Bănci și Asigurări

Finanţele au finalizat proiectul care va permite românilor să-şi plătească cu cardul datoriile la Fisc şi la primării

Finanţele au finalizat proiectul care va permite...

Autor: Claudia Medrega

25.09.2014, 17:06 640

Contribuabilii persoane fizice care au carduri aparţinând unui sistem de plată ce va accepta autorizarea (Mastercard, VISA sau altele) vor putea să-şi achite printr-un punct unic toate impozitele şi taxele administrate de către ANAF, primării şi alte instituţii, Trezoreria Statului urmând să fie autorizată ca acceptator de plată cu cardul bancar şi să presteze acest serviciu pentru toate instituţiile publice.

Trezoreria Statului va accepta conectarea la un sistem de plată numai dacă acesta va cumula simultan o serie de condiţii cum ar fi limitarea comisionului, potrivit proiectului de ordonanţă de urgenţă. Astfel, comisionul avut în vedere în relaţia cu instituţiile emitente ale cardurilor şi sistemele de plata nu va depăşi cumulat 0,3% din valoarea tranzacţiei, fără a fi acceptate alte costuri suplimentare. Acest comision este corelat cu Proiectul de Regulament privind comisioanele interbancare pentru operaţiunile de plată utilizând cardul care prevede plafonarea comisioanelor interbancare pentru tranzacţii la 0,2% din valoarea tranzacţiei pentru cardurile de debit şi 0,3% pentru cele de credit. Proiectul de Regulament este elaborat de Comisia Europeană.

Comisioanele pentru impozitele şi taxele achitate de către persoanele fizice se supportă de la bugetul de stat. Implementarea acestui sistem nu va genera costuri pentru instituţiile publice care vor încasa venituri bugetare, întrucât se utilizează sistemul actual de decontare utilizat în relaţia cu Trezoreria Statului, iar comisioanele de decontare vor fi suportate de la bugetul de stat.

În prezent, comisioanele interbancare reprezentând plăţile realizate între băncile acceptante şi băncile emitente pentru tranzacţiile care presupun utilizarea cardurilor de plată sunt de aproximativ 0,5% Ă 2,50 lei (0,58 euro) pentru tranzacţiile ATM, în care comisionul este plătit de banca emitentă băncii acceptante (proprietara ATM-ului), şi 1,00 % (standard), 1,50 % (e-commerce) şi 0,7% (petrol) pentru tranzacţiile POS, în care comisionul este plătit de banca acceptantă băncii emitente. Aceste comisioane, în cazul sumelor achitate către comercianţi, sunt recuperate de către băncile acceptante de la beneficiarii sumelor.

 “Proiectul pe care îl propunem astăzi spre dezbatere face parte dintr-un pachet mai amplu de măsuri promovate în scopul îmbunătăţirii conformării voluntare prin modernizarea şi facilitarea modalităţilor de plată a obligeţiilor fiscale, fără costuri suplimentare pentru contribuabili. Autorizarea Trezoreriei Statului ca acceptator de plată cu cardul bancar este încă o măsură prin care administraţia îşi adaptează serviciile, venind în întâmpinarea contribuabilului”, spune Ioana Petrescu, ministrul finanţelor.

Propunerea este inclusă într-un proiect de ordonanţă de urgenţă publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor. Proiectul este supus consultării publice, iar ulterior va fi transmis spre dezbatere şi aprobare Guvernului.

Noul sistem de plată cu cardul reglementat de ordonanţa de urgenţă  necesită o perioadă de implementare estimată între 6 şi 12 luni, potrivit informaţiilor transmise de Ministerul Finanţelor.

Începând cu 1 iulie 2014, formularele privind deciziile de impunere anuală pentru venituri realizate de persoane fizice şi pentru contribuţiile de asigurări sociale de sănătate datorate de acestea, conţin o serie de informaţii care să faciliteze plata obligaţiilor fiscale. Astfel, fiecare decizie de impunere conţine informaţii privind: codul de identificare fiscală a beneficiarului, contul de venituri bugetare corespunzătoare obligeţiei de plată, codul IBAN în care trebuie efectuată plata, suma pe care contribuabilul o are de plătit şi o rubrică de explicaţii. Pe decizia de impunere sunt incluse informaţii privind modalităţile de plată.

În 15 septembrie 2014 a fost lansat şi Spaţiul Privat Virtual, aplicaţie-pilot destinată, într-o primă etapă, contribuabililor din Bucureşti şi Ilfov prin care persoanele fizice pot comunica online cu administraţia fiscală.

Vedeţi aici proiectul de ordonanţă de urgenţă publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor.

Cum este justificată necesitatea introducerii plăţii cu cardul a obligaţiilor fiscale

 

# Achitarea sumelor reprezentând venituri ale bugetului general consolidat prin intermediul cardurilor de plată facilitează accesul contribuabililor la mijloace moderne de plată şi asigură în acelaşi timp limitarea încasărilor şi plăţilor în numerar, cu implicaţii pozitive în ceea ce priveste combaterea evaziunii fiscale şi a activităţilor de spalare a banilor.

# Crearea condiţiilor pentru plata pe bază de card a obligaţiilor fiscale constituie o prioritate, în contextul în care la nivelul ţărilor europene se înregistrează o tendinţă continuă de limitare a încasărilor şi plăţilor în numerar.

# De asemenea, crearea cadrului legal pentru oferirea de către Trezoreria statului, pentru instituţiile publice, a serviciilor de acceptare de plăţi electronice cu carduri de plată, facilitează posibilitatea colectării mai eficiente a veniturilor bugetelor componente ale bugetului general consolidat.

# Neluarea de urgenţă a măsurilor necesare pentru crearea posibilităţii de achitare a obligaţiilor către bugetul general consolidat şi prin intermediul cardurilor de plată de către persoanele fizice şi juridice, ar putea avea efecte negative în ceea ce priveşte colectarea veniturilor bugetare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO