• Leu / EUR4.9090
  • Leu / GBP5.8036
  • Leu / USD4.7494
Auto

Test Auto ZF: Seat Ateca, SUV-ul aşteptat de aproape un deceniu

Test Auto ZF: Seat Ateca, SUV-ul aşteptat de aproape un deceniu

Autor: Bogdan Alecu, Drive Test

14.12.2016, 19:13 2011

SUV-ul Seat este un proiect anunţat încă din 2007, de când constructorul spaniol, parte a grupului Volkswagen anunţă intrarea pe acest segment. Criza a venit iar planurile au fost amânate, iar SUV-uri compacte au primit cei de la Volkswagen şi Skoda – Tiguan, respectiv Yeti. Acum, în timp ce Skoda a urcat în gamă şi a venit cu Kodiaq iar Tiguan a venit cu o generaţie, Seat îşi face intrarea cu Ateca. Noul model este realizat pe deja-celebra platformă MQB a Volkswagen, utilizată şi pe noul Tiguan, însă plusează cu un design tipic latin. Desigur, noul Seat va concura ca şi Tigua cu modele precum noul Ford Kuga, noua Kia Sportage, Nissan Qashqai sau Renault Kadjar. 

Spre deosebire de Tiguan, noul Ateca are o lungime de 4,36 metri, fiind cu 13 cm mai scurtă, iar ampatamentul de 2,6 metri este cu cinci centimetri mai mic, astfel încât, în portofoliul VW de SUV-uri compacte Ateca să se plaseze sub Tiguan din punct de vedere al dimensiunilor. În plus, tocmai pentru că are un ampatament mai scurt decât Tiguan, Ateca nu vine cu bancheta culisantă de la Tiguan. Pe de altă parte, spaţiul este suficient de generos pentru a oferi cu habitaclu încăpător, indiferent de loc. În plus, portbagajul de 510 litri la versiunea 4x2 şi cel de 485 de litri la 4x4 este suficient de încăpător (în ambele versiuni) pentru bagajele unei familii care pleacă în vacanţă timp de o săptămână. Din punct de vedere al valorii absolute, portbagajul este mai mic decât la Tiguan, care ajunge la 520 de litri, însă este mai spaţios decât cel de 430 de litri de la Qashqai sau cel de 490 de litri de la Kia Sportage. Pentru a facilita extinderea la peste 1.600 de litri, bancheta se poate rabata inclusiv prin acţionarea a două manete din portbagaj. Tot pentru un plus de confort, hayonul portbagajului poate fi acţionat electric şi deschis prin mişcarea piciorului sub bara spate. 

Dacă la exterior designul latin este evident, la interior Ateca preia designul tipic german, sobru şi practic. Se remarcă unitatea multimedia cu un display de opt inci ce este amplasată între gurile de ventilaţie, în partea de sus a consolei centrale, alături de comenzile pentru sistemul de climatizare similare cu cele de la Tiguan. Spre deosebire de SUV-ul de la VW, la Seat nu este disponibil displayul ce înlocuieşte clasicele ceasuri de bord. În ceea ce priveşte elementele specifice modelului iberic, printre acestea se numără butonul de Start iluminat cu roşu şi iluminarea din habitaclu specifică modelului. 

În ceea ce priveşte sistemele de asistenţă, Volkswagen a implementat pe noul Seat tot ce era necesar pentru a respecta acelaşi nivel de top, de la tempomatul adaptiv, sistemul de asistare la frânarea de urgenţă, sistemul de alertă cu privire la trafic (când se iese dintr-un loc de parcare spre exemplu) sau camerele ce permit o vizualizare „de sus” a maşinii, pentru a facilita parcarea. 

În ceea ce priveşte gama de motorizări, Ateca vine cu o surpriză - poate fi echipată cu un motor pe benzină de 1 litru în trei cilindri de 115 CP, iar preţul e pornire pentru acesta este de 17.435 de euro, în condiţiile în care este disponibil numai cu tracţiune faţă. Având o greutate de numai 1.280 kg, cei 115 CP sunt suficienţi pentru o deplasare în condiţii decente. 

În cazul de faţă, modelul testat era echipat cu dieselul de 2,0 litri 150 CP, tracţiune integrală şi cutie de viteze manuală cu şase trepte alături de echiparea de tip Excellence. Motorizarea impresionează în primul rând prin consumul redus. Spre exemplu, pe un traseu între Bucureşti şi Braşov, care a inclus atât traseu de autostradă, drum naţional şi drum de munte, consumul mediu a fost de 7 litri/100 km, în condiţiile în care cel oficial este de 5,1 litri/100 km. De asemenea, printre atuuri se numără şi izolarea fonică foarte bună, ce contribuie semnificativ la confortul pasagerilor la drumuri lungi. În plus, tot la confort contribuie şi scaunele bine profilate şi poziţia la condus ceva mai joasă decât la alte SUVuri. 

În ceea ce priveşte performanţele în afara asfaltului, pe lângă sistemul 4Drive, sau versiunea 4Motion a VW la Seat, maşina vine cu o gardă la sol de 187 mm, suficientă pentru a nu avea dificultăţi pe un off-road mediu, mai ales şi datorită consolelor scurte. Performanţele pe teren accidentat sunt susţinute de diferenţialul Haldex de generaţia a cincea. În plus, maşina vine cu şase programe de rulare – Eco, Normal, Individual, Off-road şi Snow care permit setarea transmisiei, direcţiei şi motorului în funcţie de teren. În cazul modelului 4x4 este disponibil şi sistemul Hill Descent Control pentru asistenţă la coborârea pantelor. 

Preţul unui Ateca bine echipat, cu motor diesel şi tracţiune integrală sare de 30.000 de euro, aşa cum se întâmplă pe segmentul din care face parte. Spre deosebire de celelalte modele ale concurenţei, SUV-ul Seat vine cu un suflu nou în segment şi cu un design ce atrage atenţie, alturi de tehnologia specifică Grupului Volkswagen. 

AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - astăzi, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9090
Diferență: -0,0855
Ieri: 4.9132
Azi: 4.7494
Diferență: -1,1098
Ieri: 4.8027
Azi: 5.8036
Diferență: -0,0809
Ieri: 5.8083
Azi: 5.0470
Diferență: -0,2096
Ieri: 5.0576