Bănci și Asigurări

Mădălina Teodorescu, First Bank: Dobânzile la lei dau semne de stabilizare, dar nu vor scădea aşa de repede. Începutul de an 2023 va fi mai greu, dar apoi mă aştept ca piaţa să-şi revină

Mădălina Teodorescu, First Bank: Dobânzile la lei dau...

Autor: Cristian Hostiuc

13.12.2022, 19:23 808

Mădălina Teoderescu, vicepreşedinte Fisrt Bank spune că băncile simt criza, iar creşterea dobânzilor în special pe segmentul de retail, al persoanelor fizice, a redus cererea de credite mai ales  în zona de credite ipotecare/imobiliare, unde apetitul clienţilor a scăzut.

După o creştere exponenţială a dobânzilor la lei – ROBOR-ul a crescut de 3 ori, de la 3% la peste 8%,  de la începoutul anului, iar IRCC-ul de 4 ori, de la 1% la 4% - în ultima perioadă se observă o stabilizare a dobânzilor, ROBOR-ul a scăzut sub 8%.

„Vedem o stabilizare a dobânzilor, ne aşteptăm ca în prima parte a anului viitor să intrăm pe un platou, iar din a doua parte să vedem o scădere a dobânzilor, dar va fi o scădere uşoară, nu va fi o scădere mare”, a menţionat Mădălina Teodorescu, care este responsabilă pe zona de retail şi pe segmentul de corporate pentru companiile mici şi mijlocii.

”La nivelul IRCC-ului, indicatorul de referinţă folosit acum la creditele ipootecare şi de consum, vom vedea de la 1 ianuarie o nouă creştere după care IRCC-ul se va stabiliza”, a menţionat ea.

IRCC-ul este calculcat cu un decalaj de 6 luni şi de aceea a avut o creştere mai lentă faţă de ROBOR.

Problema este că această nouă creştere a IRCC-ului din ianuarie se suprapune cu creşterea facturilor de la utilităţi, ceea ce va afecta şi mai mult bugetul pesoanelor fizice, care şi aşa este stresat de creşterea semnificativă a preţurilor .

Marţi dimineaţă, Statistica a anuntat că în luna noiembrie faţă de noiembrie anul trecut, inflaţia a fost de 16,8%, peste prognozele anterioare.

Salariile nu au crescut în acelaşi ritm aşa că populaţia se confruntă cu o scădere semnificativă a puterii de cumpărare.

Mădălina Teodorescu spune că în ultimu timp se observă o calmare a pieţelor financiare în special piaţa monetară, dar şi o calmare a pieţelor de energie ceea ce ar mai putea reduce presiunea asupra economiei şi în special asupra companiilor care simt din ce în ce mai mult această criză.

Creşterea dobânzilor din acest an la lei a afectat cererea de credite, mai puţin pe zona de companii şi mai mult pe zona de retail.

„Apetitul persoanelor fizice pentru creditele ipotecare/imobiliare este în scădere, a menţionat ea.

La nivelul companiilor este o activitate mai bună, mai există cerere, companiile încercând să-şi menţină capitalul de lucru şi poate să continue investiţiile. Dar per total, piaţa bancară este destul de sresată.

First Bank este o bancă de talie medie deţinută de Fondul de investiţii amercian J.C. Flowers, care a cumpărat două banci din România – Piraeus Bank şi Leumi Bank, pe care le-a fuzionat rezultând o singură bancă.

După o perioadă de restructurare – reducerea numărului de sucursale, restructurări de personal, First Bank a decis să se axeze din ce în ce mai mult pe operaţiuni bancare şi canale de vânzare digitale.

„Suntem o bancă prin care acum poţi să devii client, în 9 minute fără să atingi fizic banca, totul este digital, iar acesta este modelul pe care vom merge”, a menţionat Mădălina Teodorescu.

Banca operează acum cu 40 de sucursale – „considerăm că acesta este numărul optim şi nu mai avem în vedere opearaţiuni de restructurare de personal, iar orice creştere va veni cu ajutorul produselor digitale”, a adăugat ea.

„Am investit între 4 şi 5 milioane de euro în aplicaţia bancară şi credem că este una dintre cele mai bune din piaţă, am creat această aplicaţie de la zero customizată la nevoile pieţei din România, la nevoile clienţilor locali”, a menţionat Mădălina Teodorescu.

„Am creat o aplicaţie de la zero pentru că dacă găseam una pe un raft o cumpăram. Am vrut să facem o aplicaţie mai puţin pe un model de banking şi mai mult o aplicaţie pe model de social media.

„Internetul şi digitalizarea sunt ca un iceberg, la suprafaţă vezi anumite lucruri, dar cea mai mare parte a problemelor sunt sub apă”, a spus ea.

„Indiferent de câte funcţionalităţi pui, dacă aplicaţia nu funcţionează, nu faci nimic şi de aceea nu am încercat să facem ceva care în primul rând să funcţioneze.”

Digitalizarea bancară câştigă teren, iar noile generaţii nu mai vin în sucursale şi preferă interacţiunile digitale.

La First Bank, 25% din cei care descarcă aplicaţia de banking duc la bun sfârşit procesul de înrolare.

„Credem că această conversie  de 25% este destul de bună. 70% dintre clienţii digitali sunt destul de activi.”

„La First Bank, noi ne-am poziţionat ca o bancă care vrea să aibă clienţi cu venituri peste medie şi care să fie activi digital, nu ne bazăm pe clienţii care fac un depozit şi doar o operaţiune la 6 luni, a manţionat Mădălina Teodorescu. ”

”Acesta este modelul nostru prin care vrem să creştem în piaţă.”

 
 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO