, in 2004 au crescut. Insa noi nu ne putem permite o crestere mai mica de 20% in urmatorii ani", a mai spus Savu.
El a precizat ca in Uniunea Europeana rimtul mediu de crestere este cuprins intre 1 si 5%, dar ca noi trebuie sa crestem cu mult peste acesta pentru a recupera din decalajul existent la nivelul consumului.
Liderul pietei farmaceutice se mentine compania britanica GlaxoSmithKline, cu o cota de piata de 8%.
Locul secund este adjudecat de Roche- Elvetia, cu o cota de piata de 6,9% si vanzari de 412,7 milioane lei in ultimele patru trimestre. In intervalul aprilie - iunie 2007, Roche a raportat incasari de 100,2 milioane lei.
Producatorul elvetian este urmat de grupul francez Sanofi-Aventis cu o cota de 6,6% din piata romaneasca si vanzari de 391,4 milioane lei. Pe locul patru se situeaza un alt producator elvetian, Novartis, cu 6,3% din vanzarile totale de medicamente din Romania, respectiv 377,5 milioane lei.
Intervalul analizat aduce si schimbari. Astfel, compania americana Pfizer, situata in perioada aprilie 2006 - martie 2007 pe locul cinci, a coborat pe sase, cu vanzari de 337,1 milioane lei si o cota de 5,7%. Pozitia a cincea este ocupata acum de Servier cu incasari de 337,2 milioane lei si o cota de piata de 5,7%.
Urmatoarele trei pozitii sunt ocupate de producatori din Romania, respectiv Ranbaxy (fosta Terapia Cluj-Napoca), pe locul sapte cu vanzari de 302,2 milioane lei, Zentiva (fosta Sicomed) pe opt, cu 301,5 milioane de lei si Antibiotice Iasi, pe noua, cu 184,3 milioane lei. Cotele acestor companii variaza intre 3,1 si 5,1%.
Locul zece este ocupat de firma slovena KRKA, care a raportat incasari de 162,8 milioane lei si o cota de piata de 2,7%.
In esalonul locurilor 11-20 se plaseaza, in aceasta ordine, Bayer Healthcare, Eli Lilly, Menarini, Actavis (inclusiv Sindan), Gedeon Richter, Labormed, Ozone Laboratories, Novo Nordisk, Schering Plough si Astra Zeneca.
Cotele de piata ale fiecareia dintre aceste companii s-au situat intre 1,6% si 2,1%.
O alta schimbare in clasament este intrarea companiei Astra Zeneca si iesirea Merck & Co.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO