Buget 2012

Buget 2012: Guvernul pariază din nou pe o creştere a veniturilor, cu 7%. Cât de fezabilă este? Care sunt cei mai importanţi parametri ai legii bugetului pe 2012

Guvernul pariază din nou pe o creştere a veniturilor, cu 7%. Cât de fezabilă este?

Ministrul finanţelor Gheorghe Ialomiţianu spune că bugetul pe 2012 nu cuprinde majorarea salariilor şi indexarea pensiilor, o eventuală creştere urmând să fie decisă în aprilie sau mai

Autor: Claudia Medrega

14.11.2011, 00:08 1162

Guvernul merge din nou pe un buget destul de optimist pentru 2012, prognozând venituri mai mari cu 7% faţă de nivelul de după prima rectificare, şi cu aproape 9% peste nivelul estimat iniţial pentru 2011, în condiţiile în care anul viitor economia va repeta, în cel mai fericit caz, performanţa de creştere din acest an.

Inedit, autorităţile nu mai mizează acum pe o singură cifră privind creşterea economică, ci includ un interval preluat de la FMI, respectiv de 1,8 - 2,3%.

Bugetul general consolidat pentru anul viitor a fost construit pe venituri totale de 195,3 mld. lei şi cheltuieli totale de 206,5 mld. lei.

Experienţa arată că autorităţile s-au bazat în anii trecuţi pe ipoteze slab fundamentate, care au fost ulterior infirmate de realitate şi a fost nevoie de măsuri brutale precum majorarea TVA pentru echilibrarea bugetului. Guvernele care s-au perindat de-a lungul anilor au promovat, în mod uzual, proiecte de buget optimiste şi au prognozat venituri bugetare mult mai mari comparativ cu încasările din anul precedent.

Indiferent de regimul de taxare din România, veniturile publice ca pondere din PIB au rămas la un nivel relativ constant de circa 30-33%.

Autorităţile riscă din nou o supraestimare a posibilităţilor de a strânge impozite, iar riscul revenirii economiei în recesiune ar complica foarte mult ajustarea deficitului bugetar.

Rămâne de văzut cum se va folosi Guvernul anul viitor de cele două rectificări bugetare pe care are dreptul să le facă pentru a ajusta, din mers, veniturile şi cheltuielile. În raportul pentru bugetul din acest an a fost menţionată ţinta de venituri de 179,2 miliarde de lei.

Ulterior, în urma primei rectificări bugetare, nivelul veniturilor a fost majorat la 182,5 mld. lei, pentru ca acum să Guvernul să plănuiască o rectificare în sens negativ, în condiţiile în care încasările bugetare sunt cu 700 mil. lei sub prognoză, potrivit unui document citat de Mediafax.

Faţă de proiecţia de după prima rectificare, creşterea estimată a veniturilor din 2012 este de 7%.

Estimările pentru veniturile din ultimii ani au fost totuşi mai temperate faţă de prognozele pentru 2009, când oficialii guvernamentali prognozau venituri mai mari cu 18%, estimări contrazise ulterior de realitate şi corectate prin două rectificări bugetare, veniturile scăzând de fapt cu 6%.

În condiţiile ajustării estimării de creştere economică de la 4% la 2% - cifră spre care converg majoritatea prognozelor, plusul de deficit bugetar ar ajunge la 0,8%-1% din PIB, conform estimărilor.

Deficitul nominal ar urma să fie ajustat în 2012 la 11,2 mld. lei, reprezentând 1,9% din PIB pe metodologia cash şi sub 3% pe standarde europene. Pentru atingerea ţintei pe 2012 vor fi cruciale implementarea reformelor în sectorul de sănătate şi restructurarea între­prinderilor publice, în viziunea Ministe­rului Finanţelor.

Ce este inedit în proiectul de buget pentru 2012

  • Este menţionat un interval pentru creşterea economică prognozată pentru 2012 (1,8-2,3%) şi nu o singură cifră ca până acum; estimările pentru PIB sunt cele anunţate de FMI;

  • Nu există în raportul la buget cursul de schimb pe care se fundamentează proiectul de buget;

  • La cheltuielile pentru investiţii este prezentată, în premieră, şi o structură a acestor costuri pe cele patru categorii (cheltuieli de capital, cheltuieli aferente programelor cu finanţare rambursabilă, proiecte cu finanţare din fonduri europene nerambursabile şi alte transferuri de natura investiţiilor) ca pondere în PIB;

  • Ca măsură pentru combaterea evaziunii fiscale, Guvernul anunţă începerea în 2012 a "programului de verificare a persoanelor cu venituri/averi mari" şi derularea unor acţiuni de control în cazul persoanelor fizice ce au realizat tranzacţii imobiliare în perioada 2006-2008;

  • Se doreşte prioritizarea cheltuielilor pentru investiţii; prioritizarea proiectelor de investiţii se va baza pe studii de fezabilitate şi va lua în considerare criterii precum analiza cost-beneficii, cota de finalizare estimată, cât de bine a fost gestionată implementarea şi corespondenţa cu priorităţile strategice ale guvernului;

  • Măsurile de restructurare a companiilor de stat monitorizate în acordul cu FMI vor permite reducerea arieratelor acestor societăţi cu 5-6 mld. lei în 2012, echivalentul a 1% din PIB;

  • Garanţiile guvernamentale sunt setate la 10 mld. de lei, aproape cât în 2009 şi 2010 împreună;

  • Scad subvenţiile pentru companii, ceea ce arată diminuarea intervenţiei statului în economie; se urmăreşte înlocuirea treptată a subvenţiilor de la buget acordate sectorului agricol cu fonduri primite din partea Uniunii Europene;

  • Pentru finanţarea deficitului bugetar din 2012 creşte ponderea surselor interne la 46,5% din total şi se dublează sursele reprezentând sume recuperate de AVAS (la 3,5%); sursele externe vor avea o pondere de 50% din total.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO