Bănci și Asigurări

După falimentul City Insurance, Uniqa Asigurări a primit aprobarea ASF de a ieşi din piaţa RCA. Numărul jucătorilor RCA s-a restrâns la şapte. Cele 7 companii care vor rămâne pe zona RCA sunt Euroins, Allianz-Ţiriac, Omniasig, Asirom, Grawe, Groupama şi Generali

După falimentul City Insurance, Uniqa Asigurări a...

Autor: Mircea Nica

28.11.2021, 17:10 64641

Uniqa Asigurări, parte a grupului aus­triac Uniqa, a primit aprobarea Au­to­rităţii de Supraveghere Financia­ră (ASF) de a ieşi de pe piaţa RCA, după ce City Insurance a intrat pe drumul fali­men­tului, iar segmentul RCA a in­trat într-o perioadă agi­ta­tă, cu majorări de tarife.

ASF a transmis că a aprobat „retragerea, la ce­rere, a autorizaţiei pen­tru practicarea asigurării obli­gatorii de răspundere ci­vilă auto pentru preju­di­cii produse terţilor prin acci­den­te de vehicule şi tram­va­ie (RCA) acordată so­cie­tăţii Uniqa Asigurări.“

Companiile care vor rămâne în con­tinuare pe zona RCA sunt Euro­ins, Allianz-Ţiriac, Omniasig, Asirom, Grawe, Groupama şi Generali. Cei şapte jucători au încheiat S1/2021 cu un vo­lum cumulat al subscrierilor de 1,19 mld. lei, reprezentând 53% din volumul total al subscrierilor pe piaţa RCA de 2,25 mld. lei.

În S1/2021, conform raportului în­toc­mit de ASF, City Insurance încă fi­gura în clasamentul jucătorilor din zo­na RCA, cu subscrieri de 1,04 mld. lei, iar Uniqa încă era prezentă pe piaţa RCA, cu subscrieri de 17 mil. lei.

Uniqa Asigurări a anuţat spre finalul lunii septembrie inenţia de a ieşi de pe semgentul RCA, motivând că deţine o cotă de piaţă de doar 0,5%, iar din cauza faptului că această zona a adus mereu pierderi, mangementul companiei a decis să înainteze o cerere de retragere a licenţei de RCA către ASF.

Analizând evenimentele din ultimele luni de pe zona asigurărilor RCA, se poate observa cum prăbuşirea City Insurance, cel mai mare asigurător din România atât la nivelul întregii pieţe, cât şi din zona de RCA, a cauzat un val de efecte negative.

Printre aceste efecte putem observa cum preţurile la poliţele RCA s-au dublat sau chiar triplat în unele cazuri atât din nevoia pieţei de a compensa lipsa unui jucător mare, dar şi pentru a putea face faţă unui eventual val al şoferilor cu risc ridicat care ar putea lua cu asalt asigurătorii rămaşi pe zona de RCA. Deşi, legal, sunt soluţii care pot împiedica tarifarea exagerată a unui şofer cu risc ridicat, apelând la Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) de unde ar urma să fie repartizat la un asigurător, unde se ia în calcul tariful de referinţă al ASF plus un factor N, acest val al creşterilor preţurilor a stârnit reacţii semnificative.

Pe lângă preţurile ridicate la RCA, majoritatea service-urilor au luat măsuri încă de când se vehicula un posibil faliment al celui mare mare jucător din piaţa RCA. Refuzul reparaţiilor în baza poliţelor City Insurance încă a rămas la unele service-uri, din frica de a nu-şi primi banii.

Mai mult, presiunea creată de această gaură lăsată în urmă de City Insurance de 500 mil. euro, dar şi a unui număr de pest 3 mil. de şoferi, a creat un motiv şi mai mare pentru ca asigurătorii RCA rămaşi în piaţă să se protejeze şi mai mult.

Ieşirea de pe zona RCA a societăţii Uniqa Asigurări ar putea fi abia începutul, având în vedere şi recentul proiect de lege prin care s-ar plafona preţurile la poliţele RCA la nivelul tarifelor de referinţă ale ASF. Cu toate că la solicitarea ZF, ASF nu a comentat iniţiativele legislative parlamentare, Mădălin Roşu, preşedintele BAAR, a spus săptămâna trecută pentru ZF că această iniţiativă ar putea obliga unele companii la faliment sau la ieşirea din piaţă.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO