Bănci și Asigurări

Cu sau fara CEC, mergem spre clientii cu venituri mai mici, spune Raiffeisen

13.10.2005, 19:17 15

Raiffeisen Bank, al treilea jucator din sistem, isi propune sa ajunga la o cota de aproape 12% pana la sfarsitul acestui an. La jumatatea anului banca se confrunta insa cu o diminuare a cotei de piata, care coborase la 8,8%.

"Pana la sfarsitul anului ne vom apropia de o cota de piata de 11,5%-12% din punctul de vedere al activelor. In prezent ne-am apropiat de o cota de 10%", a declarat Herbert Stepic, CEO al Raiffeisen International si membru in Consiliul de Administratie al Raiffeisen Bank Romania, filiala locala a grupului austriac.

El spune ca banca va continua sa creasca agresiv, prin diversificarea gamei de produse si extinderea retelei de sucursale, care ar trebui sa asigure si atragerea de noi clienti. Potrivit datelor raportate la BNR, Raiffeisen avea la jumatatea anului o cota de piata de 8,8%, in scadere fata de 2004.

In aceasta perioada, grupul Raiffeisen este implicat in procesul de privatizare a Casei de Economii si Consemnatiuni (CEC), iar castigarea licitatiei i-ar asigura accesul la o retea de 1.400 de unitati.

Stepic spune ca Raiffeisen este pregatit sa faca o oferta competitiva, avand fata de alti concurenti avantajul ca este deja prezent pe piata. "Ne diferentiem de alti competitori prin avantaje complementare. Cunoastem piata si riscurile si, mai important, detinem deja o banca importanta aici. Astfel le-am putea opera impreuna, folosind aceleasi platforme pentru plati si alte operatiuni", a mai spus Stepic. Intr-o situatie similara se afla si grupul francez Societe Generale, care detine al doilea jucator de pe piata locala - BRD, si concureaza la privatizarea CEC si grecii de la Eurobank, care detin Bancpost. De altfel, dintre cei opt competitori pentru CEC, sase sunt deja prezenti pe piata locala. Statul asteapta ofertele finale pentru CEC pana la sfarsitul acestei luni.

In opinia lui Stepic, reteaua extinsa a CEC ar permite grupului accesul la segmentul inferior al pietei de retail din punctul de vedere al veniturilor, in timp ce Raiffeisen Bank este in prezent orientata preponderent pe segmentul superior. Daca ar castiga CEC, austriecii ar pastra cea mai mare parte a retelei, care i-ar permite penetrarea zonei rurale. Oricum, Raiffeisen va accesa gradual si segmentul inferior al retail-ului, in conditiile in care concurenta impinge jucatorii spre atragerea de noi clienti.

De altfel, Stepic spune ca Raiffeisen va aborda, fie prin intermediul CEC, fie prin reteaua proprie mediul rural, unde va acorda finantari de mica valoare, aceasta fiind insa compensata de numarul mare de clienti.

"Daca nu vom castiga licitatia pentru CEC, ne vom concentra pe dezvoltarea organica. Vom extinde reteaua cu 30-40 de unitati in fiecare an, maximul pe care il putem integra din punct de vedere logistic. O asemenea extindere ne-ar pune in aceeasi situatie cu castigatorul CEC, care va fi nevoit sa restructureze banca", afirma Stepic.

Castigatorul licitatiei pentru CEC va fi decis probabil tot dupa criteriul pretului oferit, ca si in cazul BCR, spune Stepic.

"Pretul va determina castigatorul competitiei pentru CEC. Pentru ca este un criteriu obiectiv si pentru ca oricine va castiga licitatia, va fi nevoit sa investeasca masiv, in conditiile in care banca are o retea mare, care trebuie restructurata", considera Stepic.

El apreciaza ca CEC nu va fi ultima banca vanduta pe piata locala, iar procesul de consolidare va continua, pana cand vor ramane 5-6 jucatori puternici. Cu toate acestea, Stepic spune ca nu este in prezent tentat de nici o achizitie, in conditiile in care piata este "infierbantata", iar preturile cerute sunt destul de mari. Cu toate acestea, grupul ramane atent la posibilitatile de achizitii, avand oferte si pe alte piete.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO