Auto

Care au fost estimările pentru piaţa auto în 2013 şi ce s-a întâmplat în realitate

Care au fost estimările pentru piaţa auto în 2013 şi...
04.01.2014, 00:14 803

Producţia de maşini, exporturile, dar şi producţia de componente la care s-a adăugat şi munca inginerilor de la Continental şi Bosch au reprezentat cele mai mari progrese înregistrate de industria auto locală în 2013.

Continental şi Bosch au pus bazele în România, la Timişoara şi Cluj a unora dintre cele mai mari centre de cercetare în domeniul maşinilor autonome, Dacia şi Ford au accelerat producţia de maşini, iar exporturile au atins noi recorduri. Singurul domeniu unde nu s-au atins aşteptările a fost cel al vânzărilor de maşini, piaţa auto locală fiind puternic afectată în 2013 de importurile masive de maşini la mâna a doua, înjumătăţirea tranzacţiilor cu maşini înmatriculate în România şi scăderea vânzărilor în contextul în care prin programul Rabla s-au vândut doar jumătate din maşinile estimate.

 

@ Vânzările de maşini nu au stagant în 2013 în jurul valorii de 70.000 de unităţi, ci au scăzut cu aproximativ 10% spre 60.000 de maşini. Şi în aceste condiŢii, piaţa locală a fost susşinută, cum s-a estimat, de achiziţiile realizate de firme, iar puterea redusă de cumpărare a persoanelor fizice a afectat piaţa.

@ Programul Rabla nu a revenit la forma de dinainte de 2010 ci a venit cu o primă de casare aproape dublă, de 1.500 de euro, iar tichetul a fost de asemenea transferabil, dar a avut o perioadă de valabilitate limitată la 45 de zile lucrătoare, iar la achiziţia de maşini a putut fi utilizat un singur voucher.

@ Ford a crescut producţia modelului B-Max la Craiova la 375 de unităţi pe zi şi chiar spre 380 în anumite zile. Dar în a doua jumătate a anului au început opririle periodice de producţie ce au ajuns la 40 de zile lucrătoare în care uzina a stat în 2013. Un al doilea model auto nu a fost introdus la Craiova în 2013 şi cel mai probabil nu va fi introdus nici în 2014 pentru a susţine uzina. SUV-ul mic Ecosport, ce ar fi însemnat o adevărată gură de oxigen pentru uzina din România, va fi produs în India pentru piaţa europeană.  Producţia de motoare s-a îndreptat peste nivelul de 250.000 de unităţi.

@ Cum s-a estimat, producţia de autoturisme în România s-a îndreptat spre pragul de 400.000 de maşini, cel mai ridicat volum atins vreodată pe piaţa locală, volumul fiind susţinut în principal de uzina Dacia, dar la care a contribuit, într-o mică măsură, şi Ford România.

@ Producătorii de componente au continuat şi anul trecut investiţiile în România. Printre cele mai mari anunţate sunt cele ale Pirelli în uzina de la Slatina, dar şi ale Bosch sau Continental dar şi investiţia Daimler de la Sebeş, cea mai mare surpriză din 2013.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO