Bănci și Asigurări

21 de companii antreprenoriale româneşti au primit certificarea Deloitte Best Managed Companies

Autor: Răzvan Botea

22.01.2024, 00:07 1001

Din 100 de companii care s-au înscris în programul Deloitte, 40 au fost selectate pentru a participa la programul de workshopuri şi coaching derulat de Deloitte România.

21 de companii an­tre­pre­noria­le ro­mâneşti au pri­mit dis­tinc­ţia Deloitte Best Managed Companies, în cadrul celei de-a doua ediţii a programului Best Managed Companies România, organizat de Deloitte în parteneriat cu Banca Transilvania, Bursa de Valori Bucu­reşti şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare(BERD). Companiile care au fost acceptate au urmat un program cu facilitatorii Deloitte şi ai partenerilor, iar la final au fost evaluate de un juriu independent în baza unei metodologii internaţionale structurată în patru piloni – strategie, cultură şi angajament, inovaţie şi resurse, respectiv guvernanţă şi aspecte financiare.

„La capitolele strategie, cultură şi an­ga­ja­ment, inovaţie şi resurse, guvernanţe şi aspecte financiare am văzut realmente performanţe re­marcabile şi am văzut chiar companii care sunt cu adevărat inovatoare şi care aduc un nivel superior de funcţionare“, remarcă Alexandru Reff, country managing partner, Deloitte România şi Moldova, în cadrul Galei Deloitte Best Managed Companies, organizată cu sprijinul media al Ziarului Financiar.

Cele 40 de companii care au intrat în pro­gram au cifre de afaceri de peste 20 de milioane de euro, sediul în România şi acţionari români sau echipă de management cu reşedinţa în Ro­mânia, acestea fiind criterii de intrare în pro­gram. Dintre acestea, 17 au primit certificarea, iar alte patru au fost recertificate, după ce pri­miseră distincţia şi la ediţia anterioară. În total, companiile certificate au afaceri de 2,7 mld. euro şi peste 8.000 de angajaţi.

„Avem un program care continuă să creas­că. Dacă este să ne uităm în cifre, puteţi obser­va că programul este unul selectiv atât din punctul de vedere al onboardingului, cât şi ulterior. Am avut peste 100 de companii inte­re­sate de participare şi programul s-a derulat pentru 40 de firme cu capital local, care au participat la interviuri, la workshop-uri şi au trecut apoi în faza de certificare, doar o parte din acestea fiind certificate“, Andrei Burz-Pînzaru, partener şi liderul Deloitte Private în România.

O recunoaştere specială, oferită în cadrul unei categorii distincte, a revenit companiilor care au parti­cipat şi au primit certificarea „Best Managed“ pentru al doilea an consecutiv, respectiv Celco (con­strucţii, afaceri de 46,3 mil. euro), Lidas (domeniul alimentar,  cu afaceri de 22,5 mil. euro), R.D.F. (agricultură, afaceri de 62,7 mil. euro) şi Romstyl Impex (trans­por­turi comerciale, afaceri de 32,6 mil. euro).

„Nu comparăm firme între ele, este o oglindă pe care o punem în faţa societăţilor antreprenoriale româneşti pentru a le da ocazia să vadă cum se fac lucrurile în altă parte şi unde suntem faţă de acest standard, iar experienţa din alte jurisdicţii arată că participările succesive cu recertificări sunt de regulă corelate şi cu evoluţii semnificative din punct de vedere calitativ“, a mai spus Andrei Burz-Pînzaru.

 

Andrei Burz-Pînzaru, partener, liderul Deloitte Private în România

Am reuşit să derulăm în România Best Managed Companies, care este un program cu o istorie de 30 de ani la nivel global, în peste 45 de ţări şi care îşi propune să aducă în România bunele practici internaţionale în modul în care sunt organizate businessurile antreprenoriale.

Ne bucurăm că suntem la a doua ediţie, ceea ce înseamnă că avem un proiect de creare de comunitate care este în creştere. După ediţia de anul trecut, inovatoare, anul acesta avem un număr mai mare de participanţi şi parteneri ai programului. Este un program pe care Deloitte îl derulează în parteneriat, anul trecut, ca şi anul acesta, cu Banca Transilvania. Anul acesta am avut bucuria să ni se alăture încă doi parteneri de impact: Bursa de Valori Bucureşti şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.

Avem un program care continuă să crească. Dacă este să ne uităm în cifre, puteţi observa că programul este unul selectiv atât din punctul de vedere al onboardingului, cât şi ulterior. Am avut peste 100 de companii interesate de participare şi programul s-a derulat pentru 40 de firme cu capital local, care au participat la interviuri, la workshopuri şi au trecut apoi în faza de certificare, doar o parte dintre acestea fiind certificate.

Procesul nu este unul de premiere comparativă. Nu comparăm participanţii la program, ci este mai degrabă un demers de certificare. Practic, punem un standard de bune practici internaţionale, care se aplică peste tot în lume şi dăm ocazia antreprenorilor locali, pe de o parte, de a vedea ce înseamnă practici internaţionale şi pentru a face un gap assessment: unde este standardul internaţional şi unde suntem noi.

Nu comparăm firme între ele, este o oglindă pe care o punem în faţa societăţilor antreprenoriale româneşti pentru a le da ocazia să vadă cum se fac lucrurile în altă parte şi unde suntem faţă de acest standard, iar experienţa din alte jurisdicţii arată că participările succesive cu recertificări sunt de regulă corelate şi cu evoluţii semnificative din punct de vedere calitativ.

 

Alexandru Reff, country managing partner, Deloitte România şi Moldova

Această ediţie a fost un nou tur de forţă care arată amploarea acestei iniţiative şi forţa acestei comunităţi. Sigur că acest lucru se reflectă şi în numărul şi calitatea partici­panţilor la eveniment în această seară şi cu siguranţă calibrul reprezentanţilor din acest panel.

Îmi place să cred că Deloitte, prin programul coordonat de Andrei, Deloitte Private, face mai mult decât să faciliteze derularea acestei iniţiative. Cred că prin activitatea noastră de zi cu zi în acest segment al capitalului românesc ne împlinim vocaţia de a fi un pilon al infrastructurii de expertiză, încredere şi conectare, care este atât de importantă pentru buna funcţionare a lumii afacerilor, inclusiv a afacerilor antreprenoriale.

Sper că reuşim să fim de o manieră cu adevărat semnificativă şi de impact alături de aceste afaceri antreprenoriale. Cum spuneam, în activitatea de zi cu zi, în eficientizarea structurilor, a proceselor, a costurilor în a gestiona riscul şi, în general, conformarea. În expansiunea lor, în reorganizare, în transformare, inclusiv în transformările spre digital şi spre sustenabilitate, în procese de M&A, în asigurarea, atragerea investiţiilor, asigurare a finanţărilor şi, desigur, poate tot mai mult în aspectele complexe care ţin de tranziţia intergeneraţională, care are loc în tot mai multe companii antreprenoriale.

Aş vrea să exprim admiraţia noastră pentru antreprenoriat şi pentru antreprenori. Dincolo de performanţele şi impactul lor în economie, ceea ce ne impresionează pe toţi în interacţiunile cu antreprenorii este spiritul de leadership în care acţionează şi pe care îl insuflă echipelor lor. În entuziasmul, în pasiunea cu care se implică în afacerile lor şi în sensul superior pe care îl văd şi în satisfacţia pe care o resimt. Ne animă şi pe noi acest spirit.

Am avut o mare satisfacţie să vad nivelul absolut remarcabil al preocupărilor şi realizărilor pe care le putem contabiliza în foarte multe afaceri antreprenoriale, raportat la standardele exigente pe care programul le aduce.

Pot să spun că suntem şi noi la Deloitte aproape de acest spirit, cred că ne animă şi pe noi într-o bună măsură, pentru că dincolo de faptul că Deloitte este o organizaţie globală, este totuşi şi un business local deţinut de partenerii săi.

La capitolele strategie, cultură şi angajament, inovaţie şi resurse, guvernanţe şi aspecte financiare am văzut realmente performanţe remarcabile şi am văzut chiar companii care sunt cu adevărat inovatoare şi care aduc un nivel superior de funcţionare.

 

Cristian Popa, membru al Consiliului de Administraţie al BNR

Eu, ca analist şi noi la Banca Naţională, ne uităm în general mai din avion, la datele macroeconomice, deci pentru mine a fost un exerciţiu fantastic, ca să spun aşa, să văd companii individuale, să văd unde este mediu antreprenorial şi cred că este la un nivel destul de ridicat. Se vede că liberalismul şi capitalismul au funcţionat în România şi acum vorbesc la nivel macro, dar la nivel macro este doar o traducere a companiilor individuale, a poveştilor individuale de succes.

Sunt foarte multe probleme structurale şi noi, în general la Banca Naţională, vorbim de probleme structurale, de deficitul de cont curent şi de ce e aşa, de ce importăm mult mai mult decât exportăm, dar nu cred că un dat, cred că este un lucru care poate fi depăşit, cu multe chei. 

Companiile sunt eroii capitalismului, oamenii de succes, mai spune el. Ei contribuie la bunăstarea socială prin succes. Şi de aceea, succesul trebuie susţinut şi nu taxată productivitatea voastră. Totul se vede în nivelul de trai. Cred cu tărie în antreprenoriatul românesc. Se observă o anumită creştere a nivelului companiilor, a poveştilor pe care le-am văzut. Am văzut un salt cantitativ, dar şi un salt calitativ.

 

Ömer Tetik, CEO Banca Transilvania

Cred că este o iniţiativă foarte bună şi mă bucur să văd că mai multe companii, antreprenori au vrut să  adere, să fie implicaţi, iar acesta este şi un indicator de succes.

Dacă mă gândesc la 2023, la începutul 2023 am crezut că o să fie un an destul de dificil şi în cursul anului, de fapt am avut aceeaşi părere. A fost un an cu multiple provocări din exterior, dar şi în interiorul ţării. Totuşi, şi noi, sectorul bancar, dar am avut rezultate bune. Asta vine de la faptul că am reuşit să ne adaptăm.

Provocare cea mai mare, pentru toţi participanţii economiei, dar mai degrabă pentru antreprenori este predictibilitatea, vizibilitatea, schimbările, pentru că anul acesta a început şi cu schimbări în zona fiscalităţii şi în economie.

Acum 20 de ani, cred că pentru un antreprenor local, un antreprenor din Bucureşti, Cluj, Timişoara, nu contează, era important să găsească client, să găsească o piaţă unde poate să ofere servicii sau produse. Acum piaţă există, cerere uneori destul de puternică. E foarte greu să produci, să livrezi şi asta este o problemă din ce în ce mai adâncă.

Desigur, noi încercăm să fim mai optimişti, pentru că nu putem să fim şi pesimişti şi să credităm mai departe. Aşa că premisele sunt bune. Cel puţin în ultimii 25 de ani, antreprenorii români, clasă de antreprenori, au arătat rezilienţă şi adaptabilitate, asta cred că trebuie menţinut mai departe.

 

Cristian Nacu, senior country officer, International Finance Corporation

Cred că primul lucru pe care l-am observat a fost că au fost mai multe companii. Asta arată că antreprenorii chiar au pus valoare pe această iniţiativă şi au dorit să fie reprezentaţi în proces şi şi-au dorit să fie certificaţi cu această ştampilă de bună practică şi asta nu poate decât să ne bucure pe toţi. De asemenea, cred că deşi s-a ridicat cifra de afaceri şi având în vedere că a crescut totuşi numărul participanţilor, asta arată că aţi atras un segment din lumea de business ceva mai relevant.

Din experienţa mea anterioară, când am fost în private equity şi din ultimii 25 de ani, aproape de când lucrez cu antreprenori, am învăţat un lucru: că antreprenorii şi cei valoroşi cu adevărat sunt adevărate motoare ale organizaţiilor şi ei trag după ei întreaga organizaţie.

Există şi companii care nu vor primi sau nu au, nu au primit acest certificat. Nu înseamnă că nu sunt valoroase, înseamnă doar că nu au făcut încă pasul spre o conducere corporativă mai sofisticată, după standarde, dar asta nu înseamnă că trebuie să dezarmeze şi pot să o facă în continuare în perioada următoare, în funcţie de planurile pe care le au.

 

Radu Hanga, preşedintele Bursei de Valori Bucureşti

Suntem într-un proces de învăţare şi noi, şi companiile româneşti. Procesul acesta de învăţare sigur, presupune şi a te uita la bunele practici de afară, şi voi ca o companie globală şi BERD, ca un finanţator global, aduceţi în piaţa locală expertiza aceasta.

Când eram tânăr şi lucram pentru Banca Transilvania întâlneam fonduri de investiţii de afară şi oamenii. Sigur, în interacţiunea lor cu banca, voiau să puneau întrebări, voiau  să înţeleagă ce face bancă. Am învăţat să învăţ şi eu din întrebările pe care ei le pun. Până la urmă, şi întrebările şi temele importante pe care ei le pun pe masă sunt teme importante şi pentru tine.

Ce mi-a plăcut foarte mult şi cred că acelaşi lucru place şi companiilor e un proces structurat care îţi arată punctele critice la care trebuie să te uiţi în afacerea ta, atunci când vrei să o dezvolţi. Şi cred că asta e, ăsta e plusul mare pe care îl aduce proiectul.

Să intrăm într-o perioadă de 10-20 de ani în care prima generaţie de companii româneşti intră în primul proces de succesiune, primul transfer de putere către următoarea generaţie. Cred că asta schimbă complet contextul.

Adică dacă acum 10-20 de ani discutai cu nişte antreprenori energetici care voiau să construiască pentru totdeauna, acum te uiţi la acea generaţie de oameni care încep să ia în calcul şi mersul companiilor lor mai departe.

 

Dorel Paraschiv, prorector, Academia de Studii Economice Bucureşti (ASE)

Parcurgând documentele şi văzând partea de strategie, am realizat totuşi această dependenţă a organizaţiei faţă de fondator, ceea ce este normal până la un anumit punct.

Este normal ca aceste organiza şi să aibă impregnat pedigriul fondatorilor. Este OK, dar cred că trebuie să fii puţin agil.

Şi acesta este, dacă vreţi, şi o recomandare din perspectiva noastră ca, pe lângă aceste elemente pe care noi le-am sesizat foarte bine reliefat în documente, să încercăm cumva ca şi partea strategiei să fim să fim mai versatili, mai agili în procesul decizional şi acest lucru îl putem face doar printr-o optimizare a organizaţiei.

Apropo de partea de cultură organizaţională, este clar că suntem într-un moment de evoluţie macro şi mondo-economică şi organizaţia noastră trebuie să fie din ce în ce mai versatilă şi mai adaptabilă la schimbarea din mediu de business, aşa încât cred eu că la nivel de strategie trebuie gândit cumva pe termen lung şi o decizie cumva mult mai descentralizată şi mult mai mult mai rapidă

 

Victoria Zinchuk, director România, Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD)

Vorbind despre experienţa BERD din România şi prin comparaţie cu alte pieţe, aş spune că rezultatele în ceea ce priveşte competiţia vorbesc de la sine. Pentru noi, pentru BERD, avem cinci din clienţii care au fost selecţionaţi ca şi certificaţi (la Best Managed Companies – n. red.).

Când întrebi ce vedem aici în România prin comparaţie cu alte ţări, vedem ambiţia companiilor locale de a avea succes. Şi nu vedem această ambiţie în toate ţările. În acest punct, este important de reţinut cu ce se diferenţiază companiile din România şi, pentru mine, în primul rând, este vorba de oameni.

Până când IA va prelua managementul afacerilor noastre, oamenii vor rămâne activul principal şi acei oameni care vor consolida bunele practici de guvernanţă, de diversitate, vor rămâne cheia. În acest context, din ce am văzut în experienţa mea din România, una dintre principalele provocări este să atragi talentele şi să le păstrezi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO