Bănci și Asigurări

Investiţiile străine s-au prăbuşit în iunie cu 73%, la doar 101 mil. euro. De ce nu vin investitorii?

Investiţiile străine s-au prăbuşit în iunie cu 73%,...

Autor: Cristi Moga, Dana Ciriperu

13.08.2014, 12:50 1493

Banca Naţională a României a anunţat astăzi că investiţiile directe ale nerezidenţilor în România s-au situat în primele şase luni la 1,192 miliarde de euro, în scădere cu 10,3%, după ce în luna iunie acestea s-au prăbuşit cu 73%, până la 101 milioane de euro, potrivit calculelor ZF.

Datele de pe luna iunie sunt excepţia acestui an, în condiţiile în care în primele cinci luni volumul investiţiilor a fost pe creştere, dar această prăbuşire de 73% poate arăta o schimbare de trend. În iunie 2013 investiţiile străine au fost de 370 de milioane de euro, de aproape patru ori mai ridicate, în timp ce pentru întreg anul 2013 investitorii străini au adus la capitalul companiilor locale 2,64 mld. euro, de trei ori mai puţin ca în perioada de boom a economiei locale.

“Investitorii străini îşi recapătă încrederea în economia românească. Investiţiile străine directe – la maximul ultimilor 4 ani (creştere şi în 2014)”, era titlul graficului prin care premierul Victor Ponta arăta în urma cu o lună evoluţia investiţiilor străine directe în prezentarea performanţelor economice care permit reducerea CAS, dar datele problemei par a se fi schimbat radical într-o singură lună, în condiţiile în care autorităţile îşi urmăresc mai mult jocul politic decât îmbunătăţirea mediului local de afaceri.

O trecere rapidă în revistă arată că un număr de câteva zeci de bănci şi companii străine, precum Millennium, RBS, Volksbank, National Bank of Greece, OBI, BauMax, Eni (Agip) sau Enel au plecat sau intenţionează să plece din România, ţară în care Compania de Drumuri a cheltuit pe lucrări de infrastructură în prima jumătate a anului mai puţin de 300 de milioane de euro, deşi infrastructura rutieră sugrumă şi izolează o economie aflată la periferia Europei. Cum ar putea veni investitorii când pentru traversarea Carpaţilor ai nevoie de câteva ore şi nervi tari fie că alegi Valea Jiului, a Oltului sau a Prahovei, centura de sud a Capitalei arată de parcă e tranzitată noaptea de tancuri, iar cioturile de autostrăzi construite până în prezent în Transilvania sunt atât de lungi că după ce ajungi la 130 de kilometri pe oră trebuie să începi să încetineşti că te apropii de ieşire?

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO