Auto

ZF Live. Bogdan Apahidean, preşedintele Asociaţiei de Leasing Operaţional. Firmele au înţeles că este normal să se concentreze pe businessul propriu şi să externalizeze riscurile aferente utilizării maşinii şi revânzării ei

Autor: Alexandra Matei

04.04.2023, 16:20 230

Această soluţie este cel mai des adoptată de către multinaţionale, însă sunt şi unele companii cu capital privat românesc care încep să fie interesate de leasingul operaţional pentru flotele lor În momentul de faţă, circa 81.000 de autovehicule se află în administrare prin leasing operaţional în piaţă.

În 2022, piaţa de leasing operaţio­nal a crescut cu circa 5% faţă de anul precedent, în linie cu piaţa de auto­tu­ris­me noi, spune Bogdan Apahi­dean, preşedintele Asociaţiei de Leasing Ope­raţional, iar în prezent, aproxi­ma­tiv 81.000 de autovehicule se află în ad­ministrare prin leasing ope­ra­ţional în piaţă.

Firmele, adaugă el, au înţeles că este normal să se concentreze pe busi­nessul propriu şi să externalizeze riscu­rile aferente utilizării maşinii şi re­vân­zării ei şi, totodată, să îşi eficien­tizeze şi administrarea şi scăderea cos­tu­rilor, în continuare fiind loc de creştere pe piaţa de leasing opera­ţional.

„În momentul de faţă, circa 81.000 de autovehicule se află în ad­ministrare prin leasing operaţional în piaţă. Sunt ţări în care ponderea de ve­hicule în leasing operaţional este simi­lară cu a noastră, şi anume 10-12%, dar sunt şi ţări mai avansate, în care pon­derea este aproape 40%. Deci ar pu­tea să existe acest potenţial şi în Ro­mâ­nia, ca până la jumătate din piaţa de autoturisme să fie admi­nistrate prin leasing operaţional. Acest lucru s-ar încadra într-un trend mondial de deplasare din zona de proprietate către zona de folosinţă“, a spus Bogdan Apahidean la emisiunea online de business ZF Live.

Acesta subliniază că nu există o limită minimă a flotei în ceea ce pri­veşte soluţia de leasing operaţio­nal. Există oferte începând de la 1-2 ma­şini atât pentru persoane fizice, cât şi pentru persoane juridice, mergând până la sute sau mii de maşini.

Ponderea leasingului operaţional din piaţa de autoturisme este încă destul de mică, consideră el, iar o cauză principală ar putea fi necunoaşterea produsului şi neînţelegerea lui, întrucât nu se fac nişte calcule şi deţinătorii de autvehicule nu ştiu cât îi costă folosirea autovehiculului în acest sistem.

Această soluţie este cel mai des adoptată de către multinaţionale, precizează preşedintele Asociaţiei de Leasing Operaţional, însă sunt şi unele companii cu capital privat românesc care încep să fie interesate de leasingul operaţional pentru flotele lor.

„Mai este mult loc de creştre în ceea ce priveşte trecerea firmelor româneşti la acest sistem de achiziţie şi folosinţă a maşinilor. Încă există mentalitatea antreprenorială că s-a clădit o afacere pe forţele proprii şi atunci mulţi antreprenori aleg să se ocupe singuri şi de administrarea parcului auto.“

Principalele avantaje ale leasingului operaţional sunt eliminarea unui risc legat de variaţia costurilor cu mentenanţa şi revalorificarea bunului la finalul contractului, o uşurare a administrării, externalizând această parte către firme specializate şi reducerea de costuri.

Din punct de vedere fiscal, mai spune Bogdan Apahidean, firmele de leasing operaţional, pentru că se adresează în special vehiculelor care sunt folosite în scopul generării de profit, au exceptare de la limitarea deductibilităţii cu amortizarea la 1.500 de lei pe lună.

Flotele au o durată medie de folosinţă patru ani, iar maşinile care se întorc din leasing se vând pe piaţă, de regulă, către traderi. Avantajul, afirmă el, este că, fiind într-o piaţă în care kilometrajul multor maşini este măsluit, de la firmele de leasing operaţional vin maşini al căror istoric poate fi văzut.

În prezent, Asociaţia de Leasing Operaţional este într-un dialog cu Ministerul Mediului, în ceea ce priveşte ecotichetele din Programul Rabla 2023, care însă nu s-a concretizat deocamdată cu vreun rezultat, spune Apahidean.

„Nu am reuşit să obţinem eliminarea discriminării pentru firmele de leasing operaţional, unde ecotichetele se dau pe firmă de leasing şi nu pe utilizator, aşa cum este la leasingul financiar“, a detaliat el.

Astfel, o firmă este limitată în trei ani la 200.000 de euro, adică circa 20 de vehicule electrice, explică el, însă Asociaţia de Leasing Operaţional livrează lunar mii de vehicule pe lună.

„Vehiculele pe care le livrăm fac kilometri mai mulţi decât cele de status, iar dacă s-ar fi acceptat propunerea noastră de a se acorda acest ecotichet per utilizator, s-ar fi redus şi poluarea, pentru că s-ar fi făcut mai mulţi kilometri cu vehicule electrice“, a mai adăugat acesta.

Firmele de leasing operaţional sunt consumatori importanţi de maşini noi, având o pondere de 10-13% din această piaţă, după cum spune Bogdan Apahidean.

El consideră că pragul de 100.000 de maşini administrate în leasing operaţional ar fi un target destul de greu de atins anul acesta, ţinând cont de evoluţia pieţei din ultimii ani, însă în viitorul apropiat el poate fi atins cu siguranţă.

 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels