Auto

Cât costă să ai o maşină nouă: între 124 şi 864 de euro se duc lunar pe benzină, asigurări şi taxe

Cât costă să ai o maşină nouă: între 124 şi 864 de euro se duc lunar pe benzină, asigurări şi taxe

Autor: Bogdan Alecu

20.01.2011, 23:55 12154

Costurile totale medii cu funcţionarea, taxele şi asigurărileunui automobil nou se ridică în România la cel puţin 124 de euro pelună, adică aproximativ salariul minim pe economie, în cazul unuimodel Dacia Logan cu cea mai slabă motorizare, şi pot depăşi 800 deeuro pentru proprietarii unor limuzine precum Mercedes, bani cucare poate fi acoperită chiria unui apartament de lux cu treicamere din centrul Capitalei, arată o analiză ZF.

Utilizarea unui model Skoda Octavia, 1,6 TDI, presupunecheltuieli lunare de circa 162 de euro, în timp ce un BMW X5, cumotor diesel de 3,0 litri, implică un cost lunar de 487 deeuro.

Astfel, fără a lua în calcul şi revizia, posesorul unui Loganajunge să plătească în primul an aproape un sfert din preţul deachiziţie al maşinii pentru combustibil, taxe şi asigurări, iar încazul în care acesta este achiziţionat prin credit sau leasing,costurile anuale ajung chiar să se dubleze.

"Rata lunară la Casco se ridică la 136 de lei, în timp ce RCA-ulpe şase luni m-a costat ultima oară 225 de lei. Cea mai marecheltuială e însă cu benzina, circulând prin Bucureşti trebuie săfac plinul de cel puţin trei ori pe lună, ceea ce înseamnă un costde circa 700 de lei", spune Ionel, proprietarul unei DaciaLogan.

Costurile cresc pe măsură ce clienţii aleg maşini cu motorizăripe benzină mai puternice, care consumă mai mult combustibil faţă deun motor diesel, mai mic, dar şi în funcţie de preţul de achiziţie,care influenţează direct costul cu asigurarea CASCO.

Pe fondul recesiunii, comportamentul românilor a început să seschimbe, astfel că în momentul achiziţiei clienţii nu mai suntatenţi doar la preţul maşinii, ci ajung să selecteze automobileleşi în funcţie de costurile viitoare implicate, potrivit jucătorilordin piaţa auto.

"Clienţii se uită în primul rând la capacitatea cilindrică amotorului. Unul de peste 2,0 litri implică taxe şi impozite multmai mari, aşadar toţi se feresc să depăşească acest prag, inclusivîn ceea ce priveşte utilitarele", a spus directorul unui dealer dinCapitală.

După ce se alege motorul, al doilea criteriu îl reprezintă normade poluare. Dacă până la 31 decembrie toţi cei ce achiziţionau unautomobil dotat cu motor Euro 5 erau scutiţi de taxă, de laînceputul anului 2011 acest lucru se aplică doar pentru motoareleEuro 6.

Pentru noua taxă de poluare, care a intrat în vigoare de la 1ianuarie, cea mai mică valoare porneşte de la 50 de euro şi estevalabilă pentru motoarele mai mici de 1,1 litri. În acelaşi timp,pentru o Dacia Logan cu motor de 1,2 litri taxa porneşte de la 76de euro, în timp ce pentru o limuzină sau SUV de lux aceasta poateajunge la aproape 1.900 de euro.

Nu pleci fără asigurare din showroom

Preţul achitat către dealerul auto la achiziţionarea unuiautoturism este cel mai important, dar nu este singurul. Chiarînainte de a ridica maşina de la showroom, trebuie achitatăasigurarea obligatorie RCA şi chiar asigurarea CASCO, opţională,pentru ca maşina să fie asigurată încă din primele momente defuncţionare.

Dacă asigurarea de tip CASCO se calculează în primul rând înfuncţie de preţul automobilului, pentru cea obligatorie se ia încalcul capacitatea cilindrică a motorului. Astfel, la un motor depeste 2,0 litri se înregistrează o creştere nu numai în ceeapriveşte impozitul, ci şi asigurarea obligatorie.

Un cost tot mai "arzător" în ultimii ani pentru şoferi este celal combustibililor. Cei care parcurg anual peste 15.000 km potajunge la costuri de peste 1.500 de euro pentru benzină saumotorină. Spre exemplu, proprietarul unui model Skoda Octavia, cumotorizare 1,6 TDI, va plăti anual sub 800 de euro pe motorină,luând în calcul un rulaj de 15.000 km şi consumul mediu indicat deconstructor. Pe de altă parte, proprietarul unei limuzineMercedes-Benz ar trebui să aloce peste 1.700 de euro pe benzină, încondiţiile în care un motor de peste 4,0 litri atrage după sine şio creştere a consumului de carburant.

În primul an, proprietarul unui Logan de 6.200 de euro va plătiîn total pe asigurări, taxe şi impozite aproape 1.500 de euro,adică un sfert din valoarea maşinii. Pe de altă parte, în cazulunei limuzine Mercedes-Benz costurile din primul an, fără a includerevizia, vor fi de peste 10.000 de euro, sumă din care mai mult de5.000 de euro reprezintă asigurarea de tip CASCO, în timp ceimpozitul anual este de 1.600 de euro, adică de aproape 150 de orimai mare decât în cazul unui Logan. În ceea ce priveşte piaţalocală în 2011, se observă o tendinţă prin care dealerii seconcentrează asupra motorizărilor mai mici, potrivit jucătorilordin piaţă, un prim exemplu fiind dispariţia motorizării de 2,2litri diesel din gama modelului Ford Mondeo, care pe fondul taxelorridicate a înregistrat anul trecut o cerere scăzută din parteaclienţilor.

AFACERI DE LA ZERO