Bănci și Asigurări

Licitaţia pentru asigurarea vehiculelor RATB a fost suspendată după „modelul Tarom“. Miza: 2,2 mil. lei

Mediafax Foto

Autor: Adrian Dumitrache

12.06.2013, 17:55 634

Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a suspendat licitaţia pentru asigurarea de răspundere civilă auto (RCA) a parcului Regiei Autonome de Transport Bucureşti (RATB), în urma cererii unui broker de asigurări, care a solicitat anularea procedurii pe motiv că documentaţia nu include criteriile de atribuire.

„Conţinutul documentaţiei de atribuire nu este în măsură să asigure desfăşurarea unei proceduri de licitaţie publică şi de atribuire a contractului conform cu principiile impuse de lege. Aceasta nu con­ţine informaţiile minimale necesare pen­tru eloborarea şi depunerea de oferte de către persoanele interesate, respectiv nu indică complet şi/sau explicit criteriile şi mai ales modul lor de aplicare, în baza cărora urmează a se face atribuirea efectivă a contractului“, se arată în contestaţie.

Intervenţia CNSC apare la numai două luni după o situaţie similată înregistrată la Tarom – compania de transport aerian deţinută de stat.

Astra a contestat atunci procedura de negociere a contractului de asigurare, care ar fi trebuit să intre în vigoare în luna mai, considerând că cerinţele din documentaţia de atribuire favorizează jucătorii mai mici din piaţă. Vechiul contract de asigurare, încheiat de Tarom cu Astra anul trecut a fost prelungit atunci cu mai multe luni.

Două dintre criteriile contestate de Astra se referă la pragul minim privind primele brute subscrise anual de asigurătorii participanţi şi la experienţa pe asigurările de aviaţie. Tarom a scăzut anul acesta de la 11 mil. dolari (echivalentul a 36 mil. lei) la 1,6 mil. dolari, nivelul mediei anuale a primelor subscrise de participanţi în cei trei ani anteriori. Astra preciza în contestaţie că nemţii de la Gothaer (fosta Platinum) sunt interesaţi de Tarom, tatonând prin intermediul unui broker internaţional piaţa de reasigurare londoneză şi că schimbarea criteriilor de atribuire ar fi avantajat asigurătorul.

În cazul RATB, în cererea înaintată de Auto One Broker se spune că operatorul transportului în comun din Bucureşti nu a prezentat date despre conţinutul şi vechimea parcului de autobuze, tro­lei­buze şi tram­vaie, precum şi repartizarea acestora în exploatare.

„Potrivit legii, procesul de atribuire, demarat defectuos de RATB prin modul de redactare a documentaţiei de atribuire, trebuie să nu fie unul lapidar, superficial, total formal, care să permită o analiză şi evaluare «extensivă» din partea RATB şi să permită abuzul şi încălcarea principiilor impuse de lege - competitivitate reală, transparenţă, garanţia drepturilor legitime ale ofer­tanţilor“, se mai spune în cerere.

În partea a doua a lunii mai, RATB a publicat un anunţ de participare pentru asigurarea de răspundere civilă auto (RCA) a parcului de autobuze, troleibuze şi tramvaie, valoarea contractului fiind estimată la 3,24 milioane de lei pentru 12 luni.

Potrivit anunţului de atribuire, criteriile pe care RATB le va lua în calcul pentru stabilirea ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic sunt preţul - 50 %, asigurare profesională conducător auto - 5% şi asigurare facultativă avarii/vandalism - 45 %. Poliţa RCA pentru parcul de autovehicule al RATB va fi încheiată pentru 12 luni începând de la 1 iulie.

În prezent, parcul RATB este asigurat RCA de City Insurance şi Euroins, contract atribuit prin licitaţie în august 2012 pentru suma de 1,93 milioane de lei, potrivit datelor de pe  e-licitatie.ro.

Auto One Broker şi-a început activitatea în 2009 şi este controlat de Constantin Cristian Olaru - 50% şi Liliana Olaru - 50%. Potrivit datelor Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), brokerul a intermediat în 2011 prime de 593.300 de lei.

Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 13.06.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO