• Leu / EUR4.9264
  • Leu / GBP5.8439
  • Leu / USD4.8175
Auto

Iveco Massif – ultima zăpadă la Piatra Arsă (GALERIE FOTO)

Iveco Massif – ultima zăpadă la Piatra Arsă (GALERIE FOTO)
16.06.2010, 09:34 1495

Constructorul de vehicule comerciale Iveco pare să aibă planuriserioase pentru segmentul autovehiculelor off-road, unde cele maicunoscute mărci şi modele sunt de ani de zile Land Rover Defender,Mercedes G - Klasse, Toyota Landruiser sau Nissan Patrol.

Cu ajutorul spaniolilor de la Santana, Iveco a pus în peisajuloff-road Iveco Massif, nepotul Fiat Campagnola, modelul off roadprodus timp de 20 de ani, până în 1987 pentru armata italiană.Totodată Massif a prefaţat şi noul Campagnola care a fost dejaanunţat la nivel european.
Cunoscut foarte puţin în sectorul off road Iveco Massif aimpresionat foarte repede chiar şi împătimiţi ai şofatului pemunte, din Club 4X4 (vezi galeria foto).
Cefin România, cel mai mare dealer Iveco în România, a vândut peplan local doar câteva unităţi ale modelului Massif, chiar dacăeste competitiv cu alte modele din clasa sa atât la preţ cât şi laperformanţe. În ceea ce priveşte preţul, se încadrează între 27.000de euro şi 35.000 de euro, interval unde este prezent şiprincipalul concurent, Land Rover Defender. Faţă de alţicompetitori Iveco are şi două versiuni de motorizare, de 3 litridiesel care dezvoltă 146 sau 176 CP şi cuplu motor de 350Nm şirespectiv 400Nm.
Am testat versiunea de caroserie în cinci uşi, cu motorizarea de3.000 cmc HPT de 176 CP, pregătită cu anvelope Mud-Terrain. Cel maila îndemână traseu a fost Sinaia -Piatra Arsă, un traseu frecventatdin prima zi de aprilie până la finalul lui noiembrie deîmpătitimiţii traseelor off road.
Am analizat în primă instantă datele de pe hârtie: 3.0 L diesel,176 CP, 400 Nm, 3.050 Kg şi un consum necunoscut, estimat la 15-17litri/100km. Un amalgam, construit pe un şasiu Iveco, potrivitnumai pentru trasee care nu apar pe harţi. Spunem acest lucrupentru că pe şosea simfonia diesel a celor patru cilindri în linienu permit o conversaţie chiar fluentă în habitaclu iar după vitezade 90 - 100 km/h confortul chiar are de suferit. Acest lucru seîntâmplă datorită suspensiilor faţă şi spate pe foi de arc,amortizoarelor hidraulice şi a punţii faţă cu reducţie simplă,toate însă mai mult decât eficiente după ce am încheiat episodul cuasfalt şi am umat calea denivelată a muntelui.
În ceea ce priveşte designul, nu este un model care excelează darpare să aibă toaţi parametri unui model din gama sa, mai ales că"fură" multe elemente de la fratele Defender, pe care spaniolii dela producătorul Santana îl produc sub licenţă. Astfel, pragurilelaterale sunt în poziţie, protecţiile farurilor deasmenea, avem înechipare şi o gardă la sol de peste 25 cm iar designul spartan şiliniile drepte sunt incluse pentru a crea imaginea exterioarărobustă.
Impresia de autobuz(4.720 mm lungime, 1.750 mm lăţime şi 2.050 mmînălţime) se păstrează şi la interior iar spaţiul este probabilsingurul lucru la care nu s-a făcut rabat, considerând şiportbagajul imens unde lejer poate fi instalat un cort. Ok, arescaune sport, CD player Pioneer cu port USB, aer condiţionat şi oergonomie specifică unui tractor dar elementele interioare suferămassif la capitolul asamblare. Componentele bordului, plasticul durşi inferior calitativ, sunt asamblate cu o oarecare neglijenţă şicu siguranţă drumurile pentru care este destinat Massif le vor facesă scârţâie şi să trosnească.
Compensarea acestor neajunsuri este însă evidentă la traversareabălţilor cu noroi sau a unor troiene de zăpadă chiar şi de 50 cm.La acest capitol ajută incomensurabil un unghi de atac de 50 degrade, înclinarea laterală până la 40 de grade şi capacitatea de aataca urcuşuri de până la 45 de grade.
Motorul livrează cuplul constant şi fără întârziere la abordarea înprima treaptă de viteză a unor obstacole înşelătoare unde trenul derulare ar putea fi pus în dificultate cât şi în a doua sau a treiatreaptă la trecerea rapidă prin porţiuni de noroi alunecoase. Ceamai mare parte a traseului (circa 60%) Sinaia -Piatra Arsă l-amrealizat în modul de rulare 4X2, util pentru reducerea consumului,însă la peste 1.200 m altitudine modul 4X4 a devenitobligatoriu.
Pentru modul 4H trebuiesc cuplaţi manual sateliţii de pe roţilefaţă, în mod similar cu cei de la Aro, iar pentru dopuri de zapadăunde acesta nu este suficient, după cum s-a dovedit în cadrultestului, am optat pentru modul 4L, care permite trasee dedicultate mai mare.
Cea mai importantă dotare este însă diferenţialul blocabil pepuntea spate. Acesta a permis o mişcare independentă a fiecăreiroţi, indiferent de aderenţă, şi chiar dacă două dintre anvelopeerau în incapacitate, ne-a ajutat la ieşirea dintr-o situaţie încare majoritatea SUV-urilor şi chiar off-roaderelor ar fi rămasblocate în zăpadă sau chiar suspendate.
Zăpada udă, de început de primăvară, poate juca însă feste şi unuioff-roader care dă libertate mare şoferului la artificii depilotaj, pentru că nu este limitat electronic precum alte modeledin clasă. Mecanica pură ajută aşadar până la punctul unde doar unratrack pentru nivelat zăpada sau un tractor poate trece maideparte.

AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - vineri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9264
Diferență: 0,002
Ieri: 4.9263
Azi: 4.8175
Diferență: -0,3104
Ieri: 4.8325
Azi: 5.8439
Diferență: -0,668
Ieri: 5.8832
Azi: 5.0450
Diferență: 0,1211
Ieri: 5.0389