Bănci și Asigurări

UniCredit Tiriac se extinde spre retailul de masa, dar cu ochii pe costurile bugetate

UniCredit Tiriac se extinde spre retailul de masa, dar cu ochii pe costurile bugetate

Rasvan Radu, CEO al UniCredit Tiriac

17.03.2008, 17:13 12

Cresterea profitului net pe 2007 al UniCredit Tiriac cu peste 50% fata de anul precedent (pana la circa 79 mil. euro) s-a datorat in primul rand eficientizarii structurii de costuri si nu unei majorari suplimentare de venituri, afirma Rasvan Radu, presedintele executiv al bancii infiintate la 1 iunie 2007 prin fuziunea dintre UniCredit Romania si HVB Tiriac.
"La cat de competitiva este piata, pentru a rezista trebuie sa ai o structura de costuri buna pentru ca altminteri pierzi clienti daca nu esti in piata cu oferta." Motoarele afacerii au fost segmentul corporate, cu o contributie la venituri de 43%, si trezoreria, cu 34%.
Conform strategiei definitivate la sfarsitul anului trecut, filiala locala a grupului UniCredit se pregateste sa creasca si pe retail, inclusiv pe baza extinderii retelei teritoriale cu cel putin 70 de unitati - insa cu accent pe valoarea adaugata rezultata si fara a ingnora costurile. "In contextul in care in general nu mai exista tinte de achizitie in regiune, am optat pentru o crestere organica rapida", spune Radu.
Veniturile cumulate ale celor doua banci fuzionate vara trecuta au inregistrat un episod de cadere vizibila pana in septembrie, insa Stanislav Georgiev, directorul financiar al UniCredit Tiriac, remarca faptul ca trimestrul IV a adus o crestere lunara accelerata (peste 15%), confirmata in primele doua luni ale lui 2008 in pofida influentei sezoniere a inceputului de an. El spune ca banca isi va evalua activitatea in functie de indicatorul EVA (Economic Value Added - valoare economica adaugata), care inglobeaza costul capitalului absorbit, pe langa profitul conventional.
De asemenea, Georgiev arata ca indicatorii de performanta financiara arata mai bine decat media la nivelul sistemului bancar, de exemplu rentabilitatea capitalului fiind de 21,1%, fata de 13,9% pe sistem.
UniCredit Tiriac este insa mult in urma competitorilor din punctul de vedere al dimensiunii retelei, mai ales in conditiile in care intentioneaza sa abordeze retailul de masa. In contextul efortului investitional necesar, managementul intentioneaza sa le propuna actionarilor ca profitul sa fie reinvestit, fara plata de dividende. Chiar daca va incerca sa atraga mai multi clienti de retail, Rasvan Radu sustine ca nu va introduce credite in monede exotice si nici nu va renunta la avansul solicitat la credite ipotecare.
La sfarsitul lunii martie ar urma sa apara primele produse noi de retail, inclusiv un credit fara comision lunar. "Suntem in proces de revenire la o structura mai normala a costului creditului."

Proiectele pentru 2008
Extinderea retelei de unitati cu cel putin 70 (fata de 141 in prezent), in functie de mentinerea indicatorilor de profitabilitate
Amenajarea de spatii self-banking si deschiderea unor unitati dedicate
Lansarea de noi companii specializate pe produse financiare (ex: consumer finance)
Extinderea facilitatii de plata intre conturi deschise la filiale ale grupului UniCredit (European Gate), mai rapid si cu costuri reduse
Preluarea altor facilitati disponibile la nivel de grup: comision unic la retragerea de numerar de la bancomate, Cash Pooling
Revigorarea activitatii pe retailul de mass-maket (credite ipotecare, carduri de credit) si pe IMM-uri
Intensificarea afacerilor pe zona corporate, mai ales in centrul si sudul tarii
Dezvoltarea produselor de management al activelor
Folosirea oportunitatilor de vanzari incrucisate cu companii subsidiare - leasing, asigurari, fonduri de investitii, imobiliare
Cresterea investitiilor in resurse umane

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO