Eveniment

Guvernul îi ia la bani mărunţi pe regii asfaltului: constructorii nu au suficienţi angajaţi şi utilaje pentru a continua lucrările

Guvernul îi ia la bani mărunţi pe regii asfaltului:...

Autor: Andreea Neferu

12.11.2012, 00:07 2152

Lucrările de construcţie pentru şosele precum DN 5 Alexan­dria-Craiova, centura munici­piului Caracal sau DN 76 Vârfurile-Ştei sunt întârziate pentru că firmele de construcţii nu dispun de suficiente utilaje şi personal, lucrând concomitent pe mai multe şantiere, potrivit unei analize a Corpului de Control al prim-ministrului.

Pentru prima oară, Corpul de Control al premierului a analizat proiectele de autostrăzi şi drumuri naţionale din România.

Corpul de Control al premierului a identificat patru contracte cu o valoare cumulată de aproape 500 de milioane de lei (peste 110 milioane de euro) în cazul cărora stadiul şantierelor este de cel mult 17%, deşi lucrările ar trebui finalizate anul viitor. Printre firmele care au întârzieri la lucrări se numără Shapir Structures (Israel), Rom­strade (controlată de Nelu Iordache), Euro Construct Trading 98 (Dan Beşciu şi Sorin Vulpescu) şi Construct Mod (Ovidiu Moldovan).

De asemenea, au existat situaţii în care constructorii au participat cu oferte în care indicau că aceleaşi utilaje şi acelaşi personal-cheie vor fi folosite pentru şantiere diferite, în aceeaşi perioadă de timp.

Este cazul firmei Romstrade, controlată de Nelu Iordache, care a prezentat aceeaşi instalaţie de preparat mixturi asfaltice în două oferte, cu care a şi câştigat de altfel contracte, pentru construcţia variantei de ocolire a Caracalului, respectiv pentru modernizarea DN 5 Bucureşti-Adunaţii Copăceni. Situaţii similare au fost identificate şi în cazul constructorilor Tehnostrade (controlat de Dorinel Umbrărescu) şi Shapir Structures (Israel).

Corpul de Control al premierului a analizat 31 de contracte privind reabilitarea, modernizarea şi construirea de drumuri naţionale şi autostrăzi, în cadrul cărora au fost consemnate întârzieri în execuţia lucrărilor, iar perioada supusă verificării este 1 ianuarie 2007 - 31 august 2012.

Constructorii de drumuri au avut în ultimii ani o traiectorie ascendentă, bazată în principal pe contractele de infrastructură câştigate. Spre exemplu, firma Spedition UMB, controlată de Dorinel Umbrărescu, care a lucrat la autostrada Bucureşti-Ploieşti, a crescut de la afaceri de 45 de milioane de euro în 2007 la un business de aproape 190 de milioane de euro în 2011.

În aceeaşi perioadă, profitul net a urcat de la circa 7 milioane de euro la 38 de milioane de euro, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.

Similar, firma Straco Grup, controlată de fraţii Alexandru şi Traian Horpos, care lucrează la autostrada Deva-Orăştie, şi-a crescut businessul de la 22 de milioane de euro la 88 de milioane de euro din 2007 până în 2011. Totuşi, profitul net a scăzut în acelaşi interval de la 4,4 milioane de euro la 1 milion de euro. De altfel, aceste firme au în derulare mai multe contracte cu CNADNR. Romstrade este lider, cu 23 de contracte, urmat de Spedition UMB - 19 contracte, Straco Grup - 20 de contracte şi Tehnostrade - 13 contracte.

Directorul general al CNADNR, Mircea Pop, nu a putut fi contactat până la închiderea ediţiei pentru a comenta cu privire la măsurile care vor fi luate în legătură cu contractele în cazul cărora întârzierile sunt foarte mari.

Compania de drumuri a avut la dispoziţie în perioada 2007-2012 peste 4,1 miliarde de euro pentru autostrăzi şi alte aproape 3,6 miliarde de euro pentru reabilitarea de drumuri naţionale. În aceeaşi perioadă, reţeaua de şosele a României a crescut cu 267 de kilometri de autostrăzi şi circa 1.500 de kilometri de drumuri naţionale reabilitate şi variante de ocolire.

 

Romstrade pierde 115 mil. euro. Compania de drumuri reziliază contractul pentru autostrada Nădlac-Arad, lot 1

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) va rezilia contractul pentru construirea primului tronson al autostrăzii Nădlac-Arad, încheiat cu o asociere din care face parte compania Romstrade, controlată de omul de afaceri Nelu Iordache, motivul principal fiind întârzierea lucrărilor, potrivit Mediafax. CNADNR a transmis notificarea, iar rezilierea de facto a contractului va fi realizată în 15 zile. Motivul principal al rezilierii contractului este reprezentat de întârzierile în execuţie, proiectul fiind în prezent la stadiul de 20%, faţă de 70%, cât ar fi fost indicat. Contractul a fost adjudecat în primăvara anului trecut de asocierea româno-portugheză Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 milioane euro. Termenul contractual de finalizare este aprilie 2013. Potrivit unei analize a ZF cu privire la stadiul şantierelor de autostrăzi din ţară, primul lot al autostrăzii Nădlac-Arad era la începutul lunii octombrie finalizat în proporţie de 20%, în creştere cu 13% faţă de începutul lunii septembrie, după ce în ultimele luni înaintase însă foarte greu. Până în prezent au fost finalizate activităţile de proiectare, lucrările de deminare şi cele de diagnostic arheologic, iar în curs de finalizare se află lucrările de descărcare arheologică. Se aflau în execuţie la începutul lunii octombrie umpluturile, lucrările de decapare, relocările de utilităţi şi lucrările la pasaje.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO